Bhp w pracy przedstawiciela handlowego

Katarzyna Grabowska-Wawrzeniecka
rozwiń więcej
Dariusz Walisiak
rozwiń więcej
Specjalista ds. bhp w swojej pracy często spotyka się z problemami związanymi z wypadkami komunikacyjnymi osób, które prowadzą samochód podczas wykonywania obowiązków służbowych. Jedną z najbardziej narażonych na tego typu wypadki grup pracowników są przedstawiciele handlowi. Pracownicy służby bhp powinni wiedzieć, jakie działania mogą podjąć, aby wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych wśród przedstawicieli handlowych.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że w ostatnich dwóch latach wypadki komunikacyjne stanowiły ok. 10% wypadków przy pracy. Zginęło w nich 339 osób, a ponad 25 000 zostało rannych. Kierowcy stanowią drugą – po robotnikach budowlanych – grupę poszkodowanych, wśród których większość to osoby ze stażem pracy krótszym niż rok.

Autopromocja

Obniżenie wypadkowości, szczególnie liczby wypadków komunikacyjnych, najłatwiej można osiągnąć, wdrażając długoletni i kompleksowy program zarządzania bezpieczeństwem środkami transportu i bezpieczeństwem pracowników. Nie jest to zadanie wyłącznie dla specjalisty ds. bhp, ale może zostać przez niego zainspirowane. Program powinien być częścią systemu zarządzania całym przedsiębiorstwem i obejmować obszary: podmiotowy i przedmiotowy.

W obszarze przedmiotowym powinny się znaleźć przede wszystkim zagadnienia związane z zarządzaniem środkami transportu, w obszarze podmiotowym – z zarządzaniem pracownikami. Pierwszym z tych zagadnień powinni zająć się specjaliści z zakresu logistyki i transportu, drugim – specjaliści ds. bhp i osoby kierujące pracownikami.

WSKAZÓWKA!

Specjalista ds. bhp w ramach tego programu może zaplanować cykl szkoleń zarówno dla kadry zarządzającej, jak i pracowników. Szkolenia powinny obejmować zagadnienia dotyczące oceny i analizy ryzyka na stanowisku pracy przedstawiciela handlowego, zasady bezpieczeństwa związane z prowadzeniem samochodu, zasady bezpiecznej obsługi samochodu, procedury postępowania w związku z wypadkami samochodowymi.

Ocena ryzyka

Praca przedstawiciela handlowego wiąże się z dużym ryzykiem zawodowym. Często wynika to z braku możliwości uniknięcia zagrożenia. W 1/3 przypadków do wypadków przedstawicieli handlowych dochodzi z winy innych uczestników ruchu. Ponadto przedstawiciele handlowi:

  • pracują zwykle pod presją czasu, co może być przyczyną nierespektowania przepisów drogowych, np. ograniczenia prędkości,
  • muszą być w stałym kontakcie z przełożonymi i klientami, często w trakcie prowadzenia samochodu rozmawiają przez telefon (nawet jeśli używają zestawów głośnomówiących rozmowa powoduje ograniczenia w percepcji),
  • koncentrują się na istocie swojej pracy, czyli pozyskiwaniu i obsłudze klientów, a nie prowadzeniu samochodu, co rozprasza uwagę, może też przyczynić się do niedostrzegania znaków drogowych i zagrożeń,
  • pracują więcej niż 8 godzin na dobę, co powoduje zmęczenie i osłabienie funkcji psychomotorycznych,
  • często są młodymi ludźmi, niemającymi doświadczenia w prowadzeniu samochodu.

Szczegółowe omówienie ryzyka oraz konsekwencji wypadków przy pracy jest bazą dla następnych części szkolenia.


Bezpieczne prowadzenie pojazdu

Można mówić o dwóch obszarach:

  • znajomości przepisów i ogólnie obowiązujących zasad oraz
  • bezpieczeństwa związanego z techniką prowadzenia samochodu.

WSKAZÓWKA!

Podczas szkoleń dla przedstawicieli handlowych warto omawiać nowe przepisy wprowadzone do Kodeksu drogowego, przepisy stwarzające powszechne problemy, a także testować znajomość elementarnych przepisów drogowych.

Technika prowadzenia samochodu wymaga szkolenia przez specjalistów. Jednak nie każda firma może pozwolić sobie na szkolenie wszystkich przedstawicieli handlowych, ponieważ jest to kosztowne przedsięwzięcie. Warto jednak „własnymi siłami” omówić zagadnienia dotyczące bezpiecznego prowadzenia pojazdu.

PRZYKŁAD

Zagadnienia jesienno-zimowego szkolenia dla przedstawicieli handlowych

Zagrożenia sezonowe (lód, nisko znajdujące się słońce, ulewny deszcz, mgła, oślepiające samochody, krótki dzień)

Główne skutki (zmniejszona przyczepność, ograniczona widoczność)

Co możemy zrobić? (zwiększyć odstęp, zmniejszyć szybkość, być widocznym)

Przygotowanie do sezonu jesienno-zimowego (przygotowanie pojazdu, planowanie jazdy, codzienne kontrole samochodu, dostosowanie techniki jazdy do warunków)

Zasady Defensive Driving

Celuj wysoko w kierowaniu/Widok w dal i wszerz

– Patrz daleko przed siebie, aby zidentyfikować potencjalne zagrożenia

– Stosuj technikę skanowania, aby objąć cały zakres pola widzenia

– Aktywnie poszukuj informacji

Dostrzegaj duży obraz/Widok w dal i wszerz

– Stwórz koło stałej świadomości 360 stopni

– Patrz na boki i do tyłu oraz do przodu

– Nie rozpraszaj swojej uwagi w pojeździe ani swojego umysłu

Ruszaj oczami/Zawsze świadomy

– Ruszaj oczami co 2 sekundy

– Ciągle wyszukuj szybkimi spojrzeniami

– Patrz w lusterka co 5–8 sekund, częściej w niebezpiecznych sytuacjach

Zostaw sobie wyjście/Zawsze jest wyjście

– Pracuj aktywnie, aby zachować przestrzeń ochronną wokół swojego pojazdu

– Ustaw się w miejscu, gdzie jak najmniej przedmiotów może nagle znaleźć się w Twojej przestrzeni

– Nigdy nie zawracaj w miejscach do tego nieprzeznaczonych wszerz drogi, tzw. zawracanie na trzy

– Miej otwartą drogę ucieczki

– Unikaj kierowców niezachowujących bezpiecznej odległości

Dopilnuj, żeby Cię widziano/Patrz i bądź widziany

– Dawaj wczesne sygnały ostrzegawcze

– Nawiązuj kontakt wzrokowy, używając urządzeń ostrzegawczych w razie potrzeby

– Nie bierz kontaktu wzrokowego za rzecz oczywistą

ŹRÓDŁO:

® „Smith System” „SAFE” Principles


Bezpieczeństwo pojazdu

W czasie szkolenia dla przedstawicieli handlowych należy przede wszystkim zwrócić uwagę na codzienne przygotowanie samochodu do jazdy, sprawdzenie świateł, wycieraczek, płynu do szyb, kontrolę opon, stanu paliwa, a także oczyszczenie szyb i lusterek.

Podczas eksploatacji auta należy zwracać uwagę na stan ogumienia. Zdarza się, że nawet niezbyt wyeksploatowane opony nie nadają się już do użytku ze względu na uszkodzenia mechaniczne czoła bieżnika lub boku opony, jak również spękania gumy.

Równie ważne jest reagowanie kierowcy na wszelkie, drobne nawet usterki w aucie i natychmiastowe ich usuwanie. Ważne jest też przygotowanie samochodu do sezonu.

Warto, aby specjalista ds. bhp, szkoląc innych, zwrócił uwagę na szkoleniach, nie tylko przedstawicieli, ale wszystkich, którzy korzystają z samochodu w pracy, że:

  • podstawą jest wymiana opon. Większość osób, również przedstawiciele handlowi, zwleka do ostatniej chwili, aż pojawi się śnieg. Opony letnie na śniegu stwarzają duże niebezpieczeństwo. Zaleca się montaż opon zimowych już wtedy, gdy temperatura powietrza spada w ciągu dnia poniżej 7oC;
  • przed sezonem należy przeprowadzić przegląd samochodu. Zwykle firmy mają podpisane umowy z serwisami, które regulują zakres usług. Warto jednak zwrócić uwagę przedstawicielom handlowym, aby sprawdzali, czy serwis wykonał pełny przegląd.

PRZYKŁAD

Podczas przeglądu przed sezonem zimowym należy sprawdzić:

● stan ogumienia pojazdu,

● zgodność opon z zaleceniami producenta samochodu,

● czy kierunek toczenia opony jest zgodny z kierunkiem jazdy oraz czy opona jest właściwie zamontowana w obręczach,

● czy w oponach jest prawidłowe ciśnienie oraz wyrównać je do wartości zalecanych przez producenta pojazdu,

● stan układu hamulcowego (płyn hamulcowy oraz klocki i tarcze hamulcowe),

● stan naładowania akumulatora oraz stan paska alternatora,

● stan układu wydechowego,

● poziom i stan oleju napędowego,

● temperaturę zamarzania płynu chłodzącego,

● stan wycieraczek oraz szyb samochodowych,

● stan zawieszenia pojazdu, a przede wszystkim zainstalowanych tam amortyzatorów pod kątem ewentualnych wycieków,

● stan filtrów kabinowych i powietrza,

● sprawność i ustawienie świateł,

● ewentualnie zabezpieczenie uszczelki gumowej w drzwiach,

● płyn do spryskiwaczy.

Serwis powinien skontrolować również przednie i tylne światła, a przede wszystkim ich odbłyśniki. Jeżeli są uszkodzone lub skorodowane, należy je wymienić na nowe. Wymiany wymagają też wszelkie uszkodzone żarówki. Nie ma natomiast potrzeby wymiany aktualnie użytkowanego oleju silnikowego na zimowy (i odwrotnie przed sezonem letnim), ponieważ niemal wszystkie produkowane oleje (zwłaszcza półsyntetyczne i syntetyczne) są wielosezonowe.


Postępowanie w związku z wypadkiem drogowym

Bardzo ważne jest, aby specjalista ds. bhp na szkoleniu dla handlowców omawiał krok po kroku procedury postępowania dotyczące wypadku. Warto też przeprowadzać ćwiczenia z zasad udzielania pierwszej pomocy, jeśli to możliwe np. poza salą konferencyjną, najlepiej w warunkach przypominających sytuację prawdziwego wypadku drogowego. Jeśli nie ma takiej możliwości, koniecznie należy dokładnie prześledzić postępowanie w kilku przypadkach. Poniżej przykładowe ćwiczenie.

PRZYKŁAD

Jadąc z nadmierną prędkością, spowodował Pan wypadek. Co należy zrobić w tej sytuacji?

Pracownicy podają sekwencję czynności. Prowadzący szkolenie stara się na bieżąco ją uporządkować. Po ustaleniu poszczególnych czynności związanych z kolejnymi etapami, czyli:

● zabezpieczeniem miejsca wypadku,

● zawiadomieniem służb ratunkowych,

● udzielaniem pierwszej pomocy,

● zawiadomieniem przełożonych i innych osób, które trzeba zawiadomić zgodnie z firmowymi procedurami, należy podsumować i jeszcze raz powtórzyć całe ćwiczenie. Najlepiej, aby zrobił to jeden ze szkolonych pracowników.

Omówienie dwóch, trzech przykładów pozwoli pracownikom zapamiętać sekwencję czynności. W późniejszym działaniu najważniejszy jest dobrze przemyślany i utrwalony schemat postępowania, a następnie podczas wypadku jego konsekwentne realizowanie.

Omówione zagadnienia to propozycje, które można omawiać i ćwiczyć z przedstawicielami handlowymi. Można jeszcze np. prowadzić ćwiczenia z ochrony przeciwpożarowej i zapewne wielu innych tematów. Zaproponowane zagadnienia można omawiać w trakcie jednego szkolenia, a może to być np. roczny cykl szkoleń. Ważne jest, aby takie szkolenia się odbywały. Szkolenia okresowe przedstawicieli handlowych, odbywające się w najlepszym przypadku raz na 3 lata, to zdecydowanie za mało. Poza wiedzą, którą czerpią pracownicy z takich szkoleń, jest jeszcze jedna korzyść – pracownicy mają możliwość odczuć, że sprawy bezpieczeństwa są ważne dla pracodawcy, co skłania ich również do przykładania większej wagi do bezpieczeństwa.

Specjalista ds. bhp nie musi osobiście prowadzić takich zajęć. Warto jednak, aby zajęcia dotyczące oceny i analizy ryzyka zawodowego na stanowisku przedstawiciela handlowego w zakładzie pracy omówił specjalista ds. bhp, ponieważ on zna najlepiej specyfikę firmy i charakterystykę występujących w niej wypadków.

Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

pokaż więcej
Proszę czekać...