Kategorie

PIP, Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd chce ułatwić pracownikom oraz członkom ich rodzin korzystanie z praw przysługujących w ramach swobodnego przepływu pracowników. Ponadto pracownicy i ich rodziny będą mogli korzystać z porad prawnych udzielanych przez Państwową Inspekcję Pracy.
Projekt zmian w Kodeksie pracy ma wprowadzić obowiązek potwierdzania pracownikowi na piśmie podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę jeszcze przed dopuszczeniem go do pracy. Obecne przepisy są wykorzystywane do nielegalnego zatrudniania pracowników.
Od 22 lutego 2016 r. będą obowiązywały znowelizowane przepisy Kodeksu pracy, które ograniczają zawieranie umów na czas określony. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wyjaśnia nowe przepisy o umowach terminowych.
Co piąty pracownik nie miał wolnej soboty - wynika z danych Państwowej Inspekcji Pracy. Ponadto wzrosła liczba nieprawidłowości w uzupełnianiu ewidencji czasu pracy.
Państwowa Inspekcja Pracy postuluje za zniesieniem ograniczeń kontroli pracodawców. Nowe Prawo działalności gospodarczej jest realizacją postanowień expose premier Ewy Kopacz.
"Bądź pewny, silny, kompetentny" - to hasło rozpoczętej w poniedziałek, 10 października, kampanii Państwowej Inspekcji Pracy (PIP), której celem jest edukacja pracowników i pracodawców w zakresie znajomości prawa pracy i umiejętności jego wykorzystywania.
Jeden z naszych pracowników zatrudniony w dziale kadr przebywa na urlopie od 11 do 29 lipca 2011 r. Wiemy, że obecnie znajduje się za granicą i wróci dopiero 28 lipca. Natomiast od 14 lipca mamy w zakładzie pracy kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy. W związku z tym, czy możemy wezwać pracownika do wcześniejszego powrotu z urlopu, czy jako pracodawca mogę zadzwonić do niego na służbowy telefon i poprosić o udzielenie inspektorowi PIP odpowiedzi na zadawane pytania?
W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Przewiduje ona mniej formalności przy kontrolach i możliwość odstąpienia od kary w przypadku drobnych uchybień u pracodawców rozpoczynających działalność.
W Sejm trwają prace nad nowelizacją ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Procedury kontrolne zostaną uproszczone, możliwe także będzie odstąpienie od stosowania środków prawnych w przypadku, gdy inspektor pracy wykryje jedynie drobne nieprawidłowości.
Pracodawca posiada magazyn, na którego wyposażeniu znajdują się wózki widłowe, obsługiwane przez uprawnionych pracowników. W zakładzie pracy miała miejsce kontrola Państwowej Inspekcji Pracy, która objęła m. in. analizę oceny ryzyka zawodowego występującego na stanowiskach utworzonych przez pracodawcę. Po kontroli inspektor pracy wydał wystąpienie dotyczące zaktualizowania oceny ryzyka zawodowego o wszystkie zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku operatora wózka widłowego. Co powinna zawierać taka ocena?
Obowiązek zapewnienia przez pracodawcę okularów korygujących wzrok powoduje, iż uzyskane świadczenie nie stanowi przychodu pracownika. Zwolnienie podatkowe dotyczy również soczewek kontaktowych, jeżeli ich zakup wynika z zaleceń lekarskich.
Pracodawca, który podejrzewa chorobę u pracownika, np. grypę, nie może wysłać go na profilaktyczne badania lekarskie.
Zdaniem Pracodawców RP przedłożony Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) przez związki zawodowe projekt mający ograniczyć zjawisko niewypłacania wynagrodzeń nie przyniesie spodziewanych efektów.
Do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Zaproponowane zmiany przewidują m.in. możliwość odstąpienia od stosowania środków prawnych w przypadku, gdy inspektor wykryje jedynie drobne nieprawidłowości.
Po wejściu w życie nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych pracodawcy rezygnują z zatrudniania dużej ilości osób niepełnosprawnych.
Zawarłem z pracownicą umowę o pracę, na podstawie której miała wykonywać na moją rzecz czynności biurowe. Państwowy inspektor pracy ocenił, że czynności te nie były przez nią realizowane. Wskazał, że strony zawarły umowę jedynie w celu uzyskania przez pracownika świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Ocenił również, że umowa została zawarta po to, aby pracownik w bliskiej przyszłości otrzymał zwolnienie lekarskie, a następnie skorzystał z urlopu macierzyńskiego. Czy inspektor PIP ma prawo ocenić umowę jako umowę pozorną?
Domyślam się, że któryś z pracowników złożył skargę na nasz zakład do PIP z powodu łamania przepisów prawa pracy. Czy mogę uzyskać informację od inspektora pracy, kto był autorem skargi?
Projekt nowej ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich przebywających na terytorium RP wbrew przepisom przewiduje m.in. obowiązek sprawdzania statusu pobytowego zatrudnianych cudzoziemców.
Ze środków ZFŚS mogą korzystać wszystkie osoby uprawnione przy zastosowaniu jednakowych, wyłącznie socjalnych kryteriów. Pracodawca nie może wyłączyć prawa do ubiegania się o pomoc socjalną żadnej z ustawowo uprawnionych grup osób. Przypadki ich odmiennego traktowania stanowią naruszenie prawa – wyjaśniło w piśmie Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.
Zdaniem Pracodawców RP brak sądowego nadzoru nad czynnościami kontrolnymi inspektorów PIP to bardzo poważne naruszenie konstytucyjnej zasady państwa prawa.
Od początku 2011 roku weszło w życie wiele nowych aktów prawnych. Niektóre z nich mogą mieć duże znaczenie dla osób zajmujących się prawem pracy.
Ostatnio mieliśmy kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy i inspektor znalazł błąd w świadectwie pracy jednego z pracowników. Osoba wypisująca świadectwo wpisała błędny okres zatrudnienia. Ten błąd od razu został przez nas skorygowany i wystawiliśmy pracownikowi nowe świadectwo pracy. Czy w takiej sytuacji możemy dostać mandat od inspektora za ten błąd?
W 2011 roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) planuje przeprowadzenie w całym kraju 88 tysięcy kontroli, z czego 30 proc. ma dotyczyć skarg pracowników na pracodawców. Podobną liczbę kontroli przeprowadzono w tym roku. Szczególną uwagą PIP objęte będą sektory budownictwa oraz pozyskiwania i obróbki drewna.
Pracodawcy RP popierają projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, ograniczający nadmierne karanie pracodawców. Projekt zakłada szereg zmian dotyczących trybu prowadzenia kontroli i uprawnień dla inspektora PIP.
Pracodawca organizujący prace przy odśnieżaniu dachów powinien przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pracownik może poinformować Państwową Inspekcję Pracy (PIP) o łamaniu przepisów prawa pracy w zakładzie, w którym pracuje, a inspekcja na tej podstawie przeprowadzić kontrolę u pracodawcy. PIP najczęściej bada terminowość wypłat wynagrodzeń, zachowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz legalność zatrudnienia. W razie stwierdzenia nieprawidłowości pracodawca może być ukarany mandatem. Inspektor może też skierować sprawę do sądu i wystąpić przed nim w imieniu pracownika, nawet bez jego wiedzy.
Spada liczba wypadków przy pracy. Od stycznia do października 2010 r. doszło do 424 śmiertelnych wypadków a ponad 600 osób doznało ciężkich obrażeń ciała. W tym samym okresie rok wcześniej zginęło 488 osób, a ponad 850 doznało ciężkich obrażeń - wynika z najnowszych danych PIP.
W razie braku zgody na przyjęcie mandatu karnego inspektor pracy składa do sądu wniosek o ukaranie. Jednak gdy sąd ustali, że mandat był nałożony bezpodstawnie, nakaże zwrot uiszczonej grzywny.
Inspekcja pracy rozpoczynając kontrolę w firmie będzie uzbrojona w wiedzę, którą na temat zatrudnionych tam pracowników posiada ZUS - to jeden z elementów porozumienie, jakie podpisały Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Państwowa Inspekcja Pracy.
Kwota należności niewypłaconych pracownikom w trzech pierwszych kwartałach 2010 r. wyniosła 144 mln zł i dotyczyła 72 tys. osób. To prawie o połowę więcej niż w tym samym okresie roku 2009 - wynika z najnowszych danych Państwowej Inspekcji Pracy.
Pracownik wykonujący pracę przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł. Podczas upadku złamał rękę w nadgarstku i uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz że pracownik przez długi czas wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?
O 25 proc. wzrosła na Mazowszu w pierwszym półroczu 2010 r., w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, liczba przypadków niewypłacenia wynagrodzeń pracownikom - wynika z kontroli przeprowadzonych przez Okręgowy Inspektorat Pracy.
Kwota należności niewypłaconych pracownikom w pierwszym półroczu 2010 r. wyniosła 110 mln zł. To o blisko jedną piątą (19 proc.) więcej niż w tym samym czasie ub.r. Spadła za to liczba skarg dotyczących zwolnień - wynika z najnowszych danych Państwowej Inspekcji Pracy (PIP).
Gdańska Solidarność wspólnie z Państwową Inspekcją Pracy rozpoczęła kampanię informacyjną, której celem jest obrona pracowników sezonowych na Wybrzeżu. Założenia akcji przedstawiono w poniedziałek w Gdańsku.
Od stycznia do końca października br. trwały kontrole w zakresie legalności zatrudnienia i wykonywania pracy przez cudzoziemców. Inspektorzy pracy stwierdzili naruszenia przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców w 40 proc. podmiotów poddanych kontroli, w tym nielegalne wykonywanie pracy przez cudzoziemców ujawniono w 12,2 proc. skontrolowanych zakładów.
Udzielenie przez pracownika lub inną osobę informacji w sprawach objętych kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy może narazić ich na szykany ze strony pracodawcy. W razie uzasadnionej obawy szykan, inspektorzy PIP wydają postanowienie o zachowaniu w tajemnicy danych osobowych.