Zasady odpowiedzialności majątkowej urzędników państwowych za rażące naruszenie prawa

Aneta Walewska-Borsuk
rozwiń więcej
Przed 17 maja br. funkcjonariusz publiczny za nieumyślne, rażące naruszenie prawa odpowiadał do 3-krotności miesięcznego wynagrodzenia. Obecnie ta odpowiedzialność została zaostrzona i skutkuje zapłatą odszkodowania do 12-krotności miesięcznego wynagrodzenia.

17 maja 2011 r. weszła w życie ustawa z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (zwana dalej nową ustawą). Ustawa znajduje zastosowanie do ściśle określonej grupy funkcjonariuszy publicznych, którzy dopuścili się kwalifikowanego naruszenia prawa przy wykonywaniu władzy publicznej. Zwykłe naruszenie prawa przy wykonywaniu władzy publicznej, nieobjęte zakresem obowiązywania nowej ustawy, będzie podlegało dotychczas obowiązującym regulacjom prawnym określającym odpowiedzialność majątkową (art. 120–122 k.p., art. 415 i 441 k.c.) i osobistą (m.in. art. 228 i art. 231 k.k. oraz 108 i nast. k.p.).

Autopromocja

Kto jest funkcjonariuszem publicznym

Nowa ustawa wprowadziła węższą definicję funkcjonariusza publicznego niż ta przewidziana w art. 115 § 13 k.k.

Funkcjonariuszem publicznym jest biorąca udział w prowadzeniu sprawy rozstrzyganej w drodze decyzji lub postanowienia osoba:

  • będąca organem administracji publicznej w rozumieniu art. 5 § 2 pkt 3 k.p.a. (np. minister, wojewoda),
  • która uzyskała upoważnienie do działania w imieniu organu administracji publicznej z mocy ustawy lub odrębnego porozumienia,
  • będąca członkiem kolegialnego organu administracji publicznej,
  • zatrudniona w ramach stosunku pracy, stosunku służbowego lub umowy cywilnoprawnej (art. 2 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy).

Ustawodawca nie wyjaśnił, czy przez pojęcie „wzięcie udziału w prowadzeniu sprawy rozstrzyganej w drodze decyzji lub postanowienia” należy rozumieć wszystkie osoby, które zostały ujawnione w tzw. metryczkach administracyjnych i miały przynajmniej marginalny wpływ na rozstrzygnięcie sprawy, czy też wyłącznie osoby, których wpływ na rozstrzygnięcie sprawy był istotny i rzeczywisty. Słuszne wydaje się po pierwsze pociągnięcie do odpowiedzialności na podstawie nowej ustawy tylko tych ostatnich, a po drugie niestosowanie niczym nieuzasadnionej wykładni rozszerzającej tego pojęcia.


Warunki powstania odpowiedzialności

Nowa ustawa wprowadziła nieznane dotychczas warunki powstania odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych.

Aby funkcjonariusz publiczny poniósł odpowiedzialność, musi nastąpić:

  • rażące naruszenie prawa przez zawinione działanie lub zaniechanie funkcjonariusza publicznego,
  • podjęcie przez organ administracji publicznej lub organ podatkowy czynności albo wydanie przez organ administracji publicznej, organ podatkowy, sąd powszechny, sąd administracyjny decyzji administracyjnej bądź orzeczenia o rażącym naruszeniu prawa przez funkcjonariusza publicznego, które są wymienione w art. 6 nowej ustawy,
  • wypłata przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego odszkodowania osobie, której została wyrządzona szkoda przy wykonywaniu przez funkcjonariusza publicznego władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa; taka wypłata musi nastąpić na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu lub ugody.

Przykład

Artur W. jest starszym specjalistą w Wydziale Geodezji Urzędu Miejskiego w A. 20 czerwca otrzymał pozew z Sądu Rejonowego w A. o zapłatę odszkodowania w wysokości 10 000 zł za wydanie decyzji bez podstawy prawnej 1 maja 2000 r. W pozwie wskazano art. 5 ustawy z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa jako podstawę prawną odpowiedzialności Artura W. Urząd Miejski w A. nie wypłacił jeszcze odszkodowania osobie, której została wyrządzona szkoda wydaniem ww. decyzji. Artur W. może się bronić, składając do Sądu Rejonowego w A. odpowiedź na pozew. Ponadto powinien wnieść o oddalenie powództwa z uwagi na brak podstaw do zastosowania ww. ustawy do zdarzenia opisanego w pozwie. Ta ustawa może mieć zastosowanie tylko do zachowań funkcjonariuszy publicznych, które nastąpiły od 17 maja 2011 r. Ponadto za oddaleniem powództwa przeciwko Arturowi W. przemawia niewypłacenie poszkodowanemu przez urząd miejski odszkodowania, co jest jednym z warunków koniecznych do powstania odpowiedzialności na podstawie wspomnianej ustawy.

Granice i etapy odpowiedzialności majątkowej

Dotychczasowe przepisy różnicowały granice odpowiedzialności majątkowej w zależności od stopnia winy funkcjonariusza publicznego. Umyślne wyrządzenie szkody skutkowało obowiązkiem zapłaty odszkodowania w pełnej wysokości (art. 415 i 441 k.c. i art. 122 k.p.). Natomiast nieumyślne wyrządzenie szkody powodowało obowiązek zapłaty odszkodowania przez funkcjonariusza publicznego (będącego pracownikiem) maksymalnie do wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia.


Nowa ustawa utrzymała pełną odpowiedzialność majątkową funkcjonariuszy publicznych, którzy umyślnie naruszają prawo w sposób rażący. Natomiast zaostrzono odpowiedzialność funkcjonariuszy za nieumyślne naruszenie prawa w sposób rażący. Obecnie skutkuje zapłatą odszkodowania aż do 12-krotności miesięcznego wynagrodzenia.

Powstanie omawianej odpowiedzialności poprzedzają następujące, obligatoryjne czynności procesowe:

  • złożenie pozwu przeciwko Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego, odpowiedzialnych za szkodę wyrządzoną niezgodnym lub zgodnym z prawem zachowaniem funkcjonariusza publicznego,
  • wydanie przez sąd prawomocnego wyroku uwzględniającego pozew bądź zatwierdzenie ugody zobowiązującej ww. podmioty do wypłaty odszkodowania poszkodowanemu,
  • wypłata poszkodowanemu odszkodowania przez jeden z podmiotów odpowiedzialnych,
  • złożenie przez kierownika podmiotu odpowiedzialnego, w ciągu 14 dni od wypłaty odszkodowania, wniosku do prokuratora okręgowego o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego,
  • wszczęcie i przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego przez prokuratora okręgowego w celu ustalenia, czy zostały łącznie spełnione warunki powstania odpowiedzialności, o których mowa w art. 5 nowej ustawy,
  • złożenie przez prokuratora okręgowego pozwu przeciwko funkcjonariuszowi publicznemu o zapłatę odszkodowania za rażące naruszenie prawa,
  • w przypadku złożenia pozwu przez prokuratora okręgowego – przeprowadzenie rozprawy i postępowania dowodowego przez właściwy sąd w celu rozstrzygnięcia o jego zasadności,
  • uwzględnienie w całości bądź części ww. pozwu prokuratora okręgowego,
  • wniesienie środków odwoławczych lub środków zaskarżenia przeciwko orzeczeniu sądu I instancji, rozstrzygającym o zapłacie odszkodowania za rażące naruszenie prawa,
  • wydanie prawomocnego wyroku sądu uwzględniającego w całości lub w części ww. pozew prokuratora okręgowego.

Podstawa prawna:

  • art. 108, 120–122 Kodeksu pracy,
  • art. 415 i 441 Kodeksu cywilnego,
  • art. 228 i 231 Kodeksu karnego,
  • art. 5 § 2 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego,
  • ustawa z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (DzU nr 34, poz. 173).
Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...