Gotowość do zmian

Anna Karwacka
rozwiń więcej
Jakie wartości niesie kultura organizacyjna i jakie są jej aspekty – jawne i ukryte – wiemy. Nad zagadnieniem kształtowania i definiowania kultury organizacyjnej pochyla się wielu naukowców, natomiast praktycy biznesu często nie doceniają jej wartości.

Według K. Camerona i R. Quinna kultura organizacyjna jest zbiorem wartości uznanych za oczywiste, założeń, wspólnych oczekiwań, definicji oraz elementów pamięci zbiorowej1. Niektórzy twierdzą, że kultury organizacyjnej nie ma – a bynajmniej nie wpływa ona na sposób funkcjonowania organizacji. Jednak przywołany poniżej przykład firmy outsourcingowej dowodzi, że kultura organizacyjna wpływa na efektywność biznesową organizacji.

Autopromocja

Jako firma doradcza mieliśmy w ostatnim czasie okazję obserwować studium upadku jednej z większych korporacji branży mediowej. W planowanej synergii biznesowej po połączeniu dwóch grup kapitałowych nie doceniono wagi kształtowanej przez wiele lat kultur dwóch różnych organizacji – jednej budowanej w kulturze klanu z elementami kultury adhokracji – żeńskiej kulturze organizacyjnej; drugiej kulturze hierarchicznej – z wyraźnymi cechami męskiej kultury organizacyjnej. Kultura adhokracji i kultura klanu najczęściej współwystępują z kulturą żeńską, a kultura hierarchiczna i kultura rynku z męską kulturą organizacyjną2 (tak też było w przypadku opisywanej organizacji).

Elastyczność zarządzania

Wszystkie organizacje w ostatnich latach funkcjonują w warunkach dynamicznych zmian wewnętrznych i turbulentnego otoczenia gospodarczego. Ciągłe zmiany nie pozwalają na uzyskanie poczucia pewności i łatwego przewidywania przyszłości. W ekonomii pojawiło się nowe pojęcie – ekonomia wiedzy niedoskonałej (imperfect knowledge economic), zakładające, że jedyną stałą jest wiedza o tym, że nic nie jest do końca przewidywalne i poznane. W tych warunkach wielką karierę robi elastyczność zarządzania, jako szczególna kompetencja menedżerów. Sama elastyczność rozumiana jest jako gotowość i zdolność do zmian lub jako inicjowanie tych zmian przez kluczowych pracowników organizacji. Wszystkie składowe elastyczności zarządzania z punktu widzenia zarządzania kapitałem ludzkim doskonale komponują się z elementami kultur organizacyjnych wczesnych stadiów rozwoju organizacji – kultury adhokracji i kultury klanu.

Zmienność kultur organizacyjnych

Kultury organizacyjne cechują się oczywiście zmiennością w zależności od fazy życia organizacji, warunków rozwoju, stylu przywództwa i rodzaju biznesu. W pierwszej fazie życia nowej organizacji często dominuje kultura adhokracji. Nowo powstałe podmioty nie mają doprecyzowanej struktury organizacyjnej i ról w organizacji oraz cechuje je znaczna przedsiębiorczość. Pozbawione w dużej mierze sformalizowanych zasad – kierowane są często przez wizjonerskiego przywódcę. Z czasem kultura adhokracji – charakterystyczna dla turbulentnego otoczenia rynkowego – jest zastępowana przez kulturę klanu. Organizację zaczyna cechować rodzinna atmosfera, silne związki z firmą oraz znaczące poczucie przynależności. Firma zaspokaja wiele potrzeb rodzinnych i społecznych, często emocjonalnych związanych z nią ludzi, istnieje poczucie wspólnoty, rodzą się przyjaźnie.

W miarę dalszego rozwoju organizacji pojawia się kryzys i potrzeba ustrukturyzowania firmy. Ponieważ potrzebne są porządek i przewidywalność, planowanie finansowe i forma hierarchii – następuje przesunięcie w kierunku struktury hierarchicznej, a z czasem w kierunku ostatniej z typowanych przez K. Camerona i R. Quinna kultur – kultury rynku3.


Charyzmatyczny lider czy wspierający mentor

Osobnym ciekawym zagadnieniem jest współwystępowanie (koherencja) kultury organizacyjnej ze stylem przywództwa i strategią personalną. Każdy z tych czterech typów kultur organizacyjnych cechuje się specyficznym stylem przywództwa. Organizacja w kulturze adhokracji to miejsce dla charyzmatycznych liderów – wizjonerów i innowatorów zorientowanych na osiąganie zakładanych celów, wskazujących na przyszłość. Zdolny i pomysłowy innowator roztacza wizję zmian i budzi nadzieję, jest sugestywny. Wizjoner, koncentrując się na przyszłości, daje nadzieję i pociąga za sobą zespoły. Wyróżnikiem ich działań jest stałe doskonalenie podejmowanych aktywności i brak centralizacji władzy. Organizacje stają się domem dla niepokornych innowatorów i nonkonformistów, tutaj rebelianci dostrzegają swoją szansę, mają poczucie, że są rozumiani i nie bojkotuje się ich inicjatyw.

Już wkrótce pojawia się kultura klanu – tutaj przywódca będzie raczej doradcą – zorientowanym na ludzi, który będzie zażegnywał konflikty i popierał otwartość, skłaniał do partycypacji; lub mentorem, który dba o atmosferę zaufania, troszczy się o potrzeby pracowników, jego siła wynika z siły jego zespołu, procesów włączania w zarządzanie i współdzielenia. Warto podkreślić wartość partycypacji w zarządzaniu i zaangażowania – w tej kulturze znajdują swoje rzeczywiste miejsce w praktyce gospodarowania, a w efekcie przekładają się na efektywność biznesu4.

Kultura adhokracji jest zgodna z kulturą ofensywną, strategią transformacji personelu (intensywny rozwój, system rekrutacji wewnętrznej, promocja kadr). Z kulturą adhokracji nie jest spójna strategia zorientowana na zmniejszenie stopnia różnorodności załogi. Strategia powinna być więc: zorientowana na zapewnienie elastyczności zatrudnienia, wykorzystująca mobilność pracowników jako narzędzie ich rozwoju, pełnego portfela pracowników – w naturalny sposób multikompetencyjna, niekoncentrująca się na jednym typie pracowników5.

Przejście od zadowolenia do zaangażowania pracowników (dźwignia behawioralna) na przykładzie firmy outsourcingowej

W odpowiedzi na zapotrzebowanie jednego z naszych klientów – firmy outsourcingu usług – zastanawialiśmy się, czy możliwe jest, posługując się wiedzą o znanym, wyżej przytoczonym schemacie zmiany w czasie struktury organizacyjnej, zaprognozowanie i stymulowanie utrzymania kultury klanu jako kultury pozwalającej na pełne przejście od zadowolenia do zaangażowania pracowników. Zaangażowanie pracowników w strukturach firm outsourcingowych pozwala na pełne wykorzystanie ich potencjału i maksymalizowanie efektywności pracy. Postawiliśmy więc tezę: Wykorzystanie dźwigni behawioralnych – przejście od zadowolenia do zaangażowania – pozwala na zwiększenie motywacji i wydajności pracy pracowników.

Sektor outsourcingu usług to sektor organizacji elastycznych z wyboru, ale i częściowo z konieczności – projektowy system pracy oraz duży nacisk na osiąganie wyników (rentowność projektów) nie pozwala na wybór innego modelu organizacji. Najważniejsze elementy elastyczności organizacyjnej, charakterystyczne dla tego typu struktur, to planowana rekrutacja i derekrutacja zespołów handlowych, wkalkulowany w efektywność biznesu wysoki poziom rotacji (choć w rzeczywistości często znacznie wyższy niż zamierzony) i ograniczone działania retencyjne. Są one spowodowane tym, że projekty mają swój początek i koniec – rzadko są długoterminowe. Model sita nie znajduje tu zastosowania, natomiast preferowany jest model inwestycji w kapitał ludzki – każdy z młodych adeptów pracy w outsourcingu ma szansę na edukację w zwartym systemie szkoleniowym i rozwojowym, sprzedaż wspomagana jest tworzeniem tzw. atmosfery giełdy. Wąskie grupy kluczowych pracowników otaczane są przez zespoły pracowników peryferyjnych – którzy z założenia będą rotować. Ponadto obowiązują elastyczne systemy wynagradzania i zatrudniania. Proporcja zmienia się na korzyść stałych składników wraz ze stażem pracy.


Wspólne wartości

W model organizacji elastycznej wpisuje się doskonale kultura klanu – jej kształtowanie zostało zaplanowane na różnych poziomach i przy użyciu kilku narzędzi. Działania były zorientowane jednocześnie na zbudowanie zaangażowania pracowników i przejście do modelu częściowej partycypacji w decyzjach zarządczych. Pracownicy będą zatem współdecydować o promocji kadr, uczestniczyć w procedurach assessmentowych jako sędziowie kompetentni, będą brali udział w ocenie pracowniczej (np. w formule 360 stopni) i pozostałych podsystemach zarządzania kadrami. Pytani o kierunki rozwoju organizacji – będą wyrażali swoje opinie o strategii i otoczeniu konkurencyjnym organizacji.

Najważniejszym elementem było ustalenie składowych kultury organizacyjnej – wartości, norm, artefaktów, ale co najbardziej istotne – ich komunikowanie w taki sposób, aby pracownicy uznali je za swoje i adaptowali nie tylko w procesach pracy. Wspólne wartości korporacyjne i wartości osobiste – jak nastawienie na klienta, poszukiwanie rozwiązań oraz innowacyjność, budowanie wspólnoty pracy i pracowników dbających i szanujących wspólne dostępne zasoby, szacunek dla innych i współodpowiedzialność za wynik firmy – zostały zapisane oraz wdrażane przez czołowych menedżerów liniowych.

Dynamika zespołów

Normy, jakie przyjęto w organizacji – reguły wewnętrznej gry – to umiarkowany indywidualizm skoncentrowany na dążeniu do realizacji celów z wykorzystaniem własnego potencjału rozwojowego, jednak nadal w obrębie tych samych procesów i procedur. Zunifikowano także zachowania pracowników wobec klientów – łącznie z gotowymi skryptami rozmów handlowych.

W organizacji akceptowany i potrzebny jest także wysoki poziom dynamiki. Ujawniane akceptowane emocje to: entuzjazm i radość. Poza tym oficjalnie wszyscy są na „ty”, do każdego pracownika można zwrócić się o pomoc, firmowe imprezy są dla każdego i wszyscy omawiają wizję firmy i dzielą się swoimi emocjami. W firmie obowiązuje nieformalny ubiór, co powoduje, że etykieta i konwenanse nie są zbyt istotne. Wyróżniającą cechą takich organizacji jest tendencja do budowania autorytetu nieformalnego, bez jasnego i oczywistego zdefiniowania statusu pracownika. Lider wtapia się w tłum, jednak wyróżnia go dynamika i nieformalny autorytet.


Budowanie wizerunku

Projektowanie przestrzeni organizacji ma kluczowe znaczenie dla realizacji wszystkich ważnych funkcji personalnych. Organizacja ma być dostępna dla wszystkich – stąd główna zasada to przestrzeń. Jasne duże pomieszczenia, przeszklone ściany sprzyjają głośnej komunikacji werbalnej i niewerbalnej na poziomie całego zespołu, a także pomagają w powielaniu wzorców zachowań akceptowalnych przez społeczność – takich jak dynamika, elementy wywierania wpływu, praca w pozycjach innych niż przyjęte powszechnie w biurach (na leżąco, stojąco), śmiech. W aranżacji wnętrz zastosowano żywą kolorystykę dynamizującą i pobudzającą kreatywność; oraz minimalizm wyposażenia – bez przeładowania wnętrza zbędnymi meblami. Obiekty socjalne stają się zaś centrum realizacji funkcji fatycznej – pracownicy wspólnie posilają się, relaksują w grupie, a także omawiają wydarzenia dnia.

Cała strategia employer brandingu nastawiona jest na kształtowanie obrazu organizacji jako wielkiej rodziny młodych. Starsi pracownicy często znajdują w niej swoje miejsce, jednak nieco na peryferiach głównego nurtu życia organizacji.

Członkowie wspólnoty zaspokajają tutaj wszystkie potrzeby społeczne związane z kontaktem z innymi – w ramach struktur organizacji. Praca staje się zabawą – pracownicy bawią się w sprzedawanie, rozmowa handlowa to wspólna przygoda, klienci to przyjaciele i część społeczności – ale też substytutem rodziny (dla większości młodych ludzi jest to pierwsza praca poza rodzinną miejscowością, stąd duże poczucie zagubienia w wielkim mieście). Praca zespołowa jest doktryną organizacji – wszyscy pomagają sobie nawzajem i pracują na swój rozwój i rozwój organizacji. Zachęcanie pracowników do zaangażowania i lojalności przybrało formy zinstytucjonalizowane – powstała struktura liderów zespołów handlowych, którym nieformalnie i bez jasno komunikowanego awansu delegowano część uprawnień decyzyjnych. Lider – adept zarządzania na progu kariery – wspiera i zachęca do lojalności, oddania, powielania wymienionych wzorców zachowań. Jednym z kluczowym elementów jest stosunek pracowników do klientów – postrzegani jako partnerzy, włączani są w życie organizacji i stają się ważną częścią jej obrazu.

Wszystkie wymienione składowe kultury organizacyjnej mają podnosić motywację pracowników i efektywność wykonywanej przez nich pracy – sama idea kultury klanu i jej założenia stały się źródłem uzyskiwania przewagi konkurencyjnej i dają ciekawe efekty w zakresie efektywności organizacji. Firma naszego klienta funkcjonująca w tej kulturze w ciągu roku zanotowała znaczny wzrost liczby obsługiwanych klientów – ale co ważniejsze – stała się jedną z najbardziej efektywnych od strony uzyskiwanych wyników (rentowność projektów) firm w branży. Świadczą o tym rankingi branżowe, zestawienia wyników prowadzone przez klientów. Nie jest to oczywiście przepis na sukces dla każdego typu biznesu – raczej przypadek firmy, która z pracy zespołowej i lojalności uczyniła kluczowy czynnik sukcesu.

 

PRZYPISY

1 S.K. Cameron, R.E. Quinn, „Kultura Organizacyjna – diagnoza i zmiana”, AE, Kraków 2006, s. 28–52.

2 A. Lipka, „Kultura adhokracji a instrumentarium zarządzania zasobami ludzkimi”, w: M. Juchnowicz (red.), „Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim”, Oficyna Wolter Kluwers, Warszawa 2009, s. 30–41.

3 W. Kochanek, „Zmiana kultury organizacyjnej – studium metodyczne”, SKN Inwestycji Kapitałowych „Profit”, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu 2007.

4 Typy przywództwa na podstawie artykułu dr Joanny Heidtman „Co daje klientowi prawdziwe przywództwo w organizacji?”, www.businessdoctors.pl

5 A. Lipka, op. cit. s. 30–41.

Kadry
Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

Komornicy mogą pracować tylko do 65. roku życia. Sprawę bada TK
30 kwi 2024

Obowiązuje konstytucyjna zasada wolności pracy i swoboda wykonywania zawodu. Niemniej jednak przepisy ustawowe mogą wprowadzać kryteria, które ograniczają tą wolność. Tak też jest w przypadku komorników, którzy mogą pracować tylko do 65. roku życia. Czy to jest sprawiedliwe? Czy ma miejsce dyskryminacja komorników ze względu na wiek? Szczególnie jeżeli stan psychofizyczny pozwala na świadczenie pracy. Sprawę bada TK. 

Urlop okolicznościowy na komunię dziecka
29 kwi 2024

Zbliża się okres Pierwszy Komunii Świętych dzieci. Wiele osób zastanawia się czy na komunię dziecka przysługuje urlop okolicznościowy? Ogólnie na co przysługuje urlop okolicznościowy? Jakie są zasady udzielania urlopu okolicznościowe? Jak obliczyć wynagrodzenie za urlop okolicznościowy w 2024 roku? Kiedy i komu należy się urlop okolicznościowy? Kto płaci za urlop okolicznościowy ZUS czy Pracodawca? Ile razy w roku można wziąć urlop okolicznościowy?

Majówka za granicą - pamiętaj o EKUZ
29 kwi 2024

Wyjeżdżasz na weekend majowy za granicę, pamiętaj o EKUZ! Dzięki temu unikniesz stresu i niepotrzebnych kłopotów kiedy będziesz potrzebował opieki medycznej. Zapoznaj się z uprawnieniami, które Ci przysługują. Przezorny zawsze ubezpieczony, dlatego warto wiedzieć: czym jest EKUZ, co obejmuje EKUZ a czym jest EKUS. Odpowiedzi poniżej.

Czy pracodawca może odwołać pracownika z majówki?
29 kwi 2024

Majówka w tym roku jest wyjątkowo długa, przy 3 dniach urlopu można odpoczywać aż przez 9 dni. Wiele pracowników wzięło wolne min. w dniu 2 maja. Czy pracodawca może odwołać pracownika z majówki? Zatem czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego? Kto pokrywa koszty i czy pracownik może się nie zgodzić?

pokaż więcej
Proszę czekać...