REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pokolenia X, Y, Z w pracy - jak zarządzać wielopokoleniowym zespołem

Pokolenia X, Y, Z w pracy - jak zarządzać wielopokoleniowym zespołem
Pokolenia X, Y, Z w pracy - jak zarządzać wielopokoleniowym zespołem

REKLAMA

REKLAMA

Przywiązana do tradycji i bezkonfliktowa generacja X, ceniące rozwój osobisty oraz czas wolny „Igreki”, odrzucające hierarchię i zanurzone w świecie wirtualnym „Zety”. Zarządzanie zespołem składającym się z wielu pokoleń to spore wyzwanie dla menedżerów i działów HR. Jak wśród tak różnorodnej załogi nie zapomnieć o innowacyjności?

Wcześniejsze pokolenia były nastawione po prostu na realizację tego, czego się od nich oczekuje. Za 10 lat to jednak przedstawiciele generacji Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, którym hierarchia i dystans przeszkadzają w rozwoju i blokują kreatywność, będą zarządzać sporą częścią gospodarki. Ważne jest więc znalezienie platformy komunikacji, która pozwoli na wykorzystanie doświadczenia osób z długim stażem pracy oraz otwartość i nieszablonowe myślenie tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją ścieżkę zawodową. Jeśli zarządzasz zespołem złożonym z kilku pokoleń, poniższe rady są dla ciebie.

Autopromocja
  1. Zatrudniaj ludzi, którzy „nie pasują” do zespołu

Łapiesz się na tym, że chcesz zatrudnić kogoś, bo „pasuje” do zespołu, „jest sympatyczny”, „taki jak my”? Uważaj! Jednomyślność może spowodować zamknięcie się na nowe pomysły i rozwiązania. Gdy zaś kandydat ciebie samego bądź twoich współpracowników irytuje, warto pomyśleć, czy przypadkiem nie dzieje się tak dlatego, że po prostu się różnicie. – Współpraca z nową osobą, np. przedstawicielem pokolenia Z dopiero wchodzącego na rynek pracy, może być początkowo zaskakująca i nieco trudna, a czasem i frustrująca dla przedstawicieli innej generacji, chociażby z uwagi na zupełnie inne podejście do powierzonych obowiązków oraz odmienny system wartości. Jeśli jednak zatrudnienie danego pracownika oznacza, że wniesie on do firmy nowe spojrzenie, ciekawe pomysły i bogate doświadczenie, warto spróbować. Dobrze też zwrócić zespołowi uwagę na to, jak groźna jest jednostajność i homogeniczność. Istotne jest również, by nauczyć pracowników radzić sobie z ewentualnym dyskomfortem – mówi Sylwia Szymańska, trener biznesu z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland.

  1. Nie trzymaj się kurczowo przetartych szlaków

Osoby pracujące długo w jednej firmie, czyli często przedstawiciele pokolenia X, przyzwyczajają się do stosowanych od lat rozwiązań. Dla innowacyjności w organizacji kluczowe będzie to, by nie trzymać się tylko tych już przetartych szlaków. – Zatrudnienie menedżera z innej firmy i branży oraz danie mu możliwości, decyzyjności, a także niezbędnych środków może prowadzić do wyeliminowania starych, nieefektywnych praktyki i modelów działania, nad którymi osoby pracujące w firmie od lat już po prostu się nie zastanawiają. Często sprawdza się też współpraca z zewnętrznymi trenerami korporacyjnymi, którzy pokazują, jak inaczej można rozwiązywać problemy techniczne, procesowe czy menedżerskie. Nieraz też okazuje się, że zupełnie nowe spojrzenie na różne procesy w firmie dają osoby z młodszych pokoleń, powinniśmy więc umożliwić im proponowanie zmian i usprawnień – mówi Sylwia Szymańska z Integra Consulting Poland.

Polecamy: Personel i Zarządzanie 9/2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

  1. Pozwól na mądry sprzeciw

Jeśli chcesz pielęgnować innowacyjne podejście wśród pracowników, daj im szansę na to, by udowodnili, że ich pomysły naprawdę mogą przynieść korzyści działowi i firmie. Taką potrzebę zmian widać najczęściej wśród przedstawicieli pokolenia Z. Kiedy już zaczną działać, przełożony nie powinien im „przeszkadzać”, czyli stale wypytywać, doradzać na siłę czy nachalnie kontrolować. Osoby, które chcą zajmować się ryzykownymi, obiecującymi projektami, nawet mimo wstępnych obiekcji przełożonych, są w kulturze innowacyjności wspierane, szanowane i darzone uznaniem. Niektóre firmy decydują się nawet na to, by pracownicy mogli poświęcić 10-15% swojego czasu na projekty niewymagające zatwierdzenia ze strony kierownictwa, co ma pobudzać ich kreatywność, a zarazem poczucie odpowiedzialności.

  1. Postaw na „szczęśliwych wojowników” i pozwól im się twórczo spierać

O ile przedstawiciele pokolenia Y oraz Z chcą, aby praca była dla nich źródłem satysfakcji, dla wielu osób z generacji X to dopiero dni wolne są nagrodą za wykonanie obowiązków zawodowych. Ważne, aby przełożony pomagał wszystkim pracownikom odnaleźć frajdę z twórczej pracy nad problemami biznesowymi, a także z konfrontacji różnych stanowisk, podejść i idei. – Trzeba uczyć zespół odróżniać spory intelektualne od konfliktów interpersonalnych. Te pierwsze mogą prowadzić do zwiększenia innowacyjności i przyczyniać się do sukcesu firmy. Menedżerowie sami mogą dawać dobry przykład, stanowczo spierając się o pomysły, ale jednocześnie szanując się i wspierając na gruncie interpersonalnym. Konflikty na tle osobistym powinny za to być pacyfikowane w zarodku. W sytuacjach ekstremalnych należy pomyśleć o rozstaniu z osobami toksycznymi – mówi Sylwia Szymańska z Integra Consulting Poland. – Nawet załogę złożoną z optymistów i osób nastawionych zarówno do ludzi, jak i wyzwań pozytywnie, należy uczyć odporności na porażkę i krytykę, chociażby poprzez mentoring, coaching czy inne procesy rozwojowe – dodaje.

  1. Nagradzaj za twórcze porażki

Kiedy ludzie twierdzą, że nie odnoszą porażek lub dotychczas było ich bardzo mało, dobrze upewnić się, czy rzeczywiście działają lub nie ukrywają błędów. Najważniejsze jest wyciąganie nauki z niepomyślnych wydarzeń i nie powielanie ich. Dobrze, by pracownicy pamiętali nie tylko swoje potknięcia, ale także innych zespołów, z których płyną konkretne lekcje. Wiele firm wręcz promuje ludzi, którzy ponieśli inteligentne porażki, mierząc się z naprawdę twórczym i poważnym wyzwaniem, by nauczyć, że od popełniania błędów gorszy jest brak działania, za który z kolei można zostać zdegradowanym.

Zarządzając zespołem właśnie w taki sposób, mamy szansę wykorzystać u osób z różnych pokoleń to, co najlepsze. Doświadczenie i lojalność generacji X, automotywację, pasję i zdrowe podejście do autorytetów charakterystyczne dla Y oraz ambicję i otwartość na zmiany przypisywane Z – podsumowuje Sylwia Szymańska z Integra Consulting Poland.

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Decyzja o potrzebie wsparcia – kto wydaje i ile się czeka?

    Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o potrzebie wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek?

    Pracownicy domowi i globalny kryzys opiekuńczy nad osobami niepełnosprawnymi i starszymi

    Rośnie globalne zapotrzebowanie na płatną opiekę, czy to nad osobami starszymi czy nad osobami niepełnosprawnymi. Coraz więcej państw na całym świecie, w tym szczególnie w UE boryka się z kryzysem opiekuńczym. Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) szacuje, że kobiety stanowią trzy czwarte z 75,6 miliona pracowników domowych na całym świecie. Konieczne jest zapewnienie im ochrony w zatrudnieniu, w tym ochrony ubezpieczeniowej. MOP alarmuje o implementację przepisów. Praca domowa jest w dalszym ciągu niedoceniana i niedostrzegana oraz że w znacznej części jest wykonywana przez kobiety i dziewczęta, z których wiele jest migrantkami lub członkami społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji i które są w szczególny sposób narażone na łamanie praw człowieka i pracownika, molestowanie seksualne czy dyskryminację. Czas to zmienić!

    Kolejne podwyżki w budżetówce. Jakie będą wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych?

    Wzrosną wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych. Minimalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego tych pracowników będą wynosiły od 4190 zł do 4640 zł. Natomiast maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego będą wynosiły od 6000 zł do 12720 zł.

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie - przepis na sukces z 6 składników

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie nie mają łatwo. Mogą jednak przekuć swoją ponadprzeciętną wrażliwość w atut. Oto przepis na sukces dla osób wysoko wrażliwych od psycholog Aleksandry Kolińskiej. Potrzebujesz tylko 6 składników.

    REKLAMA

    Podwyżki w budżetówce. Nowelizacja przepisów o wynagradzaniu pracowników administracji rządowej i innych jednostek

    Szykują się podwyżki dla kolejnych grup pracowników budżetówki. Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił zapis o kolejnym projekcie rozporządzenia. Chodzi o rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Zmotywowani do działania pracownicy to jeden z kluczowych sposobów budowania konkurencyjności na rynku
    Rozliczanie freelancera – praktyczne przykłady

    Rozliczanie freelancera przy umowie zlecenie i umowie o dzieło - jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę przy corocznym rozliczeniu podatkowym? Jak rozliczać podatkowo freelancera z zagranicy?

    Nieobecność w pracy. Jak pracownik powinien usprawiedliwić nieobecność w pracy

    Pracownik, który nie stawi się do pracy, zobowiązany jest do usprawiedliwienia swojej nieobecności. Przepisy określają, jakie przyczyny usprawiedliwiają nieobecność w pracy. Jednak pracodawca może uznać także inne przyczyny wskazane przez pracownika i usprawiedliwić jego nieobecność w pracy.

    REKLAMA

    Czy będą zmiany w Kodeksie pracy? Trwają prace nad wydłużeniem urlopu macierzyńskiego

    Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, szefowa MRPiPS, zadeklarowała, że w maju ma być gotowy projekt ustawy wydłużającej urlop macierzyński. Powinien on być fakultatywny, nieprzymusowy, udzielany na wniosek i płatny w 100 proc. podstawy wymiaru zasiłku.

    Limit zwolnienia lekarskiego w roku

    Limit zwolnienia lekarskiego w roku - ile maksymalnie można przebywać na L4? Po zasiłku chorobowym przysługuje świadczenie rehabilitacyjne. Ile wynosi i jakie dokumenty trzeba przedstawić, aby je uzyskać?

    REKLAMA