Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

oprac. Emilia Panufnik
rozwiń więcej
handlowiec kompetencje przyszłości 2030 r. sprzedaż / Handlowiec: kompetencje przyszłości 2030 r., sprzedaż / Shutterstock

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

rozwiń >

Handlowiec w 2030 roku: 5 kompetencji przyszłości

Dokładna znajomość produktu to dopiero podstawa codziennej pracy specjalisty do spraw sprzedaży. W świecie, gdzie klienci coraz częściej sami zdobywają informacje i oczekują partnerskiej relacji, staje się on doradcą, analitykiem i strategiem w jednym. Czy w nadchodzących latach nastąpi jeszcze większa koncentracja na kompetencjach miękkich, a sztywne plany sprzedażowe stracą na znaczeniu? O 5 kompetencjach, które powinien posiadać handlowiec przyszłości, opowiada Marcin Grela – twórca Sales Angels, największej Społeczności ludzi sprzedaży w Polsce, która w tym roku obchodzi swoje 10. urodziny.

Autopromocja

1. Inteligencja emocjonalna i relacyjność

Choć sztuczna inteligencja na stałe wpisała się w codzienne funkcjonowanie biznesu i nasze życie prywatne, jedno pozostaje niezmienne: ludzie wciąż chcą rozmawiać z ludźmi. W świecie pełnym automatyzacji to właśnie człowiek stanowi przewagę konkurencyjną. Możemy zlecać analizę danych algorytmom i pisać maile z pomocą AI, ale empatii, uważności i autentycznej relacyjności nie da się zautomatyzować, dlatego nade wszystko cenimy kontakt z prawdziwą osobą.

Handlowiec przyszłości powinien umieć budować relacje i reagować na potrzeby oraz emocje klienta. Ważne są przede wszystkim umiejętność słuchania i wyciągania wniosków, zdolność do budowania zaufania oraz takie prowadzenie rozmowy, które koncentruje się na realnych wyzwaniach danej osoby, a nie jedynie na zamknięciu sprzedaży.

2. Adaptacja do zmian i ciągła nauka

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa. Hasło to dotyczy również handlowców. - Pracując od lat jako headhunter, wielokrotnie przekonałem się, że rynek potrafi zmieniać się niezwykle dynamicznie – mówi Marcin Grela, twórca Społeczności Sales Angels. – Pojawiają się nie tylko nowe technologie, ale też modele biznesowe i potrzeby klientów, o których jeszcze kilka lat temu nikt by nie pomyślał. Trend ten będzie się tylko nasilać, ponieważ odbiorcami produktów i usług będą przedstawiciele kolejnych pokoleń – Zetek i Gen Alpha, którzy wnoszą zupełnie inne oczekiwania i nawyki zakupowe. Dlatego dziś dobry handlowiec nie może stać w miejscu. Powinien inwestować w rozwój, testować nowe podejścia i aktualizować swój warsztat. Rozwój to – jak często powtarzam – „ostrzenie piły” – dodaje Grela. – Czasem trzeba się zatrzymać, żeby zdobyć nowe kompetencje i wykonywać swoją pracę mądrzej, lepiej i skuteczniej niż inni. W Sales Angels wierzymy, że sprzedawanie to pomaganie – trzeba więc nauczyć się, jak można pomagać tym nowym klientom – wyjaśnia ekspert.

3. Obsługa i zrozumienie narzędzi cyfrowych

Sprzedawca przyszłości powinien też posiadać kompetencje cyfrowe i sprawnie korzystać z nowoczesnych technologii. To ważne, by nie bał się sztucznej inteligencji i rozumiał, że może mu ona pomagać w codziennej pracy. Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystywanie AI np. do personalizacji oferty. W ten sposób można również automatyzować powtarzalne zadania. Należy jednak bezwzględnie pamiętać o bezpieczeństwie i nie powierzać sztucznej inteligencji danych osobowych klientów, a także dokładnie sprawdzać podawane przez nią informacje. Bywa bowiem, że nasz cyfrowy pomocnik się myli.

4. Partnerskie i doradcze podejście

Handlowiec przyszłości to doradca. Zamiast opowiadać, co ma do sprzedania, powinien najpierw zapytać klienta o jego potrzeby, cele oraz wyzwania i dopiero wtedy pokazać, jak może mu realnie pomóc. Obecnie odbiorcy produktów i usług nie oczekują prezentacji oferty, lecz rozmowy, a w kolejnych latach tendencja ta jeszcze bardziej wzrośnie. Klienci są zmęczeni długimi monologami specjalistów do spraw sprzedaży, którym trudno przerwać. Bywa, że już po pierwszych słowach wyuczonej formułki się rozłączają lub tracą zainteresowanie konwersacją.

Kluczowe stają się umiejętności takie jak zadawanie trafnych pytań, uważne słuchanie i udzielanie odpowiedzi, które realnie pomagają klientowi w podjęciu decyzji, a nie tylko promują ofertę. Specjalista do spraw sprzedaży powinien działać jak konsultant – być otwarty na pytania i gotowy, by rozwiewać wątpliwości rozmówców.

5. Świadomość etyczna i wiarygodność

Klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, kto sprzedaje, a nie tylko co. Właśnie dlatego w 2030 roku jeszcze ważniejsze będą uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. - Świadomość etyczna odbiorców wzrasta z roku na rok. Coraz mniej osób chce kupować od firm, które nie szanują pracowników czy nie dbają o środowisko. Klientom zależy na współpracy z firmami podzielającymi ich wartości biznesowe – mówi Marcin Grela. - To ważna wskazówka dla specjalistów do spraw sprzedaży: skuteczność już nie wystarczy – trzeba być również wiarygodnym i transparentnym. Dzięki temu możliwe jest zbudowanie zaufania i lojalności u swoich odbiorców. W 2030 roku handlowiec będzie więc ambasadorem swojej marki i jej wartości – prognozuje ekspert.

Podsumowanie

Choć w wielu środowiskach nadal pokutuje przeświadczenie, że sprzedaż to tylko raporty pełne liczb, wzrostów i spadków, to branża ta dynamicznie się zmienia. Jako osoby nieustannie pracujące z klientami, specjaliści do spraw sprzedaży coraz lepiej rozumieją potrzeby swoich odbiorców. Budowanie relacji, stawianie człowieka w centrum zamiast procesu - to dziś dojrzalsze podejście do sprzedaży, które za pięć lat nie będzie już wyróżnikiem, lecz rynkowym standardem.

Źródło: Sales Angels

Kadry
Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy
04 lip 2025

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?
04 lip 2025

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?
03 lip 2025

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?
03 lip 2025

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy
03 lip 2025

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]
02 lip 2025

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy
02 lip 2025

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego
03 lip 2025

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników
01 lip 2025

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?
01 lip 2025

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...