Kategorie

Umowa o pracę, Odprawa emerytalna

Odprawa emerytalna lub rentowa jest świadczeniem jednorazowym. Może się jednak zdarzyć, że pracownik otrzyma dwie odprawy, np. gdy jest zatrudniony w dwóch zakładach pracy i w związku z przejściem na emeryturę jednocześnie rozwiąże obie umowy o pracę.
Świadczenia pieniężne wypłacane pracownikom w związku z rozwiązaniem umowy o pracę lub jej wygaśnięciem są zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. Zwolnione ze składek są także dodatkowe świadczenia wypłacane na podstawie wewnątrzzakładowych przepisów płacowych.
Nasza firma zatrudniała pracownika, który od 15 stycznia 2010 r. miał ustalone prawo do emerytury w ZUS. W sierpniu br. pracownik ten zdecydował się przejść na emeryturę i złożył wypowiedzenie umowy o pracę. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracownika obowiązywał 3-miesięczny okres wypowiedzenia. Umowa o pracę powinna więc rozwiązać się 30 listopada 2010 r. Jednak w okresie wypowiedzenia pracownik często opuszczał pracę bez usprawiedliwienia, w związku z czym 15 października 2010 r. rozwiązaliśmy z nim umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.). Po rozwiązaniu umowy o pracę pracownik przeszedł na emeryturę i wystąpił do nas o wypłatę odprawy emerytalnej. Czy jesteśmy zobowiązani wypłacić mu odprawę?
Odprawa emerytalno-rentowa to jednorazowe świadczenie pieniężne. Wypłacane jest przez pracodawcę pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z jego przejściem na emeryturę lub rentę.
Od 8 stycznia 2009 r. po zmianie przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych pracodawcy mogą równocześnie wypłacać pracownikom emeryturę i wynagrodzenie bez rozwiązywania z nimi umowy o pracę.
Pracownica pracuje w naszej firmie na 1/2 etatu i na 3/4 etatu u innego pracodawcy. Pracę tę rozpoczęła jeszcze przed podjęciem pracy w naszej firmie. Wkrótce przechodzi na emeryturę. Czy pracownicy zatrudnionej w dwóch firmach należy wypłacić odprawę emerytalną z tytułu każdego stosunku pracy? Jeśli tak, to czy w świadectwie pracy należy zamieścić zapis, że pracownicy wypłacono odprawę emerytalną?
Pracownik przeszedł na świadczenie przedemerytalne. Nie otrzymał wówczas odprawy emerytalnej. Obecnie uzyskał prawo do emerytury. Czy powinniśmy wypłacić mu odprawę emerytalną?
Pracownik ma prawo do odprawy pieniężnej, jeśli rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Czasami jednak powstają wątpliwości, kiedy taki związek ma miejsce.