| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Czy każda osoba ubiegająca się o rentę musi mieć 5-letni staż w okresie ostatnich 10 lat

Czy każda osoba ubiegająca się o rentę musi mieć 5-letni staż w okresie ostatnich 10 lat

Zatrudniony przez nas 29-letni pracownik zachorował. Przepracował w naszym zakładzie 3 lata po ukończeniu studiów. Choroba nie pozwala mu na powrót do pracy. Czy pracownik może starać się o rentę z tytułu niezdolności do pracy, mimo że nie ma 5 lat pracy w ostatnim dziesięcioleciu?

Łącznie pracownik posiada okresy składkowe i nieskładkowe: 4 lata, 3 miesiące i 11 dni. Spełnia więc wymagane warunki do renty z tytułu niezdolności do pracy.

Warunkiem przyznania pracownikowi prawa do renty jest uznanie go przez lekarza ZUS za niezdolnego do pracy. Jeśli lekarz orzecznik uzna, że Państwa pracownik jest niezdolny do pracy, to ZUS przyzna mu prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy. Pracownik ma wymagany dla osób w jego wieku 4-letni okres składkowy i nieskładkowy, a jego niezdolność do pracy powstała w trakcie ubezpieczenia pracowniczego. Od orzeczenia lekarza orzecznika ZUS przysługuje sprzeciw do komisji lekarskiej ZUS w terminie 14 dni od wydania orzeczenia. Sprzeciw może dotyczyć uznania pracownika za zdolnego do pracy, jak i stopnia niezdolności do pracy.

Podstawa prawna:

• art. 6-7, art. 12-14 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.),

• rozporządzenie z 14 grudnia 2004 r. w sprawie orzekania o niezdolności do pracy (DzU nr 273, poz. 2711).

Urszula Kurek

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Buchholc

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »