Pod względem efektywności szkolenia wideo e-learningowe nie różnią się praktycznie od szkoleń face-to-face. Są nawet efektywniejsze, bo do raz stworzonego szkolenia można zaglądać ponownie, kiedy tylko jest to potrzebne. Podobnie, jak w przypadku tradycyjnych, szkoleń, warto pamiętać, że najskuteczniejsze są te formy przekazywania informacji, które pozwalają na interakcje.
Transmisje ze szkoleń
Transmisja na żywo ze szkolenia sprawi, że będzie mógł z niej skorzystać każdy pracownik. Wymagania są niewielkie, wystarczą komputery i łącze internetowe. Z rozwiązania tego mogą korzystać firmy rozproszone terytorialnie, ale także te, które nie mają dostatecznie dużo miejsca, aby przeprowadzić szkolenie dla wszystkich pracowników równocześnie. Jest to również rozwiązanie ekonomiczne. Koszt sali szkoleniowej, a także dojazdu i poczęstunku, jest stosunkowo wysoki. Dzięki redukcji kosztów, z transmisji może skorzystać więcej osób niż ze szkoleń tradycyjnych.
W miejscu pracy
Osoby mające możliwość wejść w interakcję i porozmawiać z prowadzącym, zapamiętają aż 90 proc. treści szkolenia (zgodnie z piramidą zapamiętywania Edgara Dale’a). Warto zatem podczas transmisji wykorzystać funkcję czatu, co pozwoli pracownikom zadawać pytania prowadzącemu oraz wymieniać poglądy ze współpracownikami. Uczestnicy przyswajają umiejętności, siedząc na tych samych miejscach, przy których pracują, a to ułatwia przypominanie sobie potrzebnych elementów szkolenia, kiedy przychodzi moment na zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Szkolenia wideo
Większość szkoleń to miniszkolenia wewnętrzne. Najlepsze firmy dbają o to, żeby ich pracownicy dzielili się wiedzą. Jest to łatwy i efektywny sposób podnoszenia kwalifikacji pracowników. Najłatwiejsze jest stworzenie zapisu wideo na podstawie transmitowanego szkolenia. Transmitowane szkolenie należy nagrać i w tej formie można udostępniać je wszystkim zainteresowanym. Niemal równie proste jest samodzielne przygotowanie takiego szkolenia – wystarczą komputer i najprostsza kamera, np. wbudowana w laptop lub podpinana kablem USB. Tak stworzone szkolenie można odtwarzać wiele razy.
Zgodnie z krzywą zapominania (prawidłowość odkryta przez Hermanna Ebbinghausa) już po kilku dniach zapominamy większość z tego, czego się nauczyliśmy. Jednocześnie po każdej następnej powtórce w głowie zostaje coraz więcej informacji. Możliwość wielokrotnego odtwarzania szkolenia przekłada się w sposób bezpośredni na poziom wiedzy uczestników.
Szkolenia wideo są dostępne w miejscu i czasie najbardziej odpowiadającym użytkownikowi. Rozwój rozwiązań mobilnych umożliwia korzystanie ze szkolenia za pomocą telefonu komórkowego czy netbooka, w ten sposób można dostosować szkolenia do potrzeb i możliwości pracownika.
Forma wideo oszczędza czas i środki potrzebne na przeprowadzanie szkoleń. Jest też bardziej efektywna i łatwiejsza w użytkowaniu niż tradycyjne szkolenia. Przykładem skutecznego jej wykorzystania jest uczenie pracowników wykonujących prace fizyczne. Aby przekazać im wiedzę, należy po prostu pokazać, jak się coś robi. Przy dużej rekrutacji może to nastręczać dodatkowych problemów i być bardzo czasochłonne dla przełożonych. Znacznym ułatwieniem będzie w takim przypadku wykorzystanie transmisji na żywo lub nagranego wcześniej szkolenia. Nowoczesne technologie pozwalają na bardzo precyzyjne zobrazowanie potrzebnych procesów, bez konieczności fizycznego przebywania przy ich realizacji. Ponownie możemy odwołać się do piramidy Dale’a, zgodnie z którą, najniższa jest jakość zapamiętania materiału czytanego – tylko 10 proc. – natomiast odsetek ten rośnie kilkukrotnie, kiedy do dyspozycji są treści wizualne.
UWAGA
Organizując szkolenia wideo, warto pamiętać, że:
● sprzyjają one zapamiętaniu informacji,
● należy pozwalać pracownikom w efektywny sposób dzielić się wiedzą,
● warto umożliwiać zatrudnionym interakcję i wspólne zdobywanie nowych umiejętności.
Zalety korzystania ze szkoleń w formie wideo
● Oszczędność czasu. Prowadzący wystarczy, że raz przeprowadzi szkolenie i je nagra (dodatkowo może je wzbogacić transmisją na żywo w celu zwiększenia audytorium); odbiorcy nie muszą dostosowywać swojego dnia do wybranego szkolenia (mogą się z nim zapoznać w dowolnym momencie) oraz nie tracą czasu na dotarcie na miejsce szkolenia.
● Oszczędność pieniędzy. Prowadzący i uczestnicy szkoleń poświęcają na nie mniej czasu niż w przypadku tradycyjnych szkoleń, dzięki czemu mają go więcej na wykonywanie pracy związanej z ich stanowiskiem.
● Powtarzalność. Często trudne zagadnienia lub te dotyczące rzadko wykonywanych czynności wymagają odświeżenia co jakiś czas. Dzięki materiałom wideo ze szkolenia zainteresowani pracownicy mogą do nich powrócić w dowolnym czasie.
● Dostępność. Zdarza się, że wiedza dotycząca danego zagadnienia potrzebna jest natychmiast, a osoba, która może ją przekazać, jest niedostępna. Szkolenia wideo rozwiązują ten problem, gdyż można z nich skorzystać w dowolnym momencie.
● Brak uzależnienia od konkretnego miejsca. Prowadzący i osoby szkolone mogą być w dwóch zupełnie odległych od siebie miejscach. Jest to niezwykle ważne w przypadku dużych firm z wieloma placówkami. Dzięki takiemu podejściu możliwe jest zachowanie najwyższego poziomu szkoleń oraz ich ustandaryzowanie.
● Wiedza pozostaje w firmie, a nie tylko u osób biorących udział w szkoleniu. Dzięki temu w sytuacji, gdy dany pracownik odchodzi z firmy i na jego miejsce trzeba przyjąć i przeszkolić nową osobę, koszty przygotowania takiego szkolenia nie wzrastają (co jest szczególnie ważne, gdy korzystamy z zewnętrznych szkoleniowców).