Nowe rozporządzenie wykonawcze dotyczące wypadków przy pracy jest praktycznie powtórzeniem regulacji zawartych w dotychczas obowiązujących przepisach. Jego wejście w życie nie wpływa więc na sytuację pracodawców i pracowników.
W porównaniu do poprzednio obowiązującego, nowe rozporządzenie nie zawiera przepisów nakazujących pracodawcy przechowywanie protokołu powypadkowego wraz z pozostałą dokumentacją przez 10 lat. Regulacja ta została jednak przeniesiona do Kodeksu pracy i nadal obowiązuje.
Zatem obowiązek przechowywania przez pracodawcę dokumentacji powypadkowej pozostał, ale od 3 lipca br. wynika on z Kodeksu pracy. Wprowadzenie tej zmiany było niezbędne, gdyż sposób realizacji prawa do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz obowiązki pracodawcy mogą być określone wyłącznie w drodze ustawy, a nie rozporządzenia.
Nowe rozporządzenie wprowadza ponadto regulację, która wyraźnie wskazuje, że gdy wypadek przy pracy miał miejsce na terenie innego zakładu pracy, protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca poszkodowanego pracownika.
WAŻNE!
Jeżeli wypadek przy pracy miał miejsce u innego pracodawcy, to protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca poszkodowanego pracownika.
Nowe przepisy nie zmieniają natomiast sposobu i trybu postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Zmianie nie ulega też sposób dokumentowania wypadków przy pracy ani skład i sposób powoływania zespołu powypadkowego.
Podstawa prawna
● rozporządzenie z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870).