Kategorie

Obowiązki pracodawcy, świadectwo pracy

Jakie są zasady wydawania świadectwa pracy w 2020 roku? Jak krok po kroku wypełnić świadectwo pracy? Pobierz aktualny wzór pomocniczy świadectwa pracy.
Modyfikacje we wzorze świadectwa pracy wynikają ze zmian Kodeksu pracy, które weszły w życie 7 września 2019 r. Nowe terminy na sprostowanie świadectwa pracy w pouczeniu, brak konieczności informowania o właściwości sądu pracy - to niektóre ze zmian, które weszły w życie 7 września 2019 r.
Przy ustaleniu stażu pracy należy wziąć pod uwagę okres zatrudnienia wynikający ze świadectwa pracy, nawet jeżeli świadectwo zostało wystawione z błędną datą.
Od soboty 7 września br. weszły w życie zmiany w Kodeksie pracy. Uległy im zapisy dotyczące dyskryminacji i równego traktowania, mobbingu, świadectwa pracy oraz przedawnienia roszczeń ze stosunku pracy, a także szczególnych uprawnień pracowników. Ekspertka z kancelarii prawnej Ecovis Legal Poland wyjaśnia, jak nowelizacja kodeksu wpłynie na pracowników i pracodawców.
Od 7 września 2019 r. przepisy dotyczące świadectwa pracy zostały zmienione. Obowiązuje nowy, pomocniczy wzór świadectwa pracy. Pobierz aktualny wzór świadectwa pracy zgodny z przepisami, które weszły w życie 7 września 2019 r.
Przedstawiamy najważniejsze zmiany (przed i po) w przepisach Kodeksu pracy, które wchodzą w życie 7 września 2019 r. Zmiany dotyczą świadectwa pracy, dyskryminacji, mobbingu, szczególnych uprawnień dla członków rodziny, przedawnienia roszczeń ze stosunku pracy.
We wrześniu kolejne zmiany w przepisach prawa pracy. Jakie zmiany czekają pracujących?
Wydłużenie terminu do wystąpienia do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy oraz skierowania żądania sprostowania świadectwa pracy do sądu pracy, z 7 do 14 dni - to najnowsze zmiany w Kodeksie pracy. Ustawę podpisał prezydent.
Zmiany w świadectwie pracy, stworzenie otwartego katalogu przesłanek uzasadniających dyskryminację, wzmocnienie ochrony pracowników - przewiduje nowelizacja Kodeksu pracy. Prezydent w dniu 3 czerwca 2019 r. podpisał ustawę. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
W praktyce występuje szereg wątpliwości dotyczących umieszczania w świadectwie pracy niektórych informacji. Jak zatem prawidłowo wypełniać świadectwo pracy zgodnie z przepisami RODO? Jakich błędów należy unikać?
Wydłużenie terminu do wystąpienia do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy oraz skierowania żądania sprostowania świadectwa pracy do sądu pracy, z 7 do 14 dni - przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu pracy. Zmiany obejmą również przepisy Kodeksu pracy dotyczące dyskryminacji i mobbingu.
Resort pracy przygotował nowy, pomocniczy wzór świadectwa pracy. Zakłada on usunięcie punktu dotyczącego imion rodziców. Zmiany mają na celu dostosowanie treści tego wzoru do zakresu danych osobowych, jakich pracodawca będzie mógł żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie oraz pracownika.
Przepisy Kodeksu pracy przewidują kilka sytuacji, w których pracownikowi przysługuje od pracodawcy finansowa rekompensata w postaci odszkodowań. Odszkodowanie za nieuzasadnione lub niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony, odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia - to tylko niektóre z nich.
W świadectwie pracy zamieszcza się informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i z ubezpieczeń społecznych. Podaje się w nim m.in. wymiar wykorzystanego urlopu rodzicielskiego i podstawę prawną jego udzielenia.
OD 1 stycznia 2019 r. skrócono okres przechowywania dokumentacji pracowniczej z 50 do 10 lat. Na pracodawców nałożono nowy obowiązek informowania pracowników o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej.
Obowiązek wydania świadectwa pracy powstaje w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Jakie są zasady wydawania świadectwa pracy w 2019 roku? Przedstawiamy wzór pomocniczy świadectwa pracy i sposób jego wypełnienia.
W 2019 roku pracodawca będzie miał obowiązek wydawać pracownikom wraz ze świadectwem pracy dodatkowe informacje o okresie przechowywania akt osobowych. Okres przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników ulegnie skróceniu.
W świadectwie pracy zamieszcza się informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy. Czy pracownik może domagać się uzupełnienia już wydanego świadectwa o dodatkowe informacje?
Od 1 stycznia 2019 r. zmienią się zasady w wydawaniu świadectwa pracy. Jest to efekt zmian w przepisach o skróceniu przechowywania akt pracowniczych.
Od 1 czerwca 2017 r. obowiązuje nowy pomocniczy wzór świadectwa pracy. Jakie są zasady wydawania świadectwa pracy w 2018/2019 roku? Zapoznaj się z aktualnym wzorem świadectwa pracy oraz sposobem jak je wypełnić.
W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy możliwe jest wydanie wyłącznie dwóch dokumentów – świadectwa pracy, a w uzasadnionych przypadkach – odpisu tego dokumentu. Jak wydać duplikat świadectwa pracy, jeżeli jego treść nie zgadza się z pismem o rozwiązaniu umowy o pracę?
Od początku 2017 roku wprowadzanych jest wiele ułatwień dla przedsiębiorców w ramach pakietu 100 zmian dla firm, m.in. w wydawaniu świadectw pracy, tworzeniu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Sprawdź. jak w praktyce wyglądają zmiany dla pracodawców.
Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony i nieokreślony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Jakie są okresy wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony? Jak wypowiedzieć umowę o pracę w 2018 roku?
Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe przepisy Kodeksu pracy, które wprowadziły zmiany w terminach wydawania świadectwa pracy. Zrezygnowano z tzw. zbiorczych świadectw pracy wydawanych po upływie 24 miesięcy pozostawania w zatrudnieniu na podstawie umów terminowych. Ustawodawca przewidział również przepisy przejściowe, które obligują pracodawców do wystawienia tzw. częściowych świadectw pracy do 30 czerwca 2017 r.
Od 1 czerwca 2017 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie wydawania świadectw pracy. Przedstawiamy wzór nowego świadectwa pracy oraz sposób jak je wypełnić.
Pracodawca ma obowiązek zamieszczenia w świadectwie pracy informacji o zajęciu wynagrodzenia. Co wpisać w świadectwie pracy o zajęciu komorniczym, które nie było realizowane? Poniżej przykładowy zapis w świadectwie pracy dotyczący informacji o zajęciu komorniczym.
Z dniem 1 czerwca 2017 roku będzie obowiązywał nowy wzór świadectwa pracy dla pracownika tymczasowego. Agencja pracy tymczasowej będzie miała obowiązek uzupełnić świadectwo pracy o informacje dotyczące każdego pracodawcy użytkownika, na rzecz którego pracownik wykonywał pracę tymczasową na podstawie umowy o pracę oraz okresów wykonywania takiej pracy.
W dniu 1 stycznia 2017 zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy, które wprowadziło szereg zmian w zakresie treści świadectwa pracy oraz terminów wydawania świadectwa pracy. Prawdopodobnie od 1 czerwca 2017 zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy, w projekcie rozporządzenia wskazano bowiem, że nowe rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 01 czerwca 2017.
Od 1 stycznia 2017 r. zmieniły się zasady wydawania świadectw pracy. Świadectwo pracy jest wydawane, jeżeli stosunek pracy został rozwiązany lub wygasł, a pracodawca nie zamierza pracownika zatrudnić. Jeżeli pracownik został ponownie zatrudniony, to otrzyma świadectwo, jeśli złoży w tej sprawie wniosek pracodawcy. Doprecyzowano też zasady wydawania świadectwa pracy w razie śmierci pracownika. W związku ze zmianami obowiązuje również nowy wzór świadectwa pracy.
Od 1 stycznia 2017 r. na pracodawców czekają nowe obowiązki w zakresie tworzenia ZFŚS, ustalania regulaminu wynagradzania, wydawania świadectw pracy. Tego dnia wejdzie w życie ustawa wprowadzająca tzw. pakiet "100 zmian dla firm" obejmująca ważne zmiany w Kodeksie pracy.
Osobie niepełnosprawnej przysługuje dodatkowy 10-dniowy urlop wypoczynkowy. Czy dodatkowy urlop wypoczynkowy powinien być wykazany w świadectwie pracy łącznie z urlopem podstawowym, czy też odrębnie.
Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać nowy wzór świadectwa pracy uzupełniony m.in. o uprawnienia rodzicielskie pracowników. Jak zatem wypełnić nowe świadectwo pracy? Ponadto od 1 stycznia 2017 r. zmieni się sposób i tryb prostowania i uzupełniania świadectwa pracy.
Od 1 stycznia 2017 r. ma obowiązywać nowy wzór świadectwa pracy. Zmiana ma na celu dostosowanie do obowiązujących przepisów, które weszły w życie 2 stycznia 2016 r. w zakresie uprawnień rodzicielskich. Przedstawiamy wzór nowego świadectwa pracy.
Od 1 stycznia 2017 roku firmy nie będą musiały wydawać świadectw pracy po upływie 2-letniego okresu zatrudnienia, jeżeli podpiszą kolejną umowę na czas określony w ciągu 7 od wygaśnięcia lub rozwiązania poprzedniej. Jednak Ministerstwo Rozwoju przygotowało też drugi projekt modyfikacji przepisów w tym zakresie. Od 1 czerwca 2017 roku ma on przywrócić obecną regulację. PIP może nakładać grzywny nawet do wysokości 30 tys. złotych.
Od 1 stycznia 2017 r. będą obowiązywać nowe zasady wydawania świadectw pracy. Dzięki przepisom pracodawca nie będzie musiał wydawać świadectw pracownikom zatrudnionym na kolejnych umowach na czas określony. Jednakże od czerwca 2017 roku nastąpi powrót do przepisów sprzed zmiany.
Pracownik może wystąpić z roszczeniem o wydanie lub sprostowanie świadectwa pracy. Obok roszczeń niemajątkowych wiążących się ze świadectwem pracy, pracownik może również dochodzić odszkodowania od pracodawcy.
Wydanie świadectwa pracy po zakończeniu stosunku pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Czy w świadectwie pracy można zamieścić opinię o pracowniku?
Zmiany w wydawaniu świadectw pracy w przypadku zatrudnienia na podstawie kolejnej umowy, wydłużenie terminu na odwołanie się od wypowiedzenia umowy o pracę, mniej obowiązków administracyjnych dla firm - to tylko niektóre ze zmian proponowanych przez resort rozwoju w ramach pakietu ułatwień dla firm. Proponowane zmiany mają wejść w życie w 2017 r.
Wydanie świadectwa pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Czy pracownik może zgłosić się z żądaniem jego wydania przed rozwiązaniem umowy o pracę?
Rozwiązanie stosunku pracy rodzi po stronie pracodawcy szereg obowiązków. Zakres obowiązków pracodawcy związanych z rozwiązaniem stosunku pracy uzależniony jest od tego, czy rozwiązanie następuje w trybie zwykłym, czy w trybie szczególnym.
Od 2 stycznia 2016 r. zmieniły się przepisy dotyczące uprawnień rodzicielskich. Wzór świadectwa pracy nie został jednak dostosowany do nowych przepisów. Jak więc uzupełnić świadectwo pracy w 2016 roku?
Pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy niezwłocznie po zakończeniu stosunku pracy. Jeżeli na skutek niewydania lub błędów w świadectwie pracy były pracownik poniósł szkodę w postaci niemożności podjęcia nowego zatrudnienia, może dochodzić przed sądem nie tylko sprostowania świadectwa, ale również odszkodowania.
W związku z wygaśnięciem lub rozwiązaniem sto­sunku pracy pracodawca wydaje pracownikowi świa­dectwo pracy. Dokument ten zawiera podstawowe informacje dotyczące stosunku pracy, który ustał (np. informacje o okresach i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowiskach, trybie rozwiąza­nia albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy).
Podstawowe obowiązki pracodawcy wskazuje Kodeks pracy. Obowiązki pracodawcy mogą być związane z nawiązaniem stosunku pracy (zawarcie z pracow­nikiem umowy o pracę, skierowanie na szkolenie bhp), trwaniem stosunku pracy (organizo­wanie pracy i zapewnianie odpoczynków) bądź jego zakończeniem (wydanie świadectwa pracy).
Śmierć pracownika wiąże się z powstaniem licznych obowiązków po stronie pracodawcy. Wygaśnięcie stosunku pracy rodzi konieczność rozliczenia się z należności przysługujących pracownikowi do dnia śmierci. W określonych przypadkach pracodawca wypłaca także odprawę pośmiertną. Kto otrzyma należne świadczenia? O jakie dokumenty i inne formalności musi zadbać pracodawca?
Pracodawca wydaje świadectwo pracy pracownikowi niezwłocznie po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy. Ustawodawca nie uregulował jednak trybu, w jakim świadectwo pracy powinno być wydawane.
Wydanie świadectwa pracy to bezwzględny obowiązek pracodawcy. Nie zależy od podstawy nawiązania stosunku pracy, sposobu jego rozwiązania ani długości okresu zatrudnienia. Kiedy pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy?
Pracodawcy zatrudniający pracowników m.in. na okres próbny i na czas określony wydają świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 2 lat, poczynając od zawarcia pierwszej z nich. Dokument ten należy wydać, co do zasady, w dniu upływu 24-miesięcznego terminu zatrudnienia pracownika na podstawie tych umów.
Zawarliśmy z pracownikiem umowę o pracę na czas określony od 1 stycznia do 31 października 2011 r. Po niej podpisaliśmy kolejną umowę na czas określony od 1 listopada 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. Następnie zawarliśmy z pracownikiem umowę na czas określony od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. Kiedy powinniśmy wydać świadectwo pracy? Czy powinniśmy zrobić to w styczniu 2013 r., kiedy minęły 2 lata od zawarcia pierwszej umowy o pracę?
Pracodawca, który nie wydaje świadectwa pracy w terminie lub zamieszcza w nim wadliwe informacje, naraża się na proces o jego wydanie lub sprostowanie. Poważniejszą konsekwencją takiego uchybienia może być konieczność wypłaty byłemu pracownikowi odszkodowania.