Kategorie

Podatki, świadczenia pracownicze

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2018 r. zwiększyły się limity zwolnień podatkowych przyznawanych pracownikom m.in. świadczeń z ZFŚS, kwota wolna od podatku. Ponadto mniejszy podatek zapłacą twórcy.
Wartość świadczeń pracowniczych takich jak prywatna opieka zdrowotna, dofinansowanie szkoleń, posiłki, zajęcia sportowe powinny być zwolnione z podatku do kwoty 2280 zł rocznie - zaproponowała Konfederacja Lewiatan.
W praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw częstym problemem jest właściwa kwalifikacja podatkowa świadczeń wypłacanych osobom będącym pracownikami bądź byłymi pracownikami.
Pracodawca jako płatnik podatku dochodowego powinien do przychodu pracowników doliczyć także niektóre świadczenia niepieniężne, np. wartość przekazanego pracownikowi na własność telefonu komórkowego.
Z funduszu socjalnego chcemy przyznać pracownikom paczki i wyprawki do przedszkola dla ich dzieci. Świadczenia otrzymają również pracownice na urlopach wychowawczych. Wartość przyznanej pomocy przekroczy 380 zł. Jak pobrać podatek od nadwyżki w przypadku tych pracownic? Czy powinny one wpłacić podatek przed udostępnieniem im tych świadczeń?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest sporządzić, a następnie przesłać informację o uzyskanych w 2010 r. dochodach wszystkim osobom, które choć przez jeden miesiąc minionego roku otrzymywały z ZUS świadczenie. Do 28 lutego formularze PIT otrzyma ponad 9 mln osób, z których ponad 8 mln to emeryci i renciści.
Często stosowanym przez pracodawców bonusem motywującym do pracy są różnego rodzaju nieodpłatne świadczenia na rzecz pracowników. Mimo że skutecznie wpływają na poprawę wizerunku pracodawcy, najczęściej znacznie obciążają budżet pracownika.
Obdarowywanie prezentami świątecznymi wszystkich pracowników godzi w sens tworzenia zfśs. Jego kluczowe kryterium – socjalne nie jest przestrzegane, gdy pracodawca finansuje prezenty bez względu na sytuację finansową pracowników.
W 2007 r. i 2008 r. przekazaliśmy pracownikom bony towarowe w całości sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, od których odprowadziliśmy zaliczkę na podatek. W 2009 r. również z zfśs wypłaciliśmy pracownikom świadczenia pieniężne, od których nie odprowadziliśmy podatku. Zarówno od bonów, jak i świadczeń pieniężnych wypłaconych z zfśs w latach 2007–2009 nie naliczaliśmy składek. W 2007 r. każdy z pracowników otrzymał bony w różnej wysokości, natomiast bony w 2008 r. i świadczenia pieniężne w 2009 r. pracownicy otrzymali w tej samej wysokości. Przyznając pracownikom świadczenia z zfśs w latach 2007–2009 nie braliśmy pod uwagę ich sytuacji socjalnej, nie wymagaliśmy od nich oświadczeń w tym zakresie. Podczas kontroli ZUS zarzucił nam, że wysokość przyznanych pracownikom świadczeń z zfśs nie zależała od spełnienia kryteriów socjalnych, w związku z czym powinniśmy uwzględnić je w całości w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Problem dotyczy nie tylko osób aktualnie zatrudnionych, ale również tych, które już nie są naszymi pracownikami. Ponadto byłym pracownikom wystawiliśmy na ich wniosek zaświadczenia ZUS Rp-7. Jak w tej sytuacji dokonać korekt deklaracji ZUS i podatku? Czy powinniśmy również skorygować wydane zaświadczenia ZUS Rp-7?
Jestem zatrudniona w dwóch zakładach pracy. Czy w moim przypadku kwotą wolną od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika – w związku z finansowaniem działalności socjalnej – rzeczowych świadczeń w kwocie łącznie 380 zł. Czy też kwota tych zwolnień dotyczy poszczególnych zakładów pracy?
Decyzja firmy o oddelegowaniu pracownika do pracy w innym kraju może być podyktowana potrzebą biznesową, wymogami korporacyjnymi, czy też chęcią wysłania zatrudnionego, by zdobył niezbędną wiedzę i doświadczenie na gruncie międzynarodowym. W jaki sposób efektywnie zarządzać takimi pracownikami? Jaką formę prawną może mieć wykonywanie pracy za granicą? Jakie świadczenia można zaproponować pracownikom na czas oddelegowania?
Objęcie danego pracownika potencjalną możliwością skorzystania z usługi medycznej w ramach opłaconego przez pracodawcę abonamentu nie uzasadnia opodatkowania tego świadczenia.