Kategorie

Rozliczanie czasu pracy, Unia Europejska

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komisja Europejska 7 czerwca 2011 r. ujednoliciła zasady rozliczania okresów jazdy dziennej kierowców. Każdy odpoczynek krótszy niż 9 godzin (czyli nieprawidłowy), lecz trwający co najmniej 7 godzin, będzie „zamykał” zmianę roboczą, czyli będzie kończył dzienny okres prowadzenia pojazdu.
Przedsiębiorcy będę musieli wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenie dokumentujące przerwy w pracy kierowcy. Taką zmianę wprowadza nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym podpisana przez prezydenta 2 sierpnia 2011 r. Wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia wynika z potrzeby dostosowania polskiego prawa do unormowań Unii Europejskiej (decyzji Komisji 2009/959/UE z 14 grudnia 2009 r., która określiła nowy wzór zaświadczenia).
Rozszerzenie zakresu stosowania dyrektywy 2002/15/WE na kierowców pracujących na własny rachunek budziło wiele kontrowersji. Trybunał rozstrzygnął wątpliwości, uznając m.in., że taka interpretacja nie ogranicza swobody przedsiębiorczości.
Jesteśmy firma budowlaną. Czy przepisy o czasie pracy kierowców (rozporządzenie unijne nr 561/2006 oraz ustawa o czasie pracy kierowców) stosuje się do naszych kierowców wykonujących pracę przy budowie dróg? Kierowcy są zatrudnieni na podstawie umów o pracę i nie wyjeżdżają poza teren budowy. Jeśli nie stosujemy tych przepisów, to jakie regulacje obowiązują kierowców pracujących w naszej firmie?