Kategorie

Ochrona zdrowia, Miejsce pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
65% polskich firm z powodu epidemii koronawirusa przeszła na pracę zdalną. Wielu pracowników, jak i pracodawców, wciąż boi się powrotu do biura. Sprawdź, jak uniknąć zakażenia koronawirusem w pracy. Artykuł zawiera szereg praktycznych wskazówek.
Raport "Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy" ukazuje, jakie zmiany w pracy wprowadzili pracodawcy w związku z koronawirusem. Większość z nich zastosowało pracę zdalną, zlecenie spotkań służbowych w formie telekonferencji oraz ograniczenie bezpośredniego kontaktu z klientem.
Czy na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia maseczek i rękawiczek ochronnych? W Polsce od dnia 16 kwietnia 2020 roku został wprowadzony obowiązek zasłaniania ust i nosa w przestrzeni publicznej. Nakaz ten został wprowadzony przepisem §18  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, i które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw pozycja 673.
Praca przy niedostosowanym do pracownika biurku może wpływać na jego samopoczucie i efektywność pracy. Dlatego warto tak zaplanować wyposażenie stanowiska pracy, aby sprzęty umożliwiały regulacje i były wykonane z odpowiedniego materiału.
Polskie prawo nie nakłada na pracodawcę obowiązku czyszczenia urządzeń klimatyzacyjnych, przestrzegania terminów ich czyszczenia i wymiany filtrów. Jedynym wyjątkiem są instalacje z czynnikiem chłodzącym, kiedy użytkownik ma obowiązek czyszczenia co 3 miesiące, co pół roku lub co rok, zależnie od rodzaju tego czynnika. W pozostałych przypadkach pracodawca powinien czyścić instalacje i klimatyzatory zgodnie z instrukcją użytkowania.
Biorąc pod uwagę główne zagrożenia wynikające z wyposażenia stanowisk pracy w komputery (w tym i monitory), tj. obciążenie narządu wzroku i narządu ruchu, nie ma znaczenia, czy jest to laptop czy komputer stacjonarny.