| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Jak wydać duplikat świadectwa pracy

Jak wydać duplikat świadectwa pracy

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy możliwe jest wydanie wyłącznie dwóch dokumentów – świadectwa pracy, a w uzasadnionych przypadkach – odpisu tego dokumentu. Jak wydać duplikat świadectwa pracy, jeżeli jego treść nie zgadza się z pismem o rozwiązaniu umowy o pracę?

Problem

Były pracownik wystąpił do nas z prośbą o wystawienie mu duplikatu świadectwa pracy, ponieważ oryginał świadectwa zostawił w kadrach swojej nowej firmy. Chce on podjąć dodatkową pracę, gdzie żądają od niego oryginału świadectwa pracy. Wypożyczyliśmy z archiwum zakładowego akta tego pracownika. Okazało się, że w świadectwie pracy podany jest tryb rozwiązania umowy jako porozumienie stron, a w dokumentach znajduje się pismo o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Jaki tryb rozwiązania umowy o pracę mamy podać w duplikacie świadectwa pracy? Czy powinniśmy użyć obecnie obowiązującej nas pieczątki, ponieważ przekształciliśmy się i firma zmieniła swoją nazwę?

Rada

Nie powinni Państwo wydawać odpisu świadectwa pracy. Należy natomiast sprostować świadectwo pracy i podać w nim właściwy tryb rozwiązania umowy o pracę, tj. rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia. Nowe świadectwo pracy powinno zostać opatrzone aktualną pieczątką firmy.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Uzasadnienie

Oryginał świadectwa pracy został wydany przez Państwa pracownikowi z istotnym błędem. Zamiast wzmianki o rozwiązaniu umowy o pracę na mocy porozumienia stron, w świadectwie powinna być zawarta informacja o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika. Dane wpisane do świadectwa pracy muszą pokrywać się ze stanem faktycznym, dlatego Państwo powinni sprostować ten dokument z własnej inicjatywy. Należy zatem sporządzić nowe, poprawne świadectwo pracy i przekazać je pracownikowi. W tej sytuacji warto dołączyć do świadectwa pracy pismo i wyjaśnić pracownikowi, dlaczego wystawiono nowy dokument oraz poprosić go o zwrot świadectwa zawierającego błąd. W nowym świadectwie pracy należy podać bieżącą datę jego wydania i użyć aktualnych pieczątek pracodawcy. W ust. 1 świadectwa pracy w rubryce "był zatrudniony" należy wpisać nazwę poprzedniego pracodawcy i zaznaczyć, że obecny pracodawca jest jego następcą prawnym.

Po kilku latach od wydania pracownikowi świadectwa pracy kadrowa zorientowała się, że wydała ten dokument z nieprawidłowym okresem zatrudnienia, który nie jest zgodny z wystawionym wcześniej do ZUS dokumentem RP-7. Wystawiła więc nowe, prawidłowe świadectwo pracy z własnej inicjatywy i wysłała je na adres domowy pracownika, informując go o przyczynie wydania nowego dokumentu. Pracownik zwrócił błędnie wystawione świadectwo pracy. Takie postępowanie było prawidłowe.

Świadectwa pracy nie można sprostować poprzez wydanie odpisu (duplikatu). W związku z tym nie powinno się wydawać odpisu świadectwa pracy w sytuacji, gdy zawiera ono błąd. Odpis powinien w swej treści być zgodny z dokumentem pierwotnym, który wcześniej został wydany pracownikowi. Sprostowanie świadectwa pracy oznacza natomiast wydanie nowego dokumentu z poprawną treścią.

Pracownik nie może skutecznie dochodzić sprostowania świadectwa pracy w części dotyczącej stwierdzenia, że stosunek pracy został rozwiązany przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika, kwestionując zgodność z prawem tego rozwiązania, bez wystąpienia z powództwem o roszczenia z tytułu niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy (uchwała Sądu Najwyższego z 4 listopada 2009 r., I PZP 4/09, OSNP 2010/13-14/154).

W przedstawionej sytuacji należy zwrócić uwagę, że firma, w której pracownik został zatrudniony, nie miała prawa umieszczać w aktach osobowych oryginału świadectwa pracy, lecz tylko kserokopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem.

Kopię świadectwa pracy przechowuje się w części C akt osobowych pracownika. Jedynie w uzasadnionych przypadkach pracodawca wydaje pracownikowi albo osobie upoważnionej przez pracownika odpis tego świadectwa pracy (§ 6 ust. 2 pkt 3 lit. b rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy).

Były pracownik zwrócił się z prośbą do kadr o wydanie mu nowego świadectwa pracy, ponieważ zagubił oryginał, który otrzymał w dniu rozwiązania umowy o pracę. Kadrowa sporządziła dokument zgodny z kopią, która znajdowała się w aktach pracownika. Przepisała więc dokładnie wszystkie dane, które znajdowały się we wcześniej wydanym świadectwie pracy. Na dokumencie zaznaczyła, że jest to odpis. Postępowanie kadrowej było prawidłowe.

Podstawa prawna

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

specjalista z zakresu prawa pracy, praktyk z ponad 30-letnim doświadczeniem w działach kadrowo-płacowych, od ponad 20 lat nadzoruje pracę w tych działach

Źródło:

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zdjęcia

Jak wydać duplikat świadectwa pracy/fot.Shutterstock
Jak wydać duplikat świadectwa pracy/fot.Shutterstock

Zwolnienia grupowe. Procedura i szczególne obowiązki pracodawcy59.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

DOKUMENTACJA PRACOWNICZA 2019

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł partnerski

Eksperci portalu infor.pl

Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.

Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »