REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zwolnienia grupowe, Komunikacja w firmie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwolnienia grupowe wiszą w powietrzu

Zwolnienia grupowe wiszą w powietrzu. Pracownicy mogą być zwalniani w przemyśle i IT. Jakie firmy zwalniają? Jakie są przyczyny zwolnień?

Zwolnienia grupowe 2024. Dostaniesz maksymalnie 63 630 a od 1 lipca 2024 r. 64 500 zł. odprawy!

Zwolnienia grupowe 2024. Dostaniesz maksymalnie 63 630 a od 1 lipca 2024 r. 64 500 zł. odprawy! Sprawdź najważniejsze zasady w zakresie rozwiązywania z pracownikami umów z przyczyn ich niedotyczących.

Spaghetti, stringi, dżejsony, czyli jak dogadać się działem IT. 10 niezbędnych określeń

Spaghetti code kojarzy Ci się tylko z jedzeniem, a słowo dżejsony brzmi jak nowy model jeansów? Z okazji obchodzonego w październiku Europejskiego Tygodnia Kodowania, No Fluff Jobs wspólnie z Babbel prezentują najpopularniejsze sformułowania i potoczne zwroty z branży IT, dzięki którym łatwiej dogadasz się w pracy.

Pracodawca musi wskazać kryterium wyboru pracownika do zwolnienia z pracy

Pracodawca musi wskazać przyczynę wyboru pracownika do zwolnienia z pracy - tak stwierdził Sąd Najwyższy w postanowieniu z 3 sierpnia 2023 r., sygn. akt III PSK 90/22. Dotyczy to sytuacji tzw. zwolnień grupowych, gdzie do rozwiązania umowy o pracę są typowani pracownicy zatrudnieni na tym samym stanowisku, według pewnych kryteriów, a pracodawca rozwiązuje umowę tylko z wybranymi. Te kryteria muszą być dla pracowników jasne, konkretne i zrozumiałe.

Szef dobry czyli jaki? Potęga feedbacku

Szef, kierownik, manager – jak powinien zachowywać się wobec pracownika, by obie strony były zadowolone? Czego wymagać od przełożonego? I jakie są sposoby na to, by pracownik czuł się zadowolony i pracował wydajnie? Feedback, czyli informacja zwrotna od lidera na temat wykonywania zadań okazuje się kluczowa dla obu stron. Jak zbudować korzystną relację szef–pracownik tłumaczy Fryderyk Karzełek, mentor i szkoleniowiec rozwoju osobistego i biznesu.

Bezstresowe spotkania oko w oko z szefem. Jak skutecznie rozmawiać 1:1?

Rozmowa z przełożonym bywa dla wielu pracowników źródłem stresu i niepokoju. Często obawiamy się, że nie poruszymy odpowiednich tematów lub że nasze potrzeby zostaną zignorowane. Jednak spotkania 1:1 z szefem to unikalna szansa na budowanie relacji, wyrażanie swoich oczekiwań i rozwijanie się zawodowo. 

Zwolnienia grupowe. Jakie obowiązki ma pracodawca, co należy się pracownikom

Zwolnienia grupowe podlegają ścisłym regulacjom prawnym. Określają one, jakie zwolnienia pracowników mają charakter zwolnień grupowych. Jakie obowiązki ma pracodawca dokonujący zwolnienia grupowego? Jakie uprawnienia przysługują zwalnianym pracownikom?

Jakie prawa przysługują pracownikowi w przypadku zwolnienia z pracy z powodu redukcji etatów?

Jakie prawa przysługują pracownikowi w przypadku zwolnienia z pracy z powodu redukcji etatów? Czy pracownikowi należy się odprawa przy rozwiązaniu umowy z przyczyn niedotyczących pracownika? Czy trzeba dokonywać konsultacji i zawierać porozumienie ze związkami przy zwolnieniu z przyczyn niedotyczących pracowników?

Zwolnienia grupowe 2023 - co warto wiedzieć

Czym są zwolnienia grupowe? Jakie mogą być przyczyny zwolnień grupowych? Czy pracownikowi należy się odprawa przy zwolnieniach grupowych? Czy trzeba dokonywać konsultacji i zawierać porozumienie ze związkami przy zwolnieniach grupowych?

Rozwiązanie umowy – weź pod uwagę sytuację materialną i osobistą pracownika!

Jak rozwiązać umowę z pracownikiem z przyczyn go niedotyczących? Jakie kryteria należy brać pod uwagę przy zwolnieniach grupowych? Czy ważna jest sytuacja materialna, osobista i zawodowa przy doborze pracowników do zwolnień? Czy sąd może zakwestionować decyzję pracodawcy – pomimo swobody prowadzenia działalności i polityki kadrowej.

Plotki w pracy. Czy trzeba z nimi walczyć?

Efektem regularnych rozmów w pracy są…plotki. To nieuniknione w miejscu zatrudnienia. Te negatywne mogą doprowadzić do toksycznej atmosfery w przedsiębiorstwie. A na jaki temat najczęściej się plotkuje? Co trzecia osoba mówi o rodzinie, 64 proc. o przyjaciołach, a 58 proc. o swoim szefie. Aż 57 proc. osób plotkuje o współpracownikach[1]. Czy plotki mogą zniszczyć zespół? Jak do tego nie dopuścić?

Belgia: 40 proc. firm chce zwolnić pracowników ze względu na oszczędności

W Belgii 4 na 10 firm rozważają zwolnienie pracowników - wynika z ankiety przeprowadzonej dla tygodnika „De Zondag”. Właściciele przedsiębiorstw uzasadniają to koniecznością obniżenia kosztów.

Jak skutecznie komunikować się z pracownikami?

Konkurencyjny i niezwykle dynamiczny rynek pracy powinien wymusić na pracodawcach przykładanie większej wagi do skutecznej komunikacji wewnętrznej. Zaplanowane i dopasowane do odbiorców działania komunikacyjne mogą pomóc zredukować rotację, podnieść zaangażowanie zatrudnionych oraz pozytywnie nastawić ich do realizacji celów biznesowych.

Organizacja turkusowa i czas pracy

Organizacja turkusowa to rewolucyjny model zarządzania rozpropagowany przez Frederica Laloux. Jak w organizacjach samozarządzających wygląda kwestia czasu pracy?

Wady i zalety pracy zdalnej [BADANIE]

Praca zdalna to więcej korzyści czy strat dla pracowników? Oto wady i zalety pracy na home office według pracowników.

Zwolnienia grupowe bez odprawy - skargi nadzwyczajne do SN

Zwolnienia grupowe bez odprawy - 9 skarg nadzwyczajnych do Sądu Najwyższego złożył Prokurator Generalny. Pracownicy żądali od pracodawcy sprostowania świadectw pracy i przyznania odprawy.

Onboarding sposobem na zmniejszenie kosztów rekrutacji

Onboarding w firmie - dlaczego jest tak istotny? Czy może być sposobem na zmniejszenie kosztów rekrutacji? Pracodawca może wpływać w ten sposób na minimalizowanie stresu pracownika. Sprzyja to sprawniejszemu wdrożeniu i prawidłowemu wykonywaniu obowiązków przez nowego zatrudnionego.

Home office albo rezygnacja z pracy - pracownicy stawiają warunek

Home office w pełnym wymiarze albo rezygnacja z pracy - taki warunek stawiają brytyjscy pracownicy. Nie chcą wracać do pracy stacjonarnej, gdy komunikacja wciąż odbywa się za pomocą komunikatorów i wideokonferencji.

Relacje pracowników z przełożonymi [BADANIE]

Relacje pracowników z przełożonymi przedstawia badanie Hays Poland. Jak pracownicy oceniają działania menadżerów w czasie pandemii? Czego oczekują od swoich szefów?

Relacje w pracy podczas pandemii [BADANIE]

Relacje w pracy podczas pandemii były utrudnione. Wydarzenia online mają swoje plusy, ale trudniej jest nawiązać kontakt z inną osobą. Jak będzie wyglądała przyszłość?

Koszt zwolnienia pracownika w Polsce i na świecie

Koszt zwolnienia pracownika w Polsce i na świecie - porównanie. Jak można rozwiązać umowę o pracę? Jakie prawa ma pracownik po zwolnieniu? Na jakich zasadach odbywa się zwolnienie grupowe? Co z odszkodowaniem i wynagrodzeniem za okres wypowiedzenia?

Kontrola prywatnej korespondencji i komunikatora pracownika

Kontrola prywatnej korespondencji pracownika - czy pracodawca ma do tego prawo, gdy wiadomość jest prywatna? Co z tajemnicą korespondencji i ochroną dóbr osobistych pracownika? Czy pracownik ma prawo do odszkodowania?

Restrukturyzacja – co z pracownikami?

Restrukturyzacja wiąże się ze zwolnieniami grupowymi lub indywidualnymi. Co ze zwalnianymi pracownikami? Czym jest outplacement? Jak przekazać pracownikowi informację o zwolnieniu? Jak informować pracowników o restrukturyzacji? Jak umiejętnie zarządzać emocjami kadry? Jakie znaczenie dla wizerunku ma komunikacja?

Etykieta wirtualnych spotkań

Etykieta wirtualnych spotkań czyli jak przeprowadzić biznesowe spotkanie online, oszczędzając czas i energię? Jak powinno wyglądać zaproszenie? Jak napisać agendę? Wirtualne spotkania w pracy stały się codziennością, jednak nie wszyscy wiedzą, co wypada, a czego nie wypada robić. Jak się ubrać? Czy można pić kawę?

Służbowa poczta elektroniczna - jak zapewnić bezpieczeństwo?

Służbowa poczta elektroniczna to najczęstszy sposób komunikacji biznesowej. Jest ona narażona na ataki hakerów. Jak zapewnić bezpieczeństwo skrzynki pocztowej? Jak bronić się przed cyberprzestępcami? Oto wskazówki.

Tolerancja niepewności w miejscu pracy

Tolerancja niepewności w miejscu pracy czyli jak sobie radzić, gdy zasady gry są niejasne, a przyszłość niepewna. Odporność to najważniejsze słowo ubiegłego roku. Jak być zatem odpornym na niepewność? Czym jest tolerancja niepewności? Kto się nią charakteryzuje? Dlaczego teraz jest szczególnie ważna? Ekspert podaje 6 sposobów na budowanie tolerancji niepewności.

COVID-19 w firmie - plan, bhp, komunikacja

COVID-19 w firmie czyli co każdy pracodawca powinien zrobić, aby dostosować się do przepisów covidowych. Zacznij od analizy ryzyka biznesowego i epidemiologicznego. Stwórz plan epidemiologiczny. Jak go przygotować? Jakie przepisy prawne należy znać? Zadbaj o BHP przy pracy zdalnej. Czy można zdalnie skontrolować stanowisko pracy? Dlaczego ważna jest komunikacja? Jak stworzyć strategię komunikacyjną?

Praca zdalna - większym wyzwaniem HR czy IT?

HR jest największym wyzwaniem pracy zdalnej. Okazuje się, że przewyższa nawet IT. Co wymusił na firmach nowy model pracy? Wylicza się digitalizację, inwestycje w oprogramowanie, chmurę obliczeniową, bezpieczeństwo cyfrowe i dodatkowy sprzęt IT. Prawdziwym problemem okazuje się jednak zarządzanie związane ze zmianą komunikacji w zespole. Jak zmieniła się praca działów IT?

Wyzwania HR 2021

Wyzwania HR w 2021 r. wynikają z wniosków, które należy wyciągnąć z 2020 r. Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na pracę? Czy w 2021 r. czeka nas powrót do normalności? Czy pracodawcy będą zwalniać? Jak zwalniać, nie tracąc na wizerunku? Czy praca zdalna będzie rozwijana? Co zmienia się w komunikacji?

Odprawa 2021

Odprawa dla zwolnionego pracownika przewidziana jest przepisami prawa pracy. Kiedy należy się pracownikowi odprawa? Ile w 2021 r. wynosi odprawa uregulowana ustawą o zwolnieniach grupowych? Czy ma znaczenie rodzaj umowy o pracę i staż pracy? W jaki sposób powinna być rozwiązana umowa? Czy likwidacja stanowiska pracy stanowi podstawę do wypłaty odprawy?

Praca zdalna – 6 wyzwań

Praca zdalna w niektórych branżach trwa nieprzerwanie od początku pandemii. Oznacza to, że także po zakończeniu epidemii ten model świadczenia pracy może stać się normą. Dlatego już dziś pracodawcy powinni uwzględnić taką możliwość w swoich długookresowych planach i stawić czoło wyzwaniom związanym z wprowadzeniem pracy zdalnej oraz wdrożyć narzędzia, które ułatwią jej rozliczanie.

Wiek emerytalny przyczyną rozwiązania umowy a dyskryminacja

Rozwiązanie umowy o pracę z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego może spotkać się z zarzutem dyskryminacji. Uzasadnienie wypowiedzenia umowy pracownikowi w wieku emerytalnym powinno odwoływać się do obiektywnych, indywidualnych przyczyn leżących po stronie pracownika lub pracodawcy. Przyczyny te powinny odnosić się do wykonywanej pracy, jak niewłaściwe jej wykonywanie, częsta nieobecność w pracy, ograniczenie zakresu działalności firmy.

Niskie wynagrodzenie najczęstszą przyczyną zmiany pracy

Aż 80% pracowników zmieniłoby pracę z powodu zbyt niskiego wynagrodzenia. Jak w raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego przedstawiają się nadużycia przełożonych, relacje pracownicze, styl przywództwa, możliwość rozwoju, obciążenie obowiązkami służbowymi i model kultury organizacyjnej?

Jak umiejętnie negocjować? [PORADNIK]

Negocjacje to nie tylko instrument przedsiębiorców. Wszyscy negocjujemy. Jak dojść do porozumienia? Okazuje się, że najważniejsze są przygotowania do rozmowy. Jak umiejętnie negocjować? Przedstawiamy krótki poradnik skutecznych negocjacji.

Molestowanie jako forma dyskryminacji

Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie pracy, molestowanie to niepożądane zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika i stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery. Choć definicja ta, przypomina definicję mobbingu, to jednak jest to zupełnie inna instytucja, która, co ważne, jest typem dyskryminacji. Usytuowana jest bowiem w przepisach dotyczących dyskryminacji i wyróżnia się ją jako jeden z rodzajów dyskryminacji.

Zwolnienia grupowe - kiedy, odprawa

Kiedy następuje zwolnienie grupowe? Otóż zwolnienie grupowe obejmuje wypowiedzenie umowy co najmniej 10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników, 10% pracowników, gdy pracodawca zatrudnia więcej niż 100, ale mniej niż 300 pracowników oraz 30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia minimum 300 pracowników. W przypadku zwolnień grupowych pracownikom należy się odprawa. Jaka jest jej wysokość?

Cyber detox sposobem na Zoom fatigue

Epidemia koronawirusa spowodowała, że wielu pracowników przeszło na pracę zdalną. Przeznaczają teraz o 2-4 godziny więcej na pracę. Wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia ze zjawiskiem Zoom fatigue. Spędzanie o wiele więcej czasu przed komputerem i telefonem wpływa na ogromne zmęczenie i poczucie przytłoczenia społecznego. Rozwiązaniem tego problemu może być Cyber detox.

Moc doceniania pracowników

W ostatnich latach coraz więcej mówi się o dobrym samopoczuciu w pracy. Jednym z kluczowych elementów budujących tzw. wellbeing w organizacji jest docenianie – wyrażanie uznania za wykonaną pracę, postawę czy zaangażowanie. Jak robić to dobrze – wyjaśniają ekspertki banku Credit Agricole.

Czy warto w 2020 r. ubiegać się o podwyżkę?

Koronawirus wiele zmienił. Część pracowników liczących na podwyżkę w 2020 r. otrzymała obniżkę wynagrodzenia. Czy warto jeszcze w tym roku ubiegać się o podwyżkę?

Koronawirus: Większość pracodawców nie zwolni w ciągu najbliższych 6 miesięcy

Większość pracodawców, pomimo kryzysu wywołanego przez koronawirusa, nie planuje zwolnień w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Wynika to z badania "Plany Pracodawców" przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad.

Jakie zmiany w pracy wprowadzili pracodawcy w związku z koronawirusem?

Raport "Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy" ukazuje, jakie zmiany w pracy wprowadzili pracodawcy w związku z koronawirusem. Większość z nich zastosowało pracę zdalną, zlecenie spotkań służbowych w formie telekonferencji oraz ograniczenie bezpośredniego kontaktu z klientem.

HR w dobie koronawirusa - 7 kierunków wymienionych przez dyrektorów personalnych

O tym, jak wygląda HR w dobie koronawirusa i jakie zmiany będą zachodzić w najbliższym czasie opowiadają dyrektorzy personalni. Zwracają uwagę na 7 kierunków: zdrowie i bezpieczeństwo, obawy związane z powrotem do pracy, plusy i minusy pracy zdalnej, testy z przywództwa, komunikację wewnętrzną, zachowanie spójności w organizacji oraz elastyczność.

Tarcza 4.0 - limit dla świadczeń na zakończenie zatrudnienia z problemami interpretacyjnymi

Przedsiębiorstwo dotknięte skutkami pandemii będzie mogło obniżyć świadczenia należne w związku z zakończeniem zatrudnienia. Limit ma wynosić 26 tys. zł. Takie zmiany przewiduje projekt tarczy 4.0, nad którym pracuje Sejm. Zmiany wywołują jednak wiele wątpliwości interpretacyjnych.

Działania pracodawcy redukujące stres pracowników w dobie koronawirusa

Pandemia koronawirusa wzmaga obawy przed utratą pracy i obniżką wynagrodzenia. Wszystko to wraz z obawą o zdrowie swoje i najbliższych powoduje nawarstwianie się stresu. Okazuje się, że pracodawcy nie radzą sobie ze stresem swoich pracowników. Jakie działania podejmować, aby redukować stres pracowników w dobie koronawirusa?

8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji

Korzystając z coachingu jako metody wspierającej implementację istotnych zmian oraz rozwój kapitału ludzkiego w organizacji można to robić na różną skalę. Z tego względu można wyróżnić osiem poziomów wdrażania coachingu.

Jak zadbać o well-being i zdrowie pracowników

Coraz częściej pracodawcy starają się zapewnić jak najlepsze warunki pracy, wprowadzając do pracy well-being czy work-life-balance. Czym jest well-being w pracy? Jak skutecznie dbać o zdrowie pracowników?

Jakie czynniki obniżają efektywność pracowników

Hałas, nieodpowiednia temperatura - to tylko niektóre z czynników negatywnie wpływających na wykonywane zadania. Jakie jeszcze czynniki nie pozwalają pracownikom skupić się na zadaniach?

W jaki sposób można zwiększyć zaufanie do wirtualnych pracowników?

Możliwość pracy zdalnej to coraz częstsze oczekiwanie wśród kandydatów do pracy, zwłaszcza tych z młodego pokolenia. Jednak polscy pracodawcy ciągle z dużą dozą nieufności podchodzą do tej formy współpracy. Czego obawia się pracodawca, którego pracownik chce wykonywać swoje obowiązki z poziomu domowego fotela, i jak można temu zapobiec?

Jak w zgodzie rozstać się z pracownikiem

Jak powinna przebiegać komunikacja pomiędzy pracodawcą a pracownikami w przypadku wprowadzania zmian, czy zwolnień w firmie - o tym ekspert.

Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR

Evidence Based HR to proces, który skłania firmę do podejmowania decyzji na podstawie danych, doświadczeń oraz opinii ekspertów, co ma skutkować pożądanymi przez decydentów rezultatami. Ocena każdej instrukcji powinna wykorzystywać możliwość sprawdzenia danych z wielu źródeł, co oznacza działanie w pełni wykorzystujące nowe technologie w świecie rynku pracy.

REKLAMA