Zakazane postanowienia umów o pracę

Monika Frączek
rozwiń więcej
Pracodawca, zatrudniając pracownika, musi z nim podpisać umowę. Aby nie narazić się na odpowiedzialność, powinien jednak unikać postanowień niezgodnych z prawem, np. zapisów zakazujących podejmowania dodatkowego zatrudnienia.

Pracodawca nie może w umowie o pracę zakazać pracownikowi podejmowania dodatkowego zatrudnienia ani zobowiązać go do występowania o zgodę przed podjęciem dodatkowego zatrudnienia. W myśl art. 65 Konstytucji RP każdemu zapewnia się wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy, a wyjątki w tej kwestii określa ustawa. Oznacza to, że – co do zasady – pracownik może mieć kilka stosunków pracy, z różnymi pracodawcami i konkretny pracodawca nie może zmuszać pracownika do pracy „tylko u niego”. Wyjątki są możliwe, ale tylko w odniesieniu do tych pracodawców, którym przepis rangi ustawowej pozwala na prowadzenie takiego ograniczenia.

Autopromocja

Przykład

Członek korpusu służby cywilnej nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu. Podstawę prawną do ubiegania się przez urzędnika o zgodę na podjęcie dodatkowej pracy u innego pracodawcy stanowi art. 80 ustawy o służbie cywilnej.

Oczywiście pracodawca może oficjalnie zakazać pracownikowi podejmowania zatrudnienia konkurencyjnego, podpisując z nim umowę o zakazie konkurencji w trakcie stosunku pracy (art. 1011 k.p.). Jednak w umowie o zakazie konkurencji również nie mogą znaleźć się: zakaz podejmowania jakiegokolwiek dodatkowego zatrudnienia ani obowiązek uzyskiwania zgody pracodawcy na dodatkowe zatrudnienie.

Poufność wynagrodzenia

W ocenie MPiPS (zob. stanowisko z września 2008 r., sygn. DPR I-0712-18/MF/08) pracodawca nie może zabronić pracownikowi ujawniania, ile zarabia. A zatem tzw. klauzule poufności wynagrodzenia są niedopuszczalne. Nie można również grozić w takiej klauzuli wyciągnięciem negatywnych konsekwencji wobec pracownika, jeżeli ujawni kolegom, ile zarabia.

MPiPS podkreśla, że zobowiązanie pracownika do nieujawniania wysokości swojego wynagrodzenia jest niekorzystne dla pracownika. W praktyce może mieć na celu uniemożliwienie ustalenia, że pracownik jest dyskryminowany, jeżeli chodzi o wysokość wynagrodzenia, oraz utrudniać mu dochodzenie roszczeń z tego tytułu. Przykładowo w ocenie Sądu Najwyższego stary i nowy pracownik powinni zarabiać tyle samo, jeżeli mają te same kwalifikacje (wyrok z 22 lutego 2007 r., I PK 242/06).

Pracodawcy, którzy – chcąc pozyskać nowych pracowników – oferują im wyższą pensję, nie mogą zapominać o zasadzie równego traktowania zatrudnionych. Zmuszanie w takiej sytuacji pracowników do podpisywania umów o pracę z klauzulą poufności wynagrodzenia służy obejściu przepisów o zakazie dyskryminacji.


Argumenty przedstawiane przez pracodawców na rzecz dopuszczalności klauzuli poufności wynagrodzenia są przez MPiPS obalane prawnymi argumentami. Zdaniem MPiPS nie można więc powiedzieć, że ujawnienie własnego wynagrodzenia kolegom naraża pracodawcę na szkodę, bo może skutkować sprawą o dyskryminację (a w takim przypadku pracodawcy grozi konieczność wypłaty odszkodowania dyskryminowanemu pracownikowi). Pracodawca sam z siebie ma przestrzegać przepisów dotyczących równego traktowania pracowników w zatrudnieniu. Ich naruszania nie można maskować wprowadzaniem klauzul poufności, zwłaszcza że ten problem i tak może wyjść na jaw, np. w czasie kontroli PIP.

Odpowiedzialność materialna pracownika

Nie można w chwili powierzania mienia przyjąć od pracownika pisemnej deklaracji, że zgadza się na potrącenie wartości np. powierzonego sprzętu czy towaru w przyszłości. Pracownik nie może zobowiązać się względem nieistniejącej należności (czyli in blanco na przyszłość).

W chwili kiedy pracownik zgadza się na potrącenie (np. podpisując deklarację przyjęcia mienia zawierającą klauzulę o zgodzie na potrącenie) – nie istnieją jeszcze należności do potrącenia (i nie wiadomo, czy taka należność w ogóle powstanie), a więc nie istnieje przedmiot zgody.

Dlatego do umowy o pracę zawierającej zapis o powierzeniu mienia albo do deklaracji o powierzeniu mienia lub do dodatkowej umowy dotyczącej powierzenia mienia itp. nie można wpisywać klauzuli, w której pracownik „z góry” zgadza się na potrącenia z powodu braków, uszkodzeń czy niedoborów w mieniu. Sąd Najwyższy wyraźnie podkreśla, że pracodawca nie może się w ten sposób asekurować przed wszelkimi ewentualnymi stratami, a upoważnienie pracodawcy do dokonywania potrąceń należności niezależnie od przyczyn niedoboru, wyłącza przewidzianą w Kodeksie pracy szansę uwolnienia się pracownika od odpowiedzialności (uchwała SN z 4 października 1994 r., I PZP 41/94).

Potrącenie kwoty za uszkodzenia w mieniu, np. zniszczenie służbowego laptopa, będzie możliwe dopiero po ustaleniu tej kwoty i wyrażeniu przez pracownika pisemnej zgody na potrącenie w trybie art. 91 k.p.

Nadgodziny niepełnoetatowca

Umowy zawierane z pracownikami zatrudnionymi na część etatu muszą zawierać dodatkowy element – klauzulę ustalającą dopuszczalną liczbę godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, których przekroczenie uprawnia pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku do wynagrodzenia za pracę jak za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 151 § 5 k.p.).

Zdaniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej punktem wyjścia do ustalenia przewidzianego w art. 151 § 5 k.p. wymiaru czasu pracy, którego przekroczenie uprawnia do stosownego dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych, jest porównanie wymiaru czasu pracy pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy z wymiarem czasu pracy pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze. A zatem te dwie wielkości wyznaczają zakres swobody stron w ustalaniu liczby godzin ponad ustalony wymiar czasu pracy pracownika, których przekroczenie uprawnia do dodatku jak za pracę w godzinach nadliczbowych.

Oznacza to, że klauzula może dotyczyć godzin przypadających:

  • po przekroczeniu wymiaru etatu, na jaki pracownik został zatrudniony,
  • w granicach do dobowej i tygodniowej normy czasu pracy, ponieważ po przekroczeniu tych norm, pracownikowi przysługuje prawo rekompensaty wprost z Kodeksu pracy i nie trzeba się w tym zakresie dodatkowo umawiać, gdyż byłoby to bezprzedmiotowe.

Na przykład w przypadku pracownika zatrudnionego na 1/2 etatu, którego obowiązuje 1-miesięczny okres rozliczeniowy i który pracuje po 4 godziny na dobę (w systemie podstawowym), klauzula w wersji najmniej korzystnej dla pracownika może brzmieć:

„Zgodnie z art. 151 § 5 k.p. dodatek, o którym mowa w art. 1511 § 1 k.p. (jak za pracę w godzinach nadliczbowych), wypłacany będzie po przekroczeniu 7. godziny pracy na dobę”.

Podstawa prawna:

  • orzecznictwo Sądu Najwyższego:
    • wyrok z 22 lutego 2007 r. (I PK 242/06, M.P.Pr. 2007/7/336),
    • uchwała z 4 października 1994 r. (I PZP 41/94, OSNP 1995/5/63).
Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
04 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...