Kategorie

Fundusz świadczeń socjalnych, Działalność socjalna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent podpisał w dniu 3 października 2019 r. ustawę mającą na celu "odmrożenie" od 1 sierpnia 2019 r. funduszu świadczeń socjalnych. Zmianie ulegnie wysokości naliczania od 1 sierpnia 2019 r. odpisu na fundusz socjalny dla osób uprawnionych do zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych oraz ich rodzin.
W 2019 r. zwiększył się odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Ile wynoszą odpisy - podstawowy i dobrowolny - na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2019 roku?
Wparcie finansowe pracowników danego zakładu w ramach ZFŚS oferuje wiele możliwości. Jeśli słyszałeś o możliwości dofinansowania swojego pobytu na urlopie albo kolonii twojego dziecka, warto przeanalizować akty prawne, które pomogą dopominać się u pracodawcy o swoje prawa.
Przepisy nie określają formy (ustna czy pisemna), w jakiej pracodawca jest zobowiązany weryfikować sytuację rodzinną, materialną i życiową pracowników ubiegających się o świadczenia z zfśs. Ustawodawca nie przesądził też o najwłaściwszym kryterium do oceny tej sytuacji. Pozostawił tę kwestię do dyspozycji pracodawcy i pracowników.
Czy komisja socjalna, przyznając środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na „wczasy pod gruszą”, może brać pod uwagę to, że pracownik jest zatrudniony na niepełny etat? Czy przez to może on otrzymać mniej, czy jedynym kryterium powinna być sytuacja materialna? Czy zwrot za „wczasy pod gruszą” można wypłacić naraz wszystkim pracownikom, czy powinno się wypłacać każdemu osobno przed dwutygodniowym urlopem?
Bardzo często pracodawcy utożsamiają działalność socjalną tylko z przyznawaniem pomocy dla pracowników. Natomiast definicja działalności socjalnej obejmuje wiele form aktywności, w tym organizowanie imprez integracyjnych.
Dofinansowanie do zimowisk dla dzieci z zfśs będzie możliwe, jeśli ten rodzaj pomocy zostanie wymieniony w regulaminie funduszu. Wysokość dofinansowania do zimowisk dla dzieci powinna być uzależniona od kryterium socjalnego uwzględniającego sytuację pracownika. Oznacza to, że wsparcie z funduszu (przyznawanie ulgowych usług i świadczeń) należy uzależnić np. od wysokości dochodu przypadającego na członka rodziny, od liczby dzieci czy choroby członka rodziny.
Pracodawcy, zatrudniający mniej niż 20 pracowników, decyzję w sprawie nieutworzenia funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego mogą podjąć i ogłosić jedynie do 31 stycznia danego roku. Decyzja taka jest wiążąca jedynie na dany rok kalendarzowy.
Jedną z form prowadzonej działalności socjalnej jest udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Z funduszu mogą być finansowane jedynie te rodzaje działalności socjalnej, które są objęte ustawową definicją działalności socjalnej. Pozwala to na udzielanie m.in. pomocy zwrotnej (pożyczki) jedynie na cele mieszkaniowe osobom uprawnionym.
Przepisy nie wymagają, aby wkład finansowy poszczególnych pracodawców we wspólną działalność socjalną był identyczny. Dlatego często jest ona realizowana przez pracodawców o różnym potencjale finansowym.
W przypadku gdy pracodawca wypłaca świadczenie urlopowe, to musi je wypłacić wszystkim pracownikom, zarówno pełno-, jak i niepełnosprawnym. Środki na ten cel muszą pochodzić z zfśs i jest niedopuszczalne wypłacenie pracownikom z niepełnosprawnością świadczenia urlopowego ze środków ZFRON.
Nasz pracownik jest po rozwodzie. Ma syna, na którego płaci alimenty. Pracownik nie mieszka z synem. Czy na dziecko tego pracownika przysługuje dofinansowanie z zfśs do kolonii, biletów do kina czy świadczenia w postaci wczasów pod gruszą? Dodam, że zgodnie z obowiązującym u nas regulaminem zfśs, dochód na członka rodziny jest ustalany na podstawie sytuacji materialnej pracowników i może być obniżany o kwotę płaconych alimentów.
Przepisy ustawy o zfśs nie regulują zasad tworzenia i działania komisji socjalnych (nazywanych też służbą socjalną). Ich tworzenie, działanie i zakres uprawnień może wynikać jedynie z przepisów wewnątrzzakładowych i nie może naruszać postanowień ustawy.
Nasz były pracownik, który w 2011 r. rozwiązał stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę, wystąpił o dopłatę do wczasów dla niego oraz dziecka siostry, które przyjął na wychowanie. Przedstawił fakturę za wczasy o wartości 4700 zł, w której wyszczególniono koszt wypoczynku dziecka (w wieku 17 lat) w wysokości 1900 zł oraz byłego pracownika (emeryta) w wysokości 2800 zł. Tworzymy zfśs, a były pracownik nie korzystał jeszcze w tym roku ze świadczeń z funduszu. Czy ta osoba ma prawo do świadczeń z zfśs, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy osiągnięty przez nią przychód podlega opodatkowaniu?
Przepisy ustawy o zfśs nie regulują zasad tworzenia i działania komisji socjalnych (nazywanych też służbą socjalną). Ich tworzenie, działanie i zakres uprawnień może wynikać jedynie z przepisów wewnątrzzakładowych i nie może naruszać postanowień ustawy.
Pracodawcy często oferują pomoc pracownikom-rodzicom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej przy zakupie rzeczy niezbędnych w przedszkolu czy szkole. Takie wsparcie może przybierać zarówno formę pieniężną, jak i rzeczową. U pracodawców tworzących zfśs pomoc w tym zakresie pochodzi najczęściej ze środków funduszu, a u pozostałych zatrudniających może zostać sfinansowana ze środków obrotowych.
ZFŚS tworzą zarówno pracodawcy prywatni, jak i jednostki sektora publicznego działające w formie samorządowych zakładów budżetowych oraz jednostek budżetowych. Pracodawcy ze sfery budżetowej muszą tworzyć fundusz obligatoryjnie, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Oznacza to, że nie mogą oni ani zrezygnować z prowadzenia funduszu, ani dowolnie kształtować wysokości odpisu na ZFŚS. W korzystnej sytuacji znajdują się natomiast pracodawcy prywatni, którzy mają pewną dowolność w prowadzeniu działalności socjalnej.
Z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są wyłączone świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zfśs, środki wypłacane z funduszu utworzonego na cele socjalno-bytowe na podstawie układu zbiorowego pracy u pracodawców, którzy nie tworzą zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego na zfśs oraz świadczenia urlopowe, wypłacane na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o zfśs – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonej w tej ustawie.
Na gruncie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie obowiązują regulacje, wskazujące na kategorie pracodawców wypłacających świadczenie urlopowe obowiązkowo. Świadczenie urlopowe ma zatem tylko i wyłącznie charakter uznaniowy. Tak więc pracodawcy, którzy według stanu na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego zatrudniają mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ani wypłacania świadczenia urlopowego.
Świadczenia wypłacane pracownikom jako dopłata do wypoczynku urlopowego pracowników mogą być finansowane ze środków zfśs lub ze środków obrotowych pracodawcy. Źródło finansowania, zasady przyznawania świadczeń, a także wielkość zatrudnienia u danego pracodawcy mają wpływ na konieczność opłacania składek ZUS od kwot wypłaconej pomocy.
Zatrudniamy kilku niepełnosprawnych pracowników, na których dokonujemy zwiększenia odpisu na zfśs. Jeden z tych pracowników do końca kwietnia miał ważne orzeczenie o niepełnosprawności i nie występował o kolejne. Czy w tej sytuacji będziemy mogli dokonać zwiększenia odpisu na tę osobę?
Świadczenie urlopowe jest wypłacane raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Świadczenie należy się z mocy prawa i nie jest uzależnione np. od stażu pracy.
Czy w regulaminie zfśs możemy umieścić zapis, że z powodu trudnej sytuacji życiowej osoba uprawniona może zwrócić się z prośbą do dyrektora jednostki o przesunięcie terminu spłaty pożyczki na cele mieszkaniowe, np. o 1 miesiąc?
Pomoc na cele mieszkaniowe uzupełnia finansowanie potrzeb mieszkaniowych pracowników i byłych pracowników – emerytów i rencistów.
Pracodawca może przyznać bezzwrotną pomoc finansową pracownikom mającym problemy mieszkaniowe. Tego rodzaju świadczenia mogą być wypłacane z przeznaczeniem na konkretny cel, np. spłatę kredytu mieszkaniowego.
Odpis podstawowy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest naliczany raz na cały rok. 31 maja 2012 r. mija termin na przekazanie pierwszej raty odpisu na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs.
Do 31 maja 2012 r. pracodawca musi obliczyć i przekazać na specjalne konto pierwszą ratę odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Opóźnienie w jej przekazaniu naraża pracodawcę na karę grzywny w wysokości do 5000 zł.
Z funduszu świadczeń socjalnych nie można finansować wydatków, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł.
Pracodawcy, planując wydatki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, popełniają wiele błędów, m.in. finansując z funduszu świadczenia, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł.
Pracodawcy prywatni zobowiązani do tworzenia zfśs mogą zwolnić się z tego obowiązku nie tylko 1 stycznia danego roku, ale także w trakcie roku. Okres, na jaki pracodawca chce dokonać zawieszenia funduszu lub całkowitej jego likwidacji, powinien zostać precyzyjnie określony w aktach wewnątrzzakładowych obowiązujących w firmie.
Pracodawca znajdujący się w przejściowych trudnościach finansowych może zrezygnować z tworzenia zfśs w trakcie roku. Mimo że nie wynika to wprost z ustawy o zfśs, taką możliwość przewiduje pośrednio rozporządzenie MPiPS z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
Pracodawcy, którzy z okazji Dnia Kobiet przekażą pracownicom upominek, choćby symboliczny, powinni liczyć się z koniecznością jego opodatkowania i oskładkowania. Obowiązek ten zależy jednak od rodzaju podarunku oraz źródła jego finansowania.
Ulgowe świadczenia i usługi finansowane ze środków przeznaczonych na działalność socjalną przyznawane i wypłacane w sposób niezgodny z przepisami ustawy o zfśs, tj. bez uwzględniania sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej, nie mogą być wyłączone z podstawy wymiaru składek ZUS.
Jeden z naszych byłych pracowników złożył wniosek o wypłatę zapomogi z zfśs. Oświadczył nam, że jest emerytem i jako były pracownik ma prawo do świadczeń z funduszu. Czy możemy przyznać mu zapomogę z zfśs, jeśli nie był emerytem w dniu rozwiązania umowy o pracę z naszą firmą?
Rezygnujemy z dalszego tworzenia zfśs na rzecz funduszu socjalno-bytowego. Czy środki finansowe zgromadzone na koncie zfśs mogą zostać przekazane na fundusz socjalno-bytowy?
Do 2011 r. włącznie pracodawcy corocznie ustalali wysokość odpisu za zfśs na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego w lutym danego roku za rok poprzedni w obwieszczeniu Prezesa GUS. W 2012 r. podstawą do ustalenia wysokości odpisu na fundusz jest ta sama kwota, która obowiązywała w 2011 r., tj. 2917,14 zł, ale od 1 stycznia br. podstawa ta została określona wprost w ustawie o zfśs.
W praktyce budzi wątpliwości określenie, czy świadczenia wypłacane pracownikom z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podlegają takiej ochronie jak z wynagrodzenia za pracę. Dotyczy to zwłaszcza możliwości dokonywania z nich przez pracodawcę potrąceń.
Z funduszu socjalnego chcemy przyznać pracownikom paczki i wyprawki do przedszkola dla ich dzieci. Świadczenia otrzymają również pracownice na urlopach wychowawczych. Wartość przyznanej pomocy przekroczy 380 zł. Jak pobrać podatek od nadwyżki w przypadku tych pracownic? Czy powinny one wpłacić podatek przed udostępnieniem im tych świadczeń?
Przełom roku wiąże się m.in. z obowiązkiem sporządzenia przez pracodawców informacji lub deklaracji podatkowych dla pracowników. Jest to także czas, aby dokonać analizy przyszłych kosztów wynikających z określonego stanu zatrudnienia.
Jesteśmy pracodawcą prywatnym. W 2011 r. zaplanowaliśmy średniomiesięczne zatrudnienie na poziomie 25 etatów. 31 maja br. na rachunek zfśs dokonaliśmy wpłaty 100% naliczonych odpisów. Z jednym z pracowników etatowych zatrudnionym w normalnych warunkach 30 czerwca br. rozwiązaliśmy umowę o pracę. Ponadto jedna z naszych pracownic zatrudniona na 1/2 etatu korzystała w tym roku z urlopu macierzyńskiego, a potem z urlopu wychowawczego. Ze względu na spadające obroty spółki, 31 sierpnia rozwiązaliśmy umowy z pracownikami młodocianymi. Ponadto w trakcie roku zatrudniliśmy kilku zleceniobiorców. Do kiedy i w jaki sposób powinniśmy dokonać ostatecznej korekty środków przekazanych na fundusz?
Limit zwolnienia podatkowego wynoszący 380 zł na rok kalendarzowy dotyczy zarówno świadczeń wypłacanych z zfśs, jak i z funduszu związków zawodowych. W obu przypadkach obowiązuje ww. limit, niezależnie od liczby podmiotów, z których pracownik otrzymał dane świadczenia.
Przygotowując prezenty świąteczne z zfśs, pracodawca musi pamiętać o przyznawaniu ich według kryterium socjalnego. Z punktu widzenia podatkowego ważna jest też wysokość kwoty przeznaczonej na pomoc rzeczową na jednego pracownika w roku podatkowym.
Pracodawcy nieobjęci ustawowym obowiązkiem tworzenia funduszu, tj. zatrudniający na dzień 1 stycznia mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają też obowiązku utworzenia odrębnego rachunku bankowego dla środków zfśs i nie muszą przekazywać na niego odpisów i zwiększeń.
Pracodawca, który za pieniądze z funduszu socjalnego kupuje i przekazuje pracownikom karnety na basen i siłownię albo bilety do kina czy teatru, nie płaci z tego tytułu VAT do urzędu skarbowego - poinformowała Izba Skarbowa w Łodzi.
Podstawę naliczania odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób zatrudnionych w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie.
Do 30 września pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) powinni przekazać drugą ratę odpisu na fundusz.
Tworzymy w zakładzie pracy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średnioroczny stan zatrudnienia wyliczony przed pierwszą ratą odpisu na fundusz wynosił 73 osoby (etaty), jednak z różnych przyczyn zmalał do 50 osób (etatów) i nie planujemy w tym roku jego zwiększenia. Biorąc pod uwagę daty zwolnień, średnioroczny stan zatrudnienia będzie wynosił 56 pracowników (etatów), jeśli nie nastąpią dalsze zmiany. Czy dokonując drugiej wpłaty możemy zredukować kwotę odpisu na zfśs, czy musimy poczekać z korektą do końca roku?
Jednym ze świadczeń wypłacanych przez pracodawcę w ramach dofinansowania do wypoczynku są tzw. „wczasy pod gruszą”. Pracownik, który je otrzymał, nie musi przedstawiać pracodawcy dokumentów potwierdzających wysokość wydatków poniesionych na wypoczynek.
Jedna z naszych pracownic wróciła do pracy po urlopie macierzyńskim 20 lutego 2011 r., a od 14 czerwca br. przebywa na urlopie wychowawczym. Urlop – na wniosek pracownicy – został jej przyznany do 10 lipca 2012 r. Jak liczyć okres, przez który jesteśmy zwolnieni z opłacania za nią składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych? Czy zwolnione z tych składek będą również przychody, które ta pracownica będzie osiągać z tytułu umowy zlecenia zawartej na 3 miesiące i wykonywanej dla nas podczas urlopu wychowawczego?
W tym roku po raz pierwszy będziemy dofinansowywać naszym pracownikom wakacyjny wypoczynek ich dzieci. W tym celu wykorzystamy środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy od takiego dofinansowania należy odprowadzić składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe?