Kategorie

Obowiązki pracodawcy, Odprawa pośmiertna

Śmierć pracownika zawsze stanowi przyczynę wygaśnięcia stosunku pracy. Jednocześnie wywołuje po stronie pracodawcy szereg obowiązków. Pracodawca, zależnie od woli zaangażowania czy wdrożonej w tym zakresie polityki postępowania, może także podejmować zadania, których celem jest wsparcie rodziny zmarłego.
Śmierć pracownika wiąże się z powstaniem licznych obowiązków po stronie pracodawcy. Wygaśnięcie stosunku pracy rodzi konieczność rozliczenia się z należności przysługujących pracownikowi do dnia śmierci. W określonych przypadkach pracodawca wypłaca także odprawę pośmiertną. Kto otrzyma należne świadczenia? O jakie dokumenty i inne formalności musi zadbać pracodawca?
Odprawa pośmiertna przy spełnieniu określonych warunków wypłacana jest przez pracodawcę rodzinie zmarłego pracownika. Z dniem śmierci pracownika wygasa bowiem stosunek pracy.
Pracodawca, którego pracownik zmarł, musi wypłacić rodzinie odprawę. W pewnych sytuacjach pracodawca może uwolnić się od tego obowiązku. Stanie się tak np. w sytuacji, gdy pracodawca ubezpieczy pracownika na wypadek śmierci.
Pracownikowi przysługuje dodatkowe świadczenie pieniężne w postaci odprawy w sytuacjach określonych przez przepisy prawa pracy. Pracodawca wypłaca ją m.in. w przypadku przejścia pracownika na emeryturę.
W razie śmierci pracownika pracodawca powinien wypłacić rodzinie zmarłego odprawę pośmiertną oraz wszelkie należności z tytułu umowy o pracę niewypłacone do dnia jego śmierci, bez konieczności oczekiwania na przeprowadzenie postępowania spadkowego. 
Odprawa to dodatkowe świadczenie, które przysługuje pracownikowi lub ewentualnie członkom jego najbliższej rodziny. Kodeks pracy przewiduje cztery rodzaje odpraw: emerytalną, rentową, pośmiertną oraz związaną z zatrudnieniem na podstawie wyboru.
Odprawa pośmiertna i zasiłek pogrzebowy to dwa różne, niezależne od siebie świadczenia wypłacane na podstawie innych przepisów prawa. Dlatego wypłacenie zasiłku pogrzebowego przez ZUS rodzinie zmarłego pracownika nie zwalnia pracodawcy z wypłaty odprawy pośmiertnej.
Zmarł nasz pracownik. Był kawalerem, nie posiadał dzieci. Kto w takim razie jest upoważniony do odbioru wynagrodzenia i odprawy pośmiertnej?
Nasza firma zawarła porozumienie z innym pracodawcą dotyczące „wypożyczenia” na okres 3 miesięcy jednego z techników produkcji. Pracownik wyraził zgodę na udzielenie mu w naszym zakładzie urlopu bezpłatnego i wykonywanie w tym czasie pracy u innego pracodawcy. Zatrudniony wykonywał pracę u drugiego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na czas określony (na 3 miesiące) zgodnie z zawartym porozumieniem. Po 2 miesiącach pracy pracownik z powodu ciężkiej choroby zmarł. Czy jesteśmy zobowiązani do wypłacenia uprawnionym członkom rodziny zmarłego pracownika odprawy pośmiertnej, czy powinien to zrobić pracodawca, u którego pracownik wykonywał pracę w chwili śmierci?
Pracodawca wypłaca odprawę pośmiertną rodzinie w razie śmierci pracownika (art. 93 § 1 k.p.).
Na pracodawcy ciąży wiele obowiązków związanych ze śmiercią jego pracownika. Część z tych obowiązków jest analogiczna do czynności związanych z rozwiązaniem stosunku pracy, np. pracodawca musi wydać świadectwo pracy, wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop i wystawić deklarację PIT. Dodatkowo pracodawca musi wypłacić osobom uprawnionym odprawę pośmiertną.
W razie śmierci pracownika pracodawca ma obowiązek wypłacić zaległe świadczenia i odprawę pośmiertną rodzinie zmarłego pracownika.
Jednym z podstawowych uprawnień przewidzianych w Kodeksie pracy jest odprawa pośmiertna. Przysługuje ona w określonej wysokości wskazanym członkom rodziny zmarłego pracownika.
W firmie, w której prowadzę księgowość, zmarł jeden z pracowników. Z wnioskiem o wypłatę odprawy pośmiertnej wystąpiła jego żona i dzieci. Nie jestem pewna, czy mogę wypłacić to świadczenie, gdyż wiem, że żona zmarłego złożyła również do ZUS wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego. Czy wypłata zasiłku pogrzebowego wyklucza wypłatę odprawy pośmiertnej. Jeżeli muszę ją wypłacić, to w jakiej wysokości? - pyta Czytelniczka z Lublina.
W razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy lub w czasie pobierania po jego rozwiązaniu zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby (ale nie świadczenia rehabilitacyjnego), rodzinie przysługuje od pracodawcy odprawa pośmiertna. Jeżeli w chwili śmierci pracownik był zatrudniony u różnych pracodawców, odprawy ustala oddzielnie każdy z nich.
Odprawa emerytalno-rentowa i z tytułu zwolnienia z pracy jest wymagalna w dniu rozwiązania stosunku pracy, a pośmiertna od dnia śmierci pracownika. Uprawnieni mogą jej dochodzić przed sądem pracy oraz domagać się odsetek w przypadku opóźnienia w wypłacie.