Spowolnienie gospodarcze jest zwykle okresem, kiedy na rynku przybywa kandydatów aktywnie szukających zatrudnienia. Otrzymujemy znacznie więcej aplikacji niż zwykle, kandydaci mocniej zabiegają o uwagę i wykazują silniejszą motywację do pracy. Niestety, z perspektywy pracodawcy i jego potrzeb rekrutacyjnych, większa liczba aplikacji wcale nie zwiększa prawdopodobieństwa odnalezienia wśród nich poszukiwanej osoby. Szczególnie, że w czasie recesji oczekiwania wobec nowego pracownika mogą być znacznie wyższe niż zwykle. Prowadzenie rekrutacji w czasach kryzysu jest więc rzeczywiście trudnym wyzwaniem, a koszt nieudanego procesu jest szczególnie dużym obciążeniem.
Obawa przed zmianą
Jak więc uchronić firmę przed dodatkowymi kosztami i zapewnić powodzenie procesu rekrutacyjnego? Odpowiedź jest oczywista – zatrudniając właściwego kandydata. Właściwego, czyli takiego, który wniesie do firmy wiedzę, oczekiwane kompetencje, doświadczenie itd. Powszechnie jednak wiadomo, że właśnie takie osoby, sprawdzające się na swoim stanowisku, mogące pochwalić się wysoką skutecznością i odnoszonymi sukcesami zawodowymi zwykle nie są aktywne na rynku pracy. Trudność poszukiwania pracownika w niestabilnych dla gospodarki czasach dodatkowo polega na tym, że ci potencjalnie najbardziej atrakcyjni kandydaci jeszcze silniej niż zwykle wiążą się ze swoim pracodawcą. Jest to często spowodowane lojalnością, poczuciem posiadanych wobec pracodawcy zobowiązań – szczególnie jeśli mówimy o kluczowych stanowiskach. Przeważnie jednak powód jest bardziej prozaiczny, kandydaci po prostu obawiają się zmian, co jest oczywiście łatwe do zrozumienia. Każda zmiana w życiu zawodowym wiąże się przecież z pewnym ryzykiem, a podczas kryzysu szczególnie trudno sobie na to pozwolić.
Profesjonalny tandem
Biorąc pod uwagę wspomniane kwestie, możemy wnioskować, że kandydat spełniający nasze oczekiwania i mogący przynieść firmie realne korzyści, najprawdopodobniej nie aplikuje w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne. Jak pokazują najświeższe statystyki – nie zareaguje on również na ofertę złożoną za pomocą portalu społecznościowego. Kiedy zatem te standardowe metody nie wystarczają, warto rozważyć zastosowanie metody direct search, która daje realne szanse na pozyskanie najlepszych na rynku kandydatów, szczególnie tych, którzy nie myśleli dotychczas o zmianie pracy. Z takim zadaniem najprościej i z pewnością najbezpieczniej zwrócić się do firmy konsultingowej, wyspecjalizowanej w realizowaniu projektów tą właśnie metodą. Poszukiwania direct search nie należą bowiem do łatwych w realizacji i z pewnością nie każdy może się ich z sukcesem podjąć. Tego typu działania wymagają dużej wiedzy, doświadczenia i wypracowanej, sprawdzonej metodologii. Niezbędny jest doskonale orientujący się w rynku researcher i doświadczony w ocenie kandydatów konsultant. Taki tandem zapewni profesjonalne wykonanie usługi na każdym etapie jej realizacji oraz wsparcie merytoryczne dla firmy zlecającej poszukiwania bezpośrednie. Konsultant wspólnie z klientem doprecyzuje profil stanowiska, cel jego istnienia i opis zadań. Resztę można pozostawić usługodawcy: ustalenie najbardziej trafnej listy targetowej, stworzenie profesjonalnego i przyciągającego uwagę kandydatów opisu firmy, identyfikację i dotarcie do poszukiwanych osób, zainteresowanie ich udziałem w rekrutacji i profesjonalną, szczegółową ocenę kompetencji.
Zalety direct search
Powodów do tego, aby standardowe działania rekrutacyjne wzbogacić o poszukiwania bezpośrednie, jest wiele. W czasach recesji direct search nabiera dodatkowo kilku szczególnie istotnych zalet.
Dyskrecja
Agencje realizujące projekty metodą direct search dbają o to, aby ich działania były utajnione. Kandydatom przedstawiane są zatem wyłącznie informacje niezbędne do wzbudzenia w nich zainteresowania i chęci uczestniczenia w procesie rekrutacyjnym. Firmie, która decyduje się na skorzystanie z usług head huntera, daje to kilka korzyści. Jedną z nich jest możliwość ukrycia faktu poszukiwania pracownika, co w czasach spowolnienia gospodarczego i silnej walki o przewagę rynkową może być bardzo istotne. W przypadku wysokich stanowisk jest to w zasadzie kwestia kluczowa – konkurencja i otoczenie biznesowe nie dowiedzą się o chwilowym osłabieniu organizacji. Korzyścią dla firmy zlecającej jest także możliwość pozyskania efektywnego pracownika, odnoszącego sukcesy na analogicznym stanowisku w firmie konkurencyjnej, zachowując z nią jednocześnie poprawne stosunki.
Zaoszczędzony czas
Brak konieczności przeglądania dziesiątek aplikacji, z których większość przeważnie nie spełnia podstawowych kryteriów wymaganych na stanowisku, zaoszczędza wiele czasu. Dodatkowo agencje rekomendują swojemu zleceniodawcy jedynie najlepszych, spełniających kryteria formalne kandydatów. Ostatecznie spotyka się on z trzema, czterema osobami, znacznie oszczędzając cenny czas i mając pewność wyboru spośród najlepszych dostępnych kandydatów.
Trafność doboru
Konsultanci prowadzą rocznie kilkadziesiąt projektów związanych z branżą, w której się specjalizują. Doświadczenie i liczba odbytych rozmów, wraz z użyciem najnowszych technik i metod rekrutacji, zapewniają dobór najlepszych możliwych kandydatów.
Ograniczenie kosztów
Nie można zaprzeczyć – profesjonalny projekt prowadzony metodą direct search jest dla firmy zlecającej niemałym kosztem. Należy jednak wziąć pod uwagę kilka kwestii, finalnie zapewniających opłacalność tej metody. Firma zlecająca oddaje w ręce agencji wszystkie elementy procesu rekrutacji i selekcji. W ramach kosztu projektu otrzymujemy więc nie tylko usługę dotarcia do kandydatów nieaktywnych na rynku pracy, lecz także: selekcję aplikacji, ocenę kandydatów, zastosowanie metodologii assessment center, testów psychometrycznych, zawodowych, językowych, sprawdzenie referencji kandydatów itd. Jeśli firma dokona dobrego wyboru agencji, której powierza projekt, może mieć pewność trafności tego szczegółowego doboru. Tym samym minimalizuje ryzyko zatrudnienia kandydata, który nie sprawdzi się na stanowisku, co oczywiście generowałoby dodatkowe koszty, mogące kilkukrotnie przewyższyć cenę projektu.
Gwarancja
Gdyby jednak z różnych powodów kandydat polecony przez agencję nie sprawdził się na swoim stanowisku, agencja bierze na siebie odpowiedzialność za znalezienie pracownika na jego miejsce. W zależności od stanowiska okresy gwarancji wynoszą od 3 do nawet 18 miesięcy. Firmie zlecającej projekt daje to więc duży komfort i zapewnia bezpieczeństwo.
Wartość dodana
Dodatkowa korzyść to kompleksowa weryfikacja rynku. Researcher prowadzący poszukiwania bezpośrednie może dostarczyć wielu cennych informacji na temat sytuacji w najbliższym otoczeniu biznesowym swojego klienta, np. jego wizerunku na rynku pracy i skuteczności prowadzonych działań employer brandingowych.
Kontakt bezpośredni
W sytuacji kiedy idealny kandydat nie zgłasza się sam do potencjalnego pracodawcy, warto odwrócić tradycyjną drogę i wyjść do niego z ofertą. Nawiązując bezpośredni kontakt z interesującym nas kandydatem, jesteśmy w stanie bezzwłocznie odpowiedzieć na jego pytania, odnieść się do jego obaw i rozwiać ewentualne wątpliwości. Jeżeli rozmowa zostanie dobrze poprowadzona, bardzo prawdopodobne jest przekonanie kandydata do przyjrzenia się bliżej otrzymanej ofercie, zastanowienia się, rozważenia możliwości. Ten pierwszy, najistotniejszy, krok może doprowadzić do nawiązania na początek niezobowiązujących rozmów, a w efekcie otworzy możliwość współpracy. Bezpośredni kontakt zawsze zwiększa szanse na wzbudzenie zainteresowania potencjalnego kandydata, komunikacja za pomocą ogłoszeń, czy popularnych portali społecznościowych nigdy nie przyniesie porównywalnych efektów.