Kategorie

Pracodawca, Umowa o dzieło

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wprowadzenie minimalnej stawki za 1 godzinę w wysokości 12 zł dla zleceniobiorców niekorzystnie wpłynie na rynek pracy - uważają eksperci z Konfederacji Lewiatan. Minimalna stawka godzinowa ma obowiązywać od 1 lipca br.
Zgodnie z Kodeksem pracy praca w święta w placówkach handlowych jest niedozwolona. W dzień świąteczny sklep może być otwarty, jeżeli sprzedaż jest prowadzona przez jego właściciela lub osobę zatrudnioną na umowę zlecenia lub umowę o dzieło.
Pracownikami sezonowymi są osoby wykonujące pracę ściśle związaną z daną porą roku, niezależnie od podstawy prawnej swojego zatrudnienia. Wybór formy zatrudnienia pracowników sezonowych zależy wyłącznie od ustaleń dokonanych między osobą zatrudniającą a pracownikiem sezonowym.
Pracownikiem w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Z reguły osoba taka będzie również pracownikiem w rozumieniu przepisów ubezpieczeniowych. Ale nie zawsze.
Zleceniobiorca, który zawiera umowę-zlecenie z aktualnym pracodawcą, jest pod względem ubezpieczeniowym traktowany jak pracownik. Przychody ze zlecenia takiej osoby wlicza się nie tylko do podstawy wymiaru składek, ale również do podstawy zasiłku.
Szef Europarlamentu Jerzy Buzek uważa, że w ciągu 2-3 lat w sposób prawny powinien zostać rozwiązany na szczeblu UE problem umów śmieciowych. Polityk zaznaczył, że nie uważa ich za idealne, ale pozwalają one wielu milionom na pracę.
O tym, że praca ma charakter sezonowy, decyduje pora roku. Sektorami gospodarki najczęściej korzystającymi z pracy pracowników sezonowych są: budownictwo, rolnictwo, gastronomia czy hotelarstwo, a najkorzystniejszą umową jest umowa o dzieło.
Pracownik zatrudniony w dziale marketingu kilka razy w roku prowadzi również szkolenia językowe. Pracodawca zamierza zaproponować mu przeprowadzenie szkolenia z języka angielskiego dla kadry menedżerskiej. Czy może powierzyć pracownikowi wykonanie tego zadania w ramach jego dotychczasowych obowiązków?
Jedna z pracownic od roku przebywa na urlopie wychowawczym. Pracodawca rozlicza za nią składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz zdrowotne. Od kwietnia br. podpisał z tą pracownicą umowę o dzieło na 3 miesiące. Czy z tytułu tej umowy powinien rozliczać składki? Czy nadal rozliczać składki z tytułu urlopu wychowawczego?
Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania nie określa minimalnej wysokości odszkodowania. Należy zatem zastosować przepisy Kodeksu cywilnego, w którym wysokość odszkodowania została uzależniona od wysokości szkody poniesionej przez osobę poszkodowaną.
Z jednym z naszych pracowników zawarto umowę o dzieło na wykonanie kosztorysu naszej kolejnej inwestycji. Umowa o dzieło została zawarta na okres od 1 grudnia 2010 r. do 31 stycznia 2011 r. Pracownik ten od 1 czerwca 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. przebywał na urlopie bezpłatnym. Wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło zostało wypłacone 10 lutego, jednocześnie z wynagrodzeniem ze stosunku pracy za styczeń 2011 r. Czy z tytułu umowy o dzieło tego pracownika należy odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne? Czy należy przekazać za niego do ZUS jakieś dokumenty?
Od 1 stycznia 2011 r. zmieniły się zasady pobierania 18% zryczałtowanego podatku dochodowego m.in. od przychodów z umów zlecenia i o dzieło zawartych z osobami niebędącymi pracownikami płatnika, gdy kwota należności nie przekracza 200 zł. Zmiany te są korzystne dla płatników, gdyż upraszczają obowiązek rozliczania takich umów, ale znacząco obciążają budżet podatników.
Podmiot wykonujący usługi na rzecz pracodawcy, którego pracownik wykonuje na jego rzecz pracę w ramach umowy o dzieło zawartej z osobą trzecią, powinien być płatnikiem składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe z tytułu tej umowy.
Polacy najczęściej świadczą pracę na podstawie umowy o pracę. Popularne są także umowy zlecenia. Jednak nadal mnóstwo osób pracuje bez żadnej umowy w tzw. szarej strefie. Nie odstrasza ich nawet groźba kary.
Wiele problemów, z którymi musi się zmierzyć pracodawca, np. dotyczących zakazu konkurencji, nie zostało uregulowanych w Kodeksie pracy. Należy wówczas zastosować odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego, ale tylko wtedy, gdy przepis nie jest sprzeczny z zasadami prawa pracy.