REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczepienie przeciw COVID-19 a nieobecność w pracy

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Magdalena Sudoł
Szczepienie przeciw COVID-19 a nieobecność w pracy
Szczepienie przeciw COVID-19 a nieobecność w pracy

REKLAMA

REKLAMA

Szczepienie przeciw COVID-19 a nieobecność w pracy - czy przysługuje zwolnienie od pracy? Jak usprawiedliwić nieobecność?

Szczepienie na COVID usprawiedliwia nieobecność w pracy?

W związku ze zintensyfikowaniem możliwości szczepień przeciw COVID-19 kolejnych roczników, coraz więcej pracowników chcących skorzystać z takiej możliwości zgłasza pracodawcom nieobecność w ciągu całego lub części dnia roboczego. Pracodawcy z jednej strony powinni dążyć do zapewnienia pracownikom możliwości wykonania szczepienia, z drugiej mając na uwadze konieczność zapewnienia ciągłości pracy, mają możliwość wprowadzenia zasad udzielenia zwolnień czy urlopów w związku z planowanym szczepieniem.

Autopromocja

Nieobecności i zwolnienia z pracy - rozporządzenie

Sposób usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz zakres przysługujących pracownikom zwolnień od pracy, a także przypadki, w których za czas nieobecności lub zwolnienia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy.

Zwolnienie tylko na obowiązkowe badania i szczepienia

Przepis § 9 Rozporządzania nakłada na pracodawców obowiązek zwolnienia od pracy pracownika na czas niezbędny do przeprowadzenia obowiązkowych badań lekarskich i szczepień ochronnych przewidzianych przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych, o zwalczaniu gruźlicy oraz o zwalczaniu chorób wenerycznych.

Szczepienia przeciw COVID-19 nie mają charakteru obowiązkowego – zgodnie z wydanym na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczeniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych, COVID-19 nie został wpisany na listę szczepień obowiązkowych. Również Rozporządzenie w sprawie metody zapobiegania COVID-19, wprowadzające szczepienia nie określa, że są one obowiązkowe.

Oznacza to, że na firmach nie ciąży obecnie obowiązek zwolnienia pracownika od pracy oparty o przepisy regulujące zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy. Pracodawca może, ale nie ma obowiązku, uznać udział w szczepieniach za usprawiedliwioną nieobecność płatną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usprawiedliwienie nieobecności

Należy przy tym pamiętać, że obowiązkiem pracownika jest przedstawienie pracodawcy dowodu usprawiedliwiającego nieobecność. Nie wystarczy samo uprzedzenie lub zawiadomienie o terminie szczepienia. Zgodnie z art. 104 (1) §1 pkt 9) Kodeksu pracy (kp), przyjęty u danego pracodawcy sposób usprawiedliwiania nieobecności w pracy określany jest w regulaminie pracy. W praktyce niejednokrotnie firmy dopuszczają w regulaminach inne niż wskazane w Rozporządzeniu zasady zgłaszania nieobecności, w tym dowody taką nieobecność usprawiedliwiające.

Zwolnienie od pracy na załatwienie spraw osobistych – zwolnienie za szczepienie

Innym rozwiązaniem może być skorzystanie przez pracownika z instytucji uregulowanej w art. 151 § 2(1) kp czyli zwolnienia od pracy udzielonego w celu załatwienia spraw osobistych. Należy pamiętać, że zwolnienie udzielane jest na pisemny wniosek pracownika, który odpracowując wyjście osobiste nie świadczy pracy w nadgodzinach. Pracodawcy w tym przypadku powinni tak określić czas odpracowania, aby nie naruszyć pracowniczego prawa do odpoczynku. Pomimo, że forma pisemna ma charakter jedynie dowodowy warto, aby obie strony wyraziły swoją wolę na piśmie – pracownik składając wniosek, pracodawca akceptując lub odmawiając jego przyjęcia.

Zgoda pracodawcy

Pracownik nie może skorzystać ze zwolnienia od pracy bez zgody pracodawcy. Pracodawca może odmówić wyrażenia zgody w szczególności, jeżeli uzna wyjście pracownika za zagrożenie własnych interesów wynikające z nieświadczenia przez pracownika pracy w konkretnym terminie. Przyjmuje się, że firma może w tej sytuacji żądać od pracownika przedstawienia uzasadnienia wniosku o zwolnienie od pracy. W każdym przypadku jednak, odmowa udzielenia zwolnienia od pracy w celu szczepienia nie może mieć charakteru dyskryminacyjnego, co może mieć miejsce choćby w przypadku wybiórczego udzielania zgód lub uznania przez firmę szczepień za niedostateczny powód do zwolnienia od pracy.

Urlop wypoczynkowy na szczepienie

Wreszcie pracownicy mogą wnioskować o udzielnie im urlopów wypoczynkowych w związku z terminem szczepienia. Należy przy tym pamiętać, że urlop wypoczynkowy udzielany jest co do zasady w dniach roboczych, przez co firmy nie mają możliwości udzielenie urlopu w wymiarze godzinowym. Możliwość udzielenia urlopu w godzinach (czy minutach) występuje wyłącznie w sytuacji, gdy taka część urlopu pracownikowi przysługuje zgodnie z art. 154(2) § 4 kp.

Pracodawca może wprowadzić terminy szczepień do planu urlopów, tak aby zapewnić normalny tok pracy. Pracodawca nie jest związany wnioskiem pracownika o udzielenie mu urlopu wypoczynkowego w określonym terminie. Może odmówić, jeżeli wymagają tego potrzeby związane z organizacją pracy, niemniej niewątpliwie w przypadku szczepień, w interesie pracodawców może być zapewnienie jak najsprawniejszego i szybkiego zaszczepienia załogi, właśnie po to, aby minimalizować ryzyko przestojów związanych z chorobą pracowników. W tym przypadku również firmy z należytą ostrożnością uzasadniać powinny odmowy udzielenia urlopów wypoczynkowych w związku ze szczepieniem.

Pracownicy mogą skorzystać również z 4 dni urlopu na żądanie pracownika w terminie przez siebie wskazanym zgodnie z art. 167 (2) kp. Należy pamiętać, że pracownik może udać się na taki urlop dopiero po akceptacji pracodawcy. W innym wypadku naraża się na konsekwencje porządkowe czy dyscyplinarne związane z samowolnym udaniem się na urlop.

Magdalena Sudoł, adwokat, Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych sp. k.

Podstawa prawna:

  • art. 11 (2); art. 11 (3); art. 18 (3a) –18 (3c); art. 104 (1) §1 pkt 9); 151 § 2(1) kp; art. 154(2) §4; art. 1672; art. 2982 Kodeksu pracy;
  • § 2 ust. 1; § 9 Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy;
  • art. 3 ust. 4; art. 17 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczeniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
  • § 2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych;
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie metody zapobiegania COVID-19.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

Pracodawca nie dokonał wpłat do PPK w terminie? Pracownik może żądać odszkodowania i odsetek!

Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.

REKLAMA

50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Sytuacja jest stabilna, pewna i optymistyczna – zapewnia minister pracy

Na ostatnim posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o 50 mln zł z Funduszu Pracy dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Szefowa MRPiPS przedstawiła także informacje o inicjatywach i działaniach podległego jej ministerstwa.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - zmiany w kodeksie pracy do 2026 r.

Koniec z luką płacową ze względu na płeć. Do 7 czerwca 2026 r. w Kodeksie Pracy zajdą nie małe zmiany! Już niespełna rok temu uchwalono w UE akt prawny na który czekało miliony kobiet. Mowa o dyrektywie w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Jednak co z tym faktem zrobiła Polska? Póki co nie wiele. Co więcej już podczas rozmowy rekrutacyjnej czy w ofercie pracy trzeba będzie określić wynagrodzenie - wreszcie będzie więc jawność i przejrzystość zarobków. Czas nagli, ponieważ państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2026 r. Mamy więc 2 lata na tą rewolucyjną zmianę na ryku pracy.

Zasiłek z ZUS z powodu otyłości - to możliwe!

Otyłość to choroba przewlekła. W niektórych przypadkach otyłość może być wręcz uznana za niepełnosprawność. W związku z tym ZUS, biegli i sąd pracy mogą uznać, że z powodu otyłości przysługuje zasiłek chorobowy czy renta - ponieważ osoba otyła nie jest zdolna do świadczenia pracy. Problem otyłości w Polsce jest ogromny - choruje na nią około 9 mln osób!

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Wiele osób zastanawia się, czy może pracować na podstawie dwóch umów o pracę. O ile, prostą wydaje się odpowiedź na pytanie o dwie umowy na pół etatu, o tyle wątpliwości mogą powstawać przy umowach w wyższym wymiarze czasu pracy. Czy dwie umowy o pracę na pełny etat są możliwe?

REKLAMA

300000 zł dofinansowania z ZUS na poprawę warunków bhp. Wpłynęło ponad 5000 wniosków

W konkursie ZUS na projekty dotyczące poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy można zdobyć dofinansowanie w wysokości 300000 zł. Wpłynęło ponad 5000 wniosków.

Będzie waloryzacja o 15 proc. Czy dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wzrośnie do 4140 zł?

PFRON wypłaca comiesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Za pośrednictwem Rady Dialogu Społecznego pracodawcy starają się o zwiększenie tego dofinansowania. Na ostatnim posiedzeniu Rady ogłoszono, że na ten cel udało się wygospodarować 770 mln zł na rok 2024 i kolejny.

REKLAMA