Kategorie

Zasiłek chorobowy, PIT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS poinformował o rozsyłaniu deklaracji podatkowych PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2019 r. Emeryci i renciści, jak wszyscy podatnicy, mogą przekazać 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego.
Pracownik (48 lat) uległ wypadkowi w czasie pracy. Przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 3 miesiące (od kwietnia do czerwca) i w tym okresie był hospitalizowany przez 15 dni. Pracodawca powołał zespół powypadkowy, który uznał zdarzenie za wypadek przy pracy. Po sporządzeniu protokołu powypadkowego poszkodowanemu pracownikowi został wypłacony zasiłek w wysokości 100% z ubezpieczenia wypadkowego, mimo że pracownik jeszcze nie wykorzystał limitu 33 dni choroby w roku. Pracownik wystąpił do ZUS z wnioskiem o wypłatę odszkodowania z tytułu trwałego uszczerbku na zdrowiu. ZUS jednak zakwestionował ustalenia pracodawcy zawarte w protokole powypadkowym i odmówił wypłaty odszkodowania. Jako uzasadnienie swojej decyzji ZUS wskazał, że zdarzenie nie miało związku z wykonywaną pracą. Jak w tej sytuacji powinniśmy skorygować podatki i składki?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest sporządzić, a następnie przesłać informację o uzyskanych w 2010 r. dochodach wszystkim osobom, które choć przez jeden miesiąc minionego roku otrzymywały z ZUS świadczenie. Do 28 lutego formularze PIT otrzyma ponad 9 mln osób, z których ponad 8 mln to emeryci i renciści.
W 2008 r. zasiłki dla naszych pracowników i zleceniobiorców wypłacał ZUS, ponieważ 30 listopada 2007 r. zgłosiliśmy do ubezpieczenia chorobowego 15 osób. Część osób otrzymała z ZUS również wyrównania zasiłków w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 24 czerwca 2008 r. Czy wystawiając pracownikom PIT-11 powinniśmy ująć w nim zasiłki wypłacane przez ZUS? Czy ZUS powinien przekazać nam informację o wysokości wypłaconych świadczeń i pobranym podatku?