Kategorie

Umowa o pracę, Niepełnosprawni

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie każdy pracodawca jest płatnikiem składek na PFRON. Po pierwsze, zależy to od stanu zatrudnienia, a po drugie, od tego, czy firma zatrudnia osoby niepełnosprawne.
Od 1 stycznia 2012 r. zmieniły się normy czasu pracy dla pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i znacznym. W naszym zakładzie zatrudniamy kilku pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym. Nie wystąpili oni o wydanie skierowania na badania lekarskie stwierdzające, że nadal powinni pracować w obniżonych normach czasu pracy. Zatem ich normy czasu pracy od 1 stycznia 2012 r. wynoszą 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Czy w związku z tym powinniśmy im zmienić umowy o pracę czy tylko podać informację o zmianie warunków zatrudnienia?
Pomoc de minimis jest formą pomocy publicznej. Pracodawca zatrudniający osoby niepełnosprawne może ją przeznaczyć m.in. na dofinansowanie stanowisk pracy niepełnosprawnych pracowników bądź zwrot niektórych świadczeń ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Jedną z najważniejszych zmian w ustawie o rehabilitacji jest dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, które ulegnie obniżeniu lub podwyższeniu w zależności od stopnia niepełnosprawności danego pracownika.
Nagrody jubileuszowe w spółdzielniach inwalidów z reguły przyznawane są nie częściej niż co 5 lat. Postanowienia w tym zakresie zawierają układy zbiorowe pracy.
Zmniejszenie od lipca dofinansowania zatrudnienia niepełnosprawnych w stopniu lekkim i umiarkowanym, a zwiększenie - niepełnosprawnych w stopniu znacznym przewiduje nowelizacja ustawy o niepełnosprawnych, która weszła w życie w sobotę, 1 stycznia.
Zdaniem Pracodawców RP ostatnie pomysły rządu dotyczące emerytów i rencistów są nie tylko krótkowzroczne, niesprawiedliwe społecznie, ale i szkodliwe dla naszego rynku pracy oraz gospodarki.
Od kilku lat Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON) prowadzi wiele działań informacyjnych i szkoleniowych oraz pomaga osobom niepełnosprawnym w skutecznym znalezieniu pracy. W projekcie „Furtki do rynku pracy” osoby niepełnosprawne znajdą odpowiednią dla siebie ofertę szkoleniową i edukacyjną.
Pracownik zatrudniony w naszej firmie na 1/2 etatu na początku października dostarczył orzeczenie o zaliczeniu go do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Orzeczenie to zostało wydane 31 sierpnia 2010 r. Kiedy ten pracownik nabędzie prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? Czy w związku z tym, że jest zatrudniony na część etatu, wymiar tego urlopu powinien zostać proporcjonalnie obniżony?
Jestem kadrową w firmie X. Nasz pracownik posiadający rentę inwalidzką II grupy w grudniu będzie się starał o emeryturę i nadal chce pozostać pracownikiem naszej firmy. Jakich formalności powinnam dokonać w takiej sytuacji?
Zwiększenie dopłat do zatrudnienia niepełnosprawnych w stopniu znacznym, a zmniejszenie - w przypadku zatrudnienia niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji i zatrudnieniu niepełnosprawnych.
Pracownik niepełnosprawny zatrudniony na 1/10 etatu dostarczył nam orzeczenie lekarza o całkowitej niezdolności do pracy. W jaki sposób rozwiązać z nim umowę o pracę? Jaką przyczynę należy wpisać w świadectwie pracy w punkcie dotyczącym rozwiązania stosunku pracy? Czy pracownikowi przysługuje odprawa rentowa, jeśli nie jesteśmy jego zakładem macierzystym?