| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Co zmieniło się od 1 stycznia 2017 r. w wystawianiu świadectw pracy?

Co zmieniło się od 1 stycznia 2017 r. w wystawianiu świadectw pracy?

Od 1 stycznia 2017 r. zmieniły się zasady wydawania świadectw pracy. Świadectwo pracy jest wydawane, jeżeli stosunek pracy został rozwiązany lub wygasł, a pracodawca nie zamierza pracownika zatrudnić. Jeżeli pracownik został ponownie zatrudniony, to otrzyma świadectwo, jeśli złoży w tej sprawie wniosek pracodawcy. Doprecyzowano też zasady wydawania świadectwa pracy w razie śmierci pracownika. W związku ze zmianami obowiązuje również nowy wzór świadectwa pracy.

Wydawanie świadectwa w razie śmierci pracownika

Uregulowana została również kwestia wydawania świadectwa pracy w razie śmierci pracownika. Zmiana polega na określeniu osób, które w takim przypadku mają prawo wystąpić o wydanie świadectwa pracy (małżonek lub inna osoba uprawniona do ubiegania się o rentę rodzinną). Ponadto dookreślony został termin na wydanie świadectwa pracy w takim przypadku (7 dni od dnia złożenia wniosku) oraz w jakiej formie zainteresowany może złożyć wniosek (papierowej lub elektronicznej).

Do 31 grudnia 2016 r. nie było jasne, kto jest uprawniony do odebrania świadectwa pracy po zmarłym pracowniku oraz jaka jest procedura występowania o to świadectwo.

Zobacz: Wskaźniki i stawki

Prostowanie i uzupełnianie świadectwa pracy

Przepisy dotyczące sposobu i trybu prostowania i uzupełniania świadectwa pracy w znacznej mierze powielają dotychczasowe rozwiązania. W nowym rozporządzeniu określono natomiast termin na uzupełnienie świadectwa pracy w przypadku prawomocnego orzeczenia sądu o przywróceniu do pracy lub przyznaniu odszkodowania z tytułu niezgodnego z prawem wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę. Obecnie są to 3 dni od dnia przedłożenia przez pracownika świadectwa pracy.

Określono także termin na przedłożenie przez pracownika świadectwa pracy do uzupełnienia, jeżeli sąd przyznał pracodawcy odszkodowanie z tytułu nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o pracę z winy pracodawcy. Są to obecnie 3 dni od uprawomocnienia się wyroku sądowego, a w razie niedotrzymania tego terminu – w ciągu 3 dni od otrzymania wezwania pracodawcy. Dotychczas terminy te nie były określone.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 97 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 1666; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60),

● § 2, § 4, § 5 § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 2292).

Zobacz: Kalkulatory

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

KODEKS PRACY 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Przywara

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »