REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Związki zawodowe, Orzecznictwo SN

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

TK: Obowiązek uzgodnienia regulaminu wynagradzania ze związkami zawodowymi

Trybunał Konstytucyjny rozstrzygnął o zgodności z Konstytucją przepisu Kodeksu pracy, który nakłada na pracodawcę obowiązek uzgodnienia regulaminu wynagradzania z zakładową organizacją związkową.

Rewolucyjne zmiany w ustawie o związkach zawodowych od 2019 r.

1 stycznia 2019 r., wejdą w życie największe od lat zmiany w ustawie o związkach zawodowych. Co się zmieni?

Ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków przez pracodawcę

Ciężkie naruszenie obowiązków przez pracodawcę może stanowić podstawę do rozwiązania umowy o pracę przez pracownika bez wypowiedzenia. Niemniej jednak pojęcie ciężkiego naruszenia obowiązków ma charakter raczej nieprecyzyjny i ogólny, w związku z tym generuje wiele pytań i wątpliwości, które rozstrzyga ogólna praktyka oraz orzecznictwo sądów.

Duże zmiany w ustawie o związkach zawodowych od 1 stycznia 2019 r.

Osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych oraz samozatrudnieni będą mieli prawo do tworzenia i wstępowania do związków zawodowych - zakłada nowelizacja ustawy o związkach zawodowych. Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Przyczyny zwolnienia pracownika w orzecznictwie

W większości przypadków Kodeks pracy nie precyzuje jakie mogą być powody zwolnienia, a zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracodawca zobowiązany jest wskazać konkretną podstawę rozwiązania umowy. Poniżej przedstawione orzecznictwo Sądu Najwyższego z ostatnich lat rozstrzyga wątpliwe kwestie dotyczące przyczyn zwolnienia pracownika.

Zmiany w ustawie o związkach zawodowych

Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz niektórych innych ustaw. Zakłada ona możliwość tworzenia i wstępowania do związków zawodowych osób pracujących na podstawie umów cywilnoprawnych.

ZUS ma prawo sprawdzać wysokość wynagrodzenia

ZUS ma prawo kwestionować wysokość składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli uzna, że firmy świadomie zawyżają zarobki pracowników w celu wyłudzenia przez nich zasiłku chorobowego - tak orzekł Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 29 listopada 2017 r.

Sprzeciw związku zawodowego w przypadku wypowiedzenia

Pracodawca ma obowiązek skonsultować zamiar rozwiązania umowy o pracę związkiem zawodowym, jeżeli pracownik zatrudniony na podstawie tej umowy korzysta z ich ochrony. Natomiast związek zawodowy może złożyć sprzeciw.

Związki zawodowe także dla zleceniobiorców i samozatrudnionych

Zleceniobiorcy i samozatrudnieni będą mogli tworzyć organizacje związkowe i wstępować do nich - wynika z projektu nowelizacji ustawy o związkach zawodowych. Nowela ma zrealizować wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2 czerwca 2015 r.

Czy istnieje termin dla dokonania wypowiedzenia umowy o pracę?

Rozwiązanie umowy o pracę w trybie art. 52 § 1 kodeksu pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika ograniczone jest terminem jednego miesiąca od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy. W przypadku wypowiedzenia umowy o pracę, kodeks pracy nie przewiduje wprost żadnego ograniczenia czasowego odnoszonego do przyczyny wypowiedzenia (daty jej wystąpienia, czy dowiedzenia się o niej przez pracodawcę). Czy w związku z tym pracodawca może bez jakichkolwiek ograniczeń powoływać się na przyczynę wypowiedzenia niezależnie od okresu, który upłynął od jej wystąpienia, czy też dowiedzenia się o tej przyczynie przez pracodawcę?

Wspólnik spółki z o.o. a składki ZUS

Czy wspólnik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podlega pracowniczym ubezpieczeniom społecznym? Czy wspólnicy mogą zatrudniać osoby współpracujące?

Dyskryminacja a tzw. "zwykłe" nierówne traktowanie w zatrudnieniu

Zgodnie z art. 11(2) kodeksu pracy, pracownicy mają równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków; dotyczy to w szczególności równego traktowania mężczyzn i kobiet w zatrudnieniu. Art. 11(3) kodeksu pracy stanowi z kolei, iż jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy - jest niedopuszczalna.

Zwolnienie pracownika z przyczyn organizacyjnych a dyskryminacja

Zgodnie z art. 18(3b) § 1 kodeksu pracy za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn dyskryminacyjnych określonych w przepisach kodeksu pracy, którego skutkiem jest w szczególności rozwiązanie stosunku pracy, chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami. Jak wobec tego pracodawca powinien dokonywać rozwiązania umowy o pracę z przyczyn organizacyjnych, w sytuacji gdy następuje likwidacja jednego lub kilku spośród większej liczby jednakowych stanowisk i konieczne jest dokonanie wyboru pracowników do zwolnienia, aby nie naruszyć zasady równego traktowania w zatrudnieniu?

Działania lub zachowania grożące uznaniem za mobbing

Zgodnie z art. 94(3)§2 kodeksu pracy, mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. W orzecznictwie Sądu Najwyższego można znaleźć przykłady takich działań lub zachowań, które w okolicznościach danej sprawy zostały uznane za mobbing. Znajomość tych przykładów jest bez wątpienia pomocna dla pracodawcy w celu ustalenia jakim konkretnie działaniom lub zachowaniom należy zapobiegać, a także dla pracownika w celu dokonania wstępnej przedsądowej oceny, czy miał lub ma miejsce mobbing.

Działania lub zachowania niebędące mobbingiem

Zgodnie z art. 94(3) § 2 kodeksu pracy, mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. W orzecznictwie Sądu Najwyższego można znaleźć przykłady takich działań lub zachowań, które w okolicznościach danej sprawy nie zostały uznane za mobbing. Znajomość tych przykładów jest bez wątpienia pomocna w szczególności dla pracownika w celu dokonania wstępnej przedsądowej oceny, czy miał lub ma miejsce mobbing, a w związku z tym oceny potencjalnych szans ewentualnych roszczeń dotyczących mobbingu.

Przesłanki mobbingu

Zgodnie z art. 94(3) § 2 kodeksu pracy, mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Definicja ta wydaje się na pierwszy rzut oka dość skomplikowana, co więc należy wykazać w postępowaniu sądowym, aby sąd uznał, iż doszło do mobbingu?

Modyfikacja zasad wynagradzania pracowników

Od 1 stycznia 2017 r. pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników, nieobjętych układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego ustalenie. Pracodawca planujący modyfikacje zasad wynagradzania pracowników powinien dokonać zmiany regulaminu wynagradzania.

Mobbing – uporczywość i długotrwałość nękania

Zgodnie z art. 94(3) § 2 kodeksu pracy, mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Kiedy można więc uznać, iż dane działania lub zachowania były uporczywe i długotrwałe?

Wypowiedzenie klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja wypowiedzenia umowy.

Ustanie przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji

Zgodnie z art. 101(2) § 2 kodeksu pracy zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu wskazanego w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w szczególności w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz. Co to oznacza w praktyce dla pracodawcy i dla pracownika?

Błąd pracodawcy przy wyborze pracownika do objęcia klauzulą konkurencyjną

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Czy w związku z tym pracodawca może skutecznie kwestionować taką umowę i wynikający z niej obowiązek zapłaty odszkodowania pracownikowi twierdząc, iż zawierając umowę był w błędzie w zakresie posiadania przez pracownika dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Dostęp do szczególnie ważnych informacji a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Kto i co decyduje o tym, czy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji? Czy pracownik może skutecznie kwestionować zakaz konkurencji twierdząc, iż nie posiadał dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Zakaz konkurencji w umowach cywilnych o świadczenie usług

Umowa o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy oraz umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, które zawierane są pomiędzy pracodawcą i pracownikiem (zgodnie z definicjami tych pojęć zawartymi odpowiednio w art. 3 i art. 2 kodeksu pracy) uregulowane są przepisami kodeksu pracy. Natomiast zakaz konkurencji w przypadku świadczenia usług na podstawie umów cywilnych o świadczenie usług (art. 750 kodeksu cywilnego), do których stosuje się przepisy kodeksu cywilnego o umowie zlecenia, nie jest uregulowany przepisami kodeksu cywilnego. Ustalenie zakazu konkurencji przez strony takiej umowy cywilnej zarówno na okres jej trwania, jak na okres po jej zakończeniu jest jednak możliwe zgodnie z zasadą swobody umów (art. 353(1) kodeksu cywilnego).

Wysokość odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Sposób obliczania odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla byłego pracodawcy zobowiązanego do wypłaty takiego odszkodowania, jak i dla byłego pracownika, który powstrzymuje się od działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy, albowiem różnice w wysokości takiego odszkodowania przy przyjęciu różnych sposobów jego obliczania mogą być bardzo znaczące.

Zakres zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych świadczeń sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS

Świadczenia wypłacane ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych do wartości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Limit ten jest wspólny dla wszystkich świadczeń otrzymywanych przez podatnika w roku podatkowym.

Obowiązek zwrócenia się do zakładowej organizacji związkowej z pytaniem czy pracownik korzysta z jej obrony

W sytuacjach wskazanych w przepisach, pracodawca musi wystąpić do zakładowej organizacji związkowej o informację dotyczącą pracowników korzystających z jej obrony. W niektórych przypadkach pracodawca może być jednak zwolniony z tego obowiązku.

Związki zawodowe dla zleceniobiorców i stażystów

Nowelizacja ustawy o związkach zawodowych ma umożliwić tworzenie i wstępowanie do związków zawodowych zleceniobiorców, usługodawców, samozatrudnionych a także stażystów oraz wolontariuszy. Projekt obecnie jest konsultowany.

Dłuższy urlop wypoczynkowy - 32 zamiast 26 dni

Związki zawodowe postulują o wydłużenie płatnego urlopu wypoczynkowego z 26 dni do 32 dni. OPZZ uzasadnia swą propozycję m.in. tym, że polscy pracownicy należą do najbardziej zapracowanych społeczeństw w Europie. Zdaniem związku wydłużenie urlopu byłoby korzystne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.

Zrzeszanie się w związki zawodowe zleceniobiorców - zmiany w 2016 r.

Osoby niezatrudnione na podstawie umowy o pracę, czyli zleceniobiorcy i samozatrudnieni będą miały prawo zrzeszania się w związkach zawodowych już w 2016 r. - zakłada projekt zmian ustawy o związkach zawodowych.

Związki zawodowe dla zleceniobiorców i samozatrudnionych

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 2 czerwca 2015 r. uznał za niezgodne z Konstytucją ograniczenie prawa do tworzenia i zrzeszania się w związki zawodowe osób świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych lub samozatrudnienia. W związku z wykonaniem wyroku, do końca kwietnia 2016 r. można zgłaszać uwagi do projektu zmian w ustawie o związkach zawodowych.

Ograniczenie praw związków zawodowych - projekt w Sejmie

Sejm zajmie się projektem dotyczącym ograniczenia praw związków zawodowych poprzez likwidację finansowania przez przedsiębiorcę etatów związkowych. Ponadto związki zawodowe miałyby obowiązek przedstawiać sprawozdania finansowe.

Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy działacza związkowego

Ustawa o związkach zawodowych określa prawo do zwolnienia od pracy zawodowej pracownika na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej poza zakładem pracy, jeżeli czynność ta nie może być wykonana w czasie wolnym od pracy. Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Konsultacja zwolnienia pracownika ze związkami zawodowymi

Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę określone obowiązki, m.in. związane z zamiarem rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia pracownikowi będącemu członkiem organizacji związkowej.

Utrata uprawnień związku zawodowego

Organizacja związkowa ma obowiązek wskazywania co kwartał liczbę związkowców. Co w przypadku, gdy organizacja związkowa nie miała uprawnień, a mimo to podjęła działania?

Pierwsze posiedzenie Rady Dialogu Społecznego - podsumowanie

W poniedziałek, 14 grudnia 2015 roku po raz pierwszy zebrała się Rada Dialogu Społecznego - nowe forum debaty pomiędzy związkami zawodowymi, pracodawcami i rządem. Rada Dialogu Społecznego obowiązuje od 11 września br., zastąpiła Komisję Trójstronną.

Oczekiwania wobec Rady Dialogu Społecznego

Prezydent powołał 56 członków Rady Dialogu Społecznego. Konfederacja Lewiatan oczekuje od Rady Dialogu Społecznego głównie większej skuteczności w relacjach z rządem, a także merytorycznej debaty nad najważniejszymi sprawami, m.in. rozwojem szkolnictwa zawodowego, zmianą ustawy o związkach zawodowych, uporządkowaniem rynku pracy i wprowadzeniem jednolitego kontraktu o pracę.

TK rozpatrzy wniosek o ustalanie regulaminów wynagradzania

Trybunał Konstytucyjny rozpatrzy wniosek Konfederacji Lewiatan o zbadanie zgodności z konstytucją przepisów, które uniemożliwiają pracodawcy samodzielne ustalanie regulaminów wynagradzania, nagród i premiowania bez zgody związków zawodowych.

Związek zawodowy - definicja

Związek zawodowy to organizacja zrzeszająca pracowników w celu reprezentowania i obrony ich praw. Powstaje na mocy uchwały podjętej co najmniej przez 10 osób uprawnionych do jego utworzenia.

Sposoby rozwiązania sporu zbiorowego

Spór zbiorowy może dotyczyć np. warunków pracy, płacy, świadczeń socjalnych czy praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup zawo­dowych osób, którym przysługuje prawo zrzesza­nia się. Strony sporu zbiorowego w celu jego rozwiązania mogą prowadzić rokowania lub mediacje i arbitraż.

Kiedy rozpocznie działalność Rada Dialogu Społecznego?

Trwają ostatnie ustalenia, kiedy rozpoczną się prace Rady Dialogu Społecznego (RDS), która zrzesza przedstawicieli rządu, pracodawców i pracowników. RDS ma zająć się zmianami w Kodeksie pracy, ustawą o związkach zawodowych oraz ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego weszła w życie 11 września br. i zastąpiła Komisję Trójstronną ds. Społeczno-Gospodarczych.

Weszła w życie ustawa o Radzie Dialogu Społecznego

11 września 2015 r. weszła w życie ustawa o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego. Jakie są zadania i jak będzie przedstawiał się skład Rady?

Ustawa o ubezpieczeniach grupowych w Sejmie

Projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej zakłada złagodzenie zakazu pobierania wynagrodzenia związanego z zawieraniem grupowych umów ubezpieczenia. Spod zakazu wyłączono umowy zawarte na rachunek pracowników i członków ich rodzin oraz samorządów zawodowych lub związków zawodowych.

Rada Dialogu Społecznego od 11 września 2015 r.

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego wejdzie w życie 11 września br. i od tego dnia pracodawcy, związki oraz rząd będą mogły zgłaszać członków Rady. Rada Dialogu Społecznego zastąpi Komisję Trójstronną ds. Społeczno-Gospodarczych.

Związki zawodowe dla muzyków

Do Trybunału Konstytucyjnego wniesiono pytanie prawne o możliwość tworzenia związków zawodowych przez muzyków. Prokurator Generalny wystąpił o umorzenie sprawy, gdyż już w czerwcu 2015 r. TK przesądził, że mają do tego prawo nie tylko pracownicy etatowi, ale i świadczący pracę na podstawie umów cywilnoprawnych.

Rada Dialogu Społecznego - zadania i skład

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego została 3 sierpnia 2015 r. podpisana przez Prezydenta RP. Nowa regulacja powstała we współpracy organizacji pracodawców i związków zawodowych z resortem pracy. Jakie są zadania i jak będzie przedstawiał się skład RDS?

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego podpisana przez Prezydenta RP

Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego została w poniedziałek (3 sierpnia 2015 r.) podpisana przez Prezydenta RP. Wejdzie w życie jeszcze we wrześniu tego roku. Rada Dialogu Społecznego zastąpi Komisję Trójstronną ds. Społeczno-Gospodarczych.

Komisja Trójstronna przestaje istnieć

Komisja Trójstronna przestaje istnieć po 21 latach funkcjonowania. Powstała 15 lutego 1994 r. Teraz w jej miejsce powstaje Rada Dialogu Społecznego. Jaka jest przyczyna zmiany formy dialogu społecznego?

Rada Dialogu Społecznego - podpis Prezydenta RP

Wprowadzenie Rady Dialogu Społecznego w miejsce Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych czeka już tylko na podpis Prezydenta RP. Rada Dialogu będzie m.in. realizować zasadę partycypacji i solidarności społecznej w zakresie zatrudnienia.

Rada Dialogu Społecznego od września 2015 r.

Rada Dialogu Społecznego może zacząć funkcjonować od września 2015 r. Senat przyjął ustawę z poprawkami, które zostaną rozpatrzone przez posłów na kolejnym posiedzeniu (22-23 lipca 2015 r.). Ustawa wejdzie w życie po upływie 14-dniowego vacatio legis.

Regulaminy wynagradzania zaskarżone przez pracodawców

Konfederacja Lewiatan zaskarżyła do Trybunału Konstytucyjnego przepisy, które uniemożliwiają pracodawcom ustalanie regulaminów wynagradzania, nagród i premiowania bez zgody związków zawodowych.

REKLAMA