RADA
Tarczki tachografu (wykreskówki) powinny być przechowywane również w przypadku kierowców zatrudnionych na podstawie umów zleceń przez co najmniej rok od ich użycia.
UZASADNIENIE
Przepisy dotyczące przechowywania tarczek tachografu są takie same dla wszystkich kierowców, niezależnie od podstawy ich zatrudnienia. Zatem przedsiębiorcy zatrudniający kierowców na podstawie umów zleceń mają takie same obowiązki w zakresie przechowywania wykreskówek jak pracodawcy zatrudniający kierowców na podstawie umów o pracę.
Wykreskówki są podstawą do kontroli czasu pracy kierowców. Przedsiębiorca ma zatem obowiązek ich przechowywania w porządku chronologicznym oraz w czytelnej formie przez co najmniej rok po ich użyciu oraz wydawania ich kopii zainteresowanym kierowcom, na ich wniosek. Wykreskówki okazuje się również lub doręcza na żądanie każdego upoważnionego funkcjonariusza służb kontrolnych, np. Inspekcji Transportu Drogowego czy Państwowej Inspekcji Pracy.
W przypadku zmiany przez kierowcę miejsca zatrudnienia, obowiązek przechowywania przez rok wykreskówek tego kierowcy spoczywa na zatrudniającym go dotychczas przedsiębiorcy.
Przepisy nie określają żadnego szczególnego sposobu przechowywania wykreskówek. Mogą Państwo zatem przechowywać je w dowolny sposób, pamiętając jedynie o tym, aby nie uległy uszkodzeniu lub zniszczeniu.
Obowiązek instalacji tachografu dotyczy pojazdów zarejestrowanych w Państwach Członkowskich UE, którymi są wykonywane przewozy drogowe osób i rzeczy. Wyjątek stanowią pojazdy wyłączone ze stosowania rozporządzenia WE nr 561/2006, a co za tym idzie pojazdy używane w przewozach:
• towarów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 tony lub
• pasażerów, przystosowane do przewozu powyżej 9 osób łącznie z kierowcą,
które powinny mieć zainstalowany i użytkowany tachograf analogowy lub cyfrowy.
Trzeba również pamiętać o tym, że jeśli w pojeździe zainstalowany jest tachograf, to mimo braku takiego obowiązku ze względu na wyłączenie danego rodzaju przewozu z obowiązku jego używania, tachograf powinien być uruchomiony. Taki obowiązek wprawdzie nie wynika wprost z przepisów, jest jednak interpretowany przez inspektorów transportu drogowego jako obowiązek utrzymywania urządzeń i wyposażenia pojazdu, w szczególności tych, które zapewniają bezpieczeństwo ruchu, w należytym stanie oraz tak, by działały sprawnie i skutecznie. Dlatego, jeśli w pojeździe znajduje się tachograf, kierowca powinien go używać w trakcie wykonywanych przewozów bez względu na to, czy w pojeździe muszą czy nie muszą być używane tachografy.
• art. 3, art. 13-14 rozporządzenia EWG nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (DzU UE L 85.370.8),
• art. 66 ust. 2 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (DzU z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.).
Monika Wacikowska
specjalista w zakresie prawa pracy,
były pracownik Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy