Kategorie

Obowiązki płatnika, Pracownik niepełnosprawny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jesteśmy zakładem pracy chronionej. Do końca 2007 r. byliśmy uprawnieni do rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne za niepełnosprawnych pracowników z wykorzystaniem środków PFRON i budżetu państwa. Przy rozliczeniu składek za listopad 2007 r. księgowość na skutek niedopatrzenia nie uwzględniła w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia dwóch pracowników, kwot wypłaconych w tym miesiącu premii. Czy faktycznie jest tak, że jeśli sporządzimy teraz korektę dokumentów rozliczeniowych, wykazując w nich prawidłową podstawę wymiaru składek, to nie otrzymamy już dofinansowania z PFRON i budżetu państwa?
Po zmianie regulaminu wynagradzania, od kwietnia 2008 r. nasza firma wypłaca wynagrodzenie w dwóch terminach. Pracownicy umysłowi otrzymują wynagrodzenie za dany miesiąc do końca tego miesiąca, natomiast pracownicy fizyczni w terminie do 10. dnia następnego miesiąca - po rozliczeniu wykonanej pracy. W obydwu grupach pracowników są osoby niepełnosprawne. Do tej pory otrzymywaliśmy za tych pracowników refundację składek na ubezpieczenia społeczne. Czy to oznacza, że będziemy musieli składać 2 wnioski o refundację - jeden dla pracowników, którzy otrzymują wynagrodzenie do końca miesiąca, a drugi dla pracowników, którzy otrzymują wynagrodzenie w następnym miesiącu?
Pracodawca ubiegający się o refundację i dofinansowanie składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych musi wypełnić dwa nowe, obowiązujące od stycznia 2008 r. formularze (INF-U-P i INF-D-P). Jeżeli popełni w nich błędy, nie otrzyma środków pieniężnych.
Najprostszą formą finansowego wsparcia zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Polsce jest niewątpliwie dofinansowanie składek na ubezpieczenia społeczne ze środków publicznych. Pracodawcy nie ponoszą części kosztów zatrudnienia - składek na ZUS.