Nie muszą Państwo zmieniać pracownikom umów o pracę. O zmianie nazwy firmy powinni Państwo poinformować pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w Państwa zakładzie.
Zasadą jest, że zmiana nazwy firmy nie zmienia pracodawcy jako podmiotu stosunków prawnych w zakresie prawa pracy. Zmiana samej nazwy spółki nie oznacza, że staje się ona inną osobą prawną. Taka spółka nadal pozostaje stroną w zawartych wcześniej umowach o pracę.
Ze względów porządkowych powinni jednak Państwo powiadomić pracowników o zmianie nazwy w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie. Pracodawcy najczęściej informują pracowników o takiej zmianie w formie indywidualnych pism, na tablicy ogłoszeń lub w firmowym intranecie.
Jeżeli nazwa firmy funkcjonuje w którymś z przepisów wewnątrzzakładowych (np. w regulaminie pracy, wynagradzania, premiowania itp.), to w informacji do pracowników warto zaznaczyć, że wszystkie dotychczasowe postanowienia dotyczące firmy pod nazwą X w pełnym zakresie obowiązują w odniesieniu do firmy działającej pod nazwą Y.
PRZYKŁAD
Firma X od 1 stycznia 2012 r. zmieniła nazwę na Y. W pierwszej połowie grudnia 2011 r. w firmowym intranecie został zamieszczony komunikat następującej treści: ,,Zmiana nazwy firmy z X na Y jest konsekwencją przeobrażeń, jakie miały miejsce w naszej działalności. Uprzejmie informujemy wszystkich pracowników, że zmiana nazwy spółki nie wymaga zmian w dotychczas obowiązujących stosunkach prawnych. Wszystkie dotychczas podpisane umowy o pracę nadal obowiązują. Od 1 stycznia 2012 r. we wszystkich dokumentach finansowo-księgowych oraz w nowo zawieranych umowach będzie pojawiać się nowa nazwa spółki. Wszystkie dotychczasowe postanowienia dotyczące firmy pod nazwą X w pełnym zakresie obowiązują w odniesieniu do firmy działającej pod nazwą Y”. Ogłoszony w ten sposób komunikat jest wystarczający i stanowi kompletną informację dla wszystkich pracowników.
Zmiana umowy o pracę aneksem musiałaby dotyczyć warunków zatrudnienia (pracy i płacy) wpływających na sytuację pracownika, np. zmiana rodzaju pracy, miejsca jej wykonywania, wynagrodzenia czy wymiaru czasu pracy (art. 29 § 4 Kodeksu pracy). Skoro jednak poza nazwą pracodawcy nie zmieniają się warunki zatrudnienia pracowników, nie ma podstaw do podpisywania aneksów do umów o pracę.
WAŻNE!
Zmiana nazwy pracodawcy nie wpływa w żaden sposób na treść stosunków pracy zawartych z pracownikami.
Ważne jest, aby po zmianie nazwy firmy, we wszystkich nowych dokumentach używać już wyłącznie nowej nazwy pracodawcy.
Jeśli zmiana nazwy Państwa firmy wiązałaby się dodatkowo z przekształceniem organizacyjno-prawnym, w tym z nadaniem nowych numerów NIP i REGON, staliby się Państwo nowym podmiotem gospodarczym i jednocześnie nowym pracodawcą. W takim przypadku należy przyjąć, że nastąpiło przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, zatem stał się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. O takiej zmianie należy wówczas poinformować pracowników co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę (art. 231 § 1 i § 3 Kodeksu pracy). Przepisy nie wymagają w tym przypadku żadnej formalnej zgody pracownika na zmianę pracodawcy.
W celu uniknięcia nieporozumień nie ma jednak przeszkód, aby do umów o pracę dołączyć aneksy podpisane przez obie strony, z których będzie wynikało, że w związku ze zmianą nazwy pracodawcy od danego dnia będzie używana tylko nowa nazwy firmy. Aktualizacja danych w dokumentach pracowniczych zapewni im większą przejrzystość.
WAŻNE!
Podpisanie aneksów do umów o pracę dotyczących zmiany nazwy pracodawcy nie jest błędem.
Podstawa prawna:
- art. 231 § 1 i § 3, art. 29 § 1 i § 4 Kodeksu pracy.