Czy można zakwestionować protokół powypadkowy?

Joanna Dymowska-Moussa
rozwiń więcej
Pracownik w wyniku wypadku doznał urazu nogi. Poszkodowany niezwłocznie powiadomił o tym fakcie pracodawcę, który powołał zespół powypadkowy i polecił sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Członkowie zespołu powypadkowego, po przeprowadzeniu postępowania, stwierdzili i zapisali w protokole, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy oraz że nie stwierdzono naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia przez pracodawcę ani przez pracownika. Poszkodowany został zapoznany z treścią protokołu, pracodawca zatwierdził protokół w terminie i na wniosek poszkodowanego dokumentacja została przesłana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoba prowadząca z ramienia ZUS postępowanie w sprawie ustalenia uprawnień odszkodowawczych zakwestionowała stwierdzenia zawarte w protokole i zażądała od pracodawcy dodatkowych dokumentów, uzależniając od ich otrzymania dalsze prowadzenie sprawy. Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub inna osoba/instytucja może zakwestionować zawarte w protokole powypadkowym ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku? Czy może zażądać zmiany treści protokołu?

Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy zawarte w protokole powypadkowym mogą zakwestionować zarówno poszkodowany pracownik, jak i ZUS.

Autopromocja

Poszkodowany pracownik ma prawo do:

  • zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym,
  • wglądu do akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów oraz kopii,
  • wystąpienia do właściwego rejonowego sądu pracy z powództwem o ustalenie i sprostowanie protokołu,
  • odwołania się do rejonowego sądu pracy od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  • odwołania się do rejonowego sądu pracy w razie niewydania przez ZUS decyzji w terminie 2 miesięcy, licząc od dnia zgłoszenia wniosku o jednorazowe odszkodowanie.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma prawo odmówić przyznania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego w przypadku:

  • nieprzedstawienia protokołu powypadkowego lub karty wypadku,
  • nieuznania w protokole powypadkowym lub karcie wypadku zdarzenia za wypadek przy pracy,
  • gdy protokół powypadkowy lub karta wypadku zawierają stwierdzenia bezpodstawne.

W przypadku braków formalnych w protokole Zakład Ubezpieczeń Społecznych niezwłocznie zwraca pracodawcy protokół powypadkowy w celu ich uzupełnienia.


UZASADNIENIE

Pracodawca, który dowie się o zaistniałym w zakładzie pracy wypadku, jest zobowiązany do powołania zespołu powypadkowego, w skład którego wchodzą dwie osoby, jedna będąca przedstawicielem pracodawcy, druga – przedstawicielem pracowników. Członkowie zespołu powypadkowego powinni:

  • być przeszkoleni w przeprowadzaniu postępowań powypadkowych oraz
  • znać swoje prawa i obowiązki związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadku oraz dokonywaniem kwalifikacji prawnej zdarzenia.

Zespół powypadkowy sporządza w terminie 14 dni od uzyskania zawiadomienia o wypadku protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku (protokół powypadkowy) w niezbędnej liczbie egzemplarzy oraz kompletuje pozostałą dokumentację.

Członkowie zespołu powypadkowego powinni poinformować pracodawcę i poszkodowanego o przysługujących im prawach, a także o kolejności podejmowanych działań, terminach wynikających z przepisów oraz udzielić informacji dotyczących dalszego postępowania w celu ustalenia uprawnień odszkodowawczych poszkodowanego.

Pracodawca zatwierdza protokół w terminie 5 dni od jego sporządzenia. Zatwierdzony przez pracodawcę protokół powypadkowy wraz z załącznikami jest, na wniosek poszkodowanego, po zakończeniu leczenia i rehabilitacji, przekazywany do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu orzeczenia stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu i postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania. Gdy którakolwiek ze stron kwestionuje ustalenia zawarte w protokole, poszkodowany powinien wystąpić z powództwem lub złożyć odwołanie do rejonowego sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, który po rozpatrzeniu może nakazać zmianę w treści protokołu lub uchylić decyzję wydaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

WAŻNE!

Organem uprawnionym do przeprowadzania kwalifikacji prawnej zaistniałego wypadku jest powołany przez pracodawcę zespół powypadkowy (§ 7.1 ust. 7 rozporządzenia w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy).

Jeżeli na etapie sporządzania protokołu powypadkowego pojawią się rozbieżne opinie członków zespołu dotyczące na przykład okoliczności i przyczyn zdarzenia, wskazania osób, które przyczyniły się do wypadku, lub ustalenia, czy zdarzenie wypełnia przesłanki definicji wypadku przy pracy, członek zespołu powypadkowego ma prawo do wniesienia na piśmie zdania odrębnego, które powinien uzasadnić. Zapis zdania odrębnego jest dołączany do protokołu powypadkowego i staje się jego integralną częścią. W sytuacji rozbieżności zdań członków zespołu powypadkowego o treści protokołu decyduje pracodawca.

Przed zatwierdzeniem protokołu przez pracodawcę zespół powypadkowy zapoznaje z jego treścią poszkodowanego, pouczając go o prawie do zgłoszenia na piśmie uwag i zastrzeżeń, a także o prawie wglądu do akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek, odpisów i kopii.


Dokument zawierający uwagi i zastrzeżenia poszkodowanego dotyczące ustaleń zawartych w protokole jest dołączany do protokołu i stanowi jego integralną część. W przypadku złożenia przez członka zespołu powypadkowego zdania odrębnego lub wniesienia przez poszkodowanego uwag i zastrzeżeń, albo gdy protokół nie odpowiada warunkom określonym w rozporządzeniu, pracodawca nie zatwierdza protokołu powypadkowego, lecz zwraca go członkom zespołu w celu wyjaśnienia go i uzupełnienia. Po zapisaniu przez zespół powypadkowy wyjaśnień i uzupełnień pracodawca zatwierdza protokół, a jeden egzemplarz jest niezwłocznie dostarczany poszkodowanemu.

Jeżeli poszkodowany pracownik uważa, że ustalenia zawarte w protokole nie są zgodne z prawdą, ma prawo wystąpić do rejonowego sądu pracy z powództwem o ustalenie i sprostowanie protokołu. Sąd może zakwestionować ustalenia zawarte w protokole i nakazać pracodawcy zmianę jego treści.

WSKAZÓWKA!

W celu ustalenia stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu i postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania poszkodowany składa do pracodawcy (płatnika składek) wniosek o jednorazowe odszkodowanie.

Zakres informacji, które powinny być zamieszczone we wniosku o odszkodowanie oraz wykaz wymaganych dokumentów są określone w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania.

UWAGA!

Pracodawca, po otrzymaniu wniosku od poszkodowanego pracownika i zakończeniu przez niego leczenia i rehabilitacji poświadczonych zaświadczeniem o stanie zdrowia N-9, przekazuje skompletowaną dokumentację powypadkową do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych właściwego ze względu na miejsce zamieszkania poszkodowanego. W ciągu 7 dni od daty otrzymania wniosku ZUS ustala termin badania poszkodowanego przez lekarza orzecznika.

W przypadku gdy w protokole powypadkowym są braki formalne, ZUS niezwłocznie zwraca pracodawcy protokół w celu uzupełnienia, może również zażądać uzupełnienia dokumentacji o dodatkowe informacje i wyjaśnienia.

PRZYKŁAD

ZUS zwrócił pracodawcy dokumentację powypadkową z żądaniem wyjaśnienia, czy poszkodowany znalazł się w miejscu wypadku w związku z wykonywaniem swoich zwykłych czynności lub na polecenie przełożonego, uzupełnienia pieczęci pracodawcy w nagłówku protokołu powypadkowego oraz podania przyczyn sporządzenia protokołu w terminie późniejszym niż 14 dni od daty zawiadomienia o wypadku.


ZUS ma prawo odmówić przyznania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego między innymi w przypadku, gdy protokół zawiera stwierdzenia bezpodstawne, nie może jednak nakazać dokonywania zmian w treści protokołu powypadkowego (art. 22 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych).

PRZYKŁAD

Stwierdzeniami, które ZUS może potraktować jako bezpodstawne, mogą być:

uznanie przez zespół powypadkowy zdarzenia za wypadek przy pracy, kiedy nie zostały wypełnione wszystkie przesłanki wynikające z definicji wypadku zapisanej w ustawie,

uznanie, że wyłączną przyczyną wypadku nie było naruszenie przez poszkodowanego przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa, pomimo że z opisu okoliczności wypadku można wnioskować, że do naruszenia przepisów doszło i że była to wyłączna przyczyna wypadku.

Decyzja o przyznaniu lub odmowie przyznania jednorazowego odszkodowania jest wydawana w ciągu 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia lekarza orzecznika lub komisji lekarskiej albo od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.

WAŻNE!

Zaświadczenie o stanie zdrowia N-9 jest wystawiane przez lekarza prowadzącego po zakończeniu leczenia i rehabilitacji i jest ważne 30 dni.

Poszkodowanemu przysługuje prawo odwołania się od decyzji ZUS. Odwołanie składa się do właściwej jednostki ZUS w terminie miesiąca od daty doręczenia decyzji. ZUS przekazuje niezwłocznie odwołanie wraz z aktami sprawy do właściwego sądu, chyba, że sam uzna odwołanie. W takim przypadku ZUS może samodzielnie zmienić treść decyzji, co również nie tamuje dalszej, sądowej drogi odwoławczej. W przypadku spraw o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy sprawę w I instancji rozpatruje sąd rejonowy – sąd pracy.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU z 2009 r. nr 167, poz. 1322),
  • Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • Ustawa z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (DzU nr 43, poz. 296 ze zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 18 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania (DzU nr 234, poz. 1974).
Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...