Wątpliwości Trybunału wzbudziły: art. 237 § 1 pkt 2 i 3 Kodeksu pacy (częściowo) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzenia chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach. Co oznacza ten wyrok? Do obowiązków pracodawcy związanych z chorobami zawodowymi należy:
- niezwłoczne zgłoszenie każdego przypadku rozpoznanej choroby zawodowej albo podejrzenia o taką chorobę właściwemu organowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej i okręgowemu inspektorowi pracy,
- ustalenie - w porozumieniu z PIS - przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakteru i rozmiaru zagrożenia tą chorobą,
- niezwłoczne przystąpienie do usuwania czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosowanie niezbędnych środków zapobiegawczych,
- realizacja zaleceń lekarskich wydanych w związku ze stwierdzeniem powstania choroby zawodowej,
- prowadzenie rejestru chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby,
- systematyczna analiza przyczyn chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami środowiska pracy i stosowanie na podstawie wyników tych analiz środków zapobiegawczych.
Obowiązki te wynikają z Kodeksu pracy. Niemniej jednak żaden przepis k.p. nie wskazuje w sposób szczegółowy, jak pracodawca ma realizować nałożone na niego obowiązki. Doprecyzowane zostało to w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w spawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzenia chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (DzU nr 132, poz. 1115). Rozporządzenie to określa:
- które choroby są chorobami zawodowymi,
- jak z nimi postępować oraz
- które organy są właściwe w sprawie chorób zawodowych.
Jako załącznik do rozporządzenia w sprawie wykazu chorób zawodowych stworzono wykaz chorób zawodowych. Jednak nie stanowi on jedynego źródła wiedzy o tym, która choroba jest chorobą zawodową. Ważne jest bowiem, że pracownik był w środowisku pracy poddany działaniu czynników szkodliwych, które mogły wywołać tę chorobę. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt P 23/07) został opublikowany (ogłoszony) w Dzienniku Ustaw z 2 lipca 2008 r. nr 116, poz. 740. W związku z tym z upływem 12 miesięcy od tej daty przestaną obowiązywać:
- art. 237 § 1 pkt 2 i 3 Kodeksu pracy,
- rozporządzenie Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach.
W związku z tym od 3 lipca 2009 r. tryb uznawania choroby za chorobę zawodową nie będzie aktualny. Nie będzie obowiązywał również obecny wykaz chorób zawodowych. Dlatego też w miejsce obecnie obowiązujących przepisów będą musiały być wprowadzone nowe zasady uznawania chorób za choroby zawodowe.