REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praktyczne aspekty budowania lojalności pracowników

REKLAMA

Beata Bukowska. Autorka jest partnerem w firmie Inwenta, certyfikowanym coachem ICC.Katarzyna Gajda. Autorka jest konsultantem ds. PR w firmie Inwenta.Każdy menedżer zarządzający zespołem przyzna, że o wartości firmy decydują pracujący w niej ludzie. Z tej perspektywy ważna wydaje się więc identyfikacja pracowników z firmą, poczucie bycia jej częścią. W końcu jeśli pracują dla nas lojalni pracownicy, nie musimy obawiać się zmian, jakie zachodzą na rynku pracy, który czasem staje się rynkiem pracodawcy, a czasem wręcz odwrotnie - pracownika.

Związanie pracownika z firmą odbywa się o wiele wcześniej niż w czasie procesu rekrutacji. Warto zdać sobie sprawę, że budowanie lojalności pracowników to proces, który ma swój początek, ważne, aby nie miał swojego końca, aby w jego efekcie pracownik odchodzący z firmy stawał się jej ambasadorem na rynku.

Autopromocja

Proces budowania lojalności pracowników ma swoje miejsce zarówno na zewnątrz organizacji (komunikacja marketingowa, działania z zakresu PR - wypowiedzi w mediach, udział w targach i konferencjach; sponsoring, działania charytatywne), jak i wewnątrz organizacji (polityka personalna, akcje skierowane do pracowników firmy).

W procesie budowania lojalności pracowniczej można wskazać cztery kluczowe elementy:

• przyciągnięcie pracowników do firmy - wizerunek dobrego pracodawcy,

• rekrutacja - od wysłania CV do pierwszego dnia w firmie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• utrzymanie/przywiązanie pracownika do firmy,

• eleganckie rozstanie.

Wizerunek pracodawcy

Pierwszym elementem budowy lojalności zarówno przyszłych, jak i obecnych pracowników jest wizerunek firmy, jaki posiada ona wśród pracowników, kontrahentów czy szeroko pojętej opinii publicznej. Zdarza się często, że to właśnie tzw. magia brandu, czyli dobra opinia, jaką cieszy się firma na rynku, oraz to, że jest postrzegana jako wartościowy pracodawca, sprawia, że liczba aplikacji napływających na dany wakat przekracza standardy. Doświadczenia headhunterskie pokazują także, że zdarzają się sytuacje, w których kandydaci mimo bardzo atrakcyjnych warunków zatrudnienia nie chcą pracować dla konkretnej firmy, właśnie z racji jej wątpliwej opinii na rynku pracy. Badania przeprowadzone na osobach, które myślą o zmianie pracy pokazują, że dla 35 proc. z nich opinia o firmie jako pracodawcy jest istotnym czynnikiem w ocenie przyszłego pracodawcy1. Korzystny wizerunek przekłada się na realne efekty. W procesie rekrutacji firma otrzymuje szybszy i łatwiejszy dostęp do kandydatów, zwiększa się także liczba napływających aplikacji, w efekcie zmniejszają się koszty i czas całego procesu związanego z pozyskaniem nowego pracownika. Z kolei pozytywny wizerunek firmy w stosunku do osób będących już pracownikami przekłada się na zmniejszenie fluktuacji personelu, większą identyfikację z firmą oraz wzrost zaangażowania w wykonywaną pracę.

Rekrutacja

Drugim istotnym elementem procesu budowania lojalności pracownika jest właściwy proces rekrutacji. Zarówno rekrutacja wewnętrzna, jak i zewnętrzna mają znaczenie z punktu widzenia lojalności pracowników. W przypadku pierwszej z nich firma jasno komunikuje, że stawia na rozwój swoich pracowników, że mogą oni wiązać z nią swoją przyszłość. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Inwentę w 2008 r. 48 proc. firm planuje ścieżki kariery zatrudnionych w firmie pracowników, rozpoczynając proces rekrutacji od analizy wewnętrznych zasobów.

Bez względu jednak na to, który rodzaj rekrutacji firma wybiera, dobrze jest komunikować o tym pracowników. Jeśli zapada decyzja o zapełnieniu wakatu na podstawie zasobów zewnętrznych, warto jest poinformować załogę, jakie są powody takiej decyzji. Nie ma gorszej sytuacji, jeśli pracownik z aspiracjami na stanowisko menedżerskie dowiaduje się o prowadzonej rekrutacji z ogłoszenia. Nie znając powodów takiej decyzji, może poczuć się pominięty, zdemotywowany, a tym samym stać się łatwiejszym celem rekrutacyjnym dla konkurencji.

Rekrutacja zewnętrzna to najczęściej pierwszy bezpośredni kontakt firmy z kandydatem. Warto zadbać, aby był on jak najbardziej profesjonalny. Na etapie zbierania aplikacji dobrym pomysłem jest np. zainstalowanie autorespondera na skrzynkę zbierającą zgłoszenia aplikacyjne. Warto pamiętać także, że rekruter (bez względu na to, czy rekrutacja jest prowadzona we współpracy z firmą doradztwa personalnego czy na podstawie własnych zasobów) jest wizytówką organizacji. Jest on pierwszym reprezentantem firmy, z którym kandydat ma do czynienia. Zdarzają się sytuacje, że osoby nieumiejętnie prowadzące interview mogą zniechęcić najbardziej zaangażowanego kandydata do podjęcia zatrudnienia. Zawsze bez względu na wynik rozmowy rekrutacyjnej kandydat powinien otrzymać od rekrutera informację zwrotną (feedback).


Pracownikiem być

Jednym w kluczowych elementów budowania lojalności jest czas, kiedy nowy pracownik rozpoczyna pracę w firmie. To najlepszy moment, aby silnie związać go z organizacją. Jak pokazują badania firma, która angażuje się w procesy adaptacyjne, zwiększa o 69 proc. szanse na to, że pracownik zostanie w firmie przez kolejne trzy lata. Dodatkowo pracownicy objęci takim programem osiągają skuteczność o dwa miesiące szybciej i są bardziej zaangażowani w pracę w porównaniu z osobami, którym nie poświęcono czasu w chwili zatrudnienia2.

Warto więc zadbać, aby pracownik przychodzący do firmy poczuł się w niej dobrze już pierwszego dnia. Wiele firm, które stale uzupełniają swoje zasoby, decyduje się np. na organizację spotkań integracyjnych dla nowych pracowników. Jeśli jednak firma jest mniejsza i w danym okresie pracę rozpoczyna w niej jeden lub dwóch nowych pracowników, dobrym pomysłem jest np. przygotowanie podręcznika nowego pracownika, który zapozna go z misją, wizją czy strategią firmy, czy podsunie odpowiedzi na takie pytania, jak np., gdzie rozliczyć delegacje, do kogo się zwrócić w sytuacji awarii komputera. W firmach, w których funkcjonuje intranet, wprowadza się specjalne podserwisy skierowane do nowych pracowników. Miłym gestem jest także przygotowanie mailingu powitalnego, który jest rozsyłany do wszystkich pracowników danej organizacji. Coraz więcej firm decyduje się także na wprowadzenie mentora, który staje się dla nowego pracownika przewodnikiem po firmie.

Zgodność oferty z rzeczywistością

Istnieje kilka czynników mających istotny wpływ na lojalność pracownika. Po pierwsze zgodność oferty rekrutacyjnej z rzeczywistością - zatrudniony wykonuje pracę zgodną z ustaleniami i otrzymuje adekwatne wynagrodzenie. Warto pamiętać także, szczególnie w sytuacji długiego okresu zatrudnienia, o przeprowadzaniu korekt wynagrodzenia. Żadne dodatkowe motywatory nie będą skuteczne, jeśli podstawowa pensja długoletniego pracownika znacząco odbiega od wynagrodzenia nowo przyjętych kolegów.

Świadomość rozwoju i programy lojalnościowe

Tym, co z pewnością motywuje, a tym samym przywiązuje do firmy jest świadomość możliwości dalszego rozwoju zawodowego, jasne ścieżki kariery i awansów, a co za tym idzie, odpowiednio zaplanowane programy szkoleniowe. Dobrym pomysłem wiążącym z firmą okazują się także programy lojalnościowe - np. opcje na akcje, bonus za staż pracy. Nie bez znaczenia są także pozafinansowe motywatory, do których z pewnością zaliczyć można przyjazną atmosferę w firmie, nieformalne spotkania, wyjazdy integracyjne.

Coraz bardziej popularny staje się kafeteryjny system motywacyjny, który elastycznie podchodzi do potrzeb pracowników i pozwala im wybrać te bonusy, na których naprawdę im zależy, np. opieka zdrowotna dla starszych rodziców zamiast dzieci. Dużym zainteresowaniem, szczególnie wśród młodych mam, cieszy się zadaniowy tryb pracy, który stwarza możliwość pracy w domu. Wiele firm inwestuje również w szkolenia z zakresu zarządzania personelem dla kadry kierowniczej. Warto pamiętać, że ludzie przychodzą do firmy, a często odchodzą od menedżera. Dlatego też wyrozumiały szef, który odgrywa rolę autorytetu, od którego można się uczyć, często staje się języczkiem u wagi, w procesie budowania lojalności.

Efektywny program lojalnościowy, który ma odnieść skutek, musi być skrojony na miarę potrzeb. Dlatego też pierwszą zasadą przy jego tworzeniu jest poznanie oczekiwań i pragnień pracowników (np. poprzez badanie satysfakcji, zaangażowania, zbieranie opinii). Trzeba także pamiętać, że zbieranie opinii i poznawanie oczekiwań to proces ciągły, bo tak jak zmienia się sytuacja (gospodarcza, społeczna), tak też pod jej wpływem zmieniają się ludzie. Różnorodność systemów, obok oczekiwań pracowników, podyktowana jest także wielkością, strategią i możliwościami konkretnego pracodawcy.

Jednak bez względu na możliwości firmy - zawsze tym, co sprawdzi się w praktyce, jest otwartość na pracownika i elastyczne dostosowywanie do jego potrzeb. Niektóre firmy decydują się także na niestandardowe rozwiązania, takie jak np. dni wolne z okazji urodzin czy imienin, otwarte dni dla rodzin, w czasie których dzieci mogą zobaczyć, gdzie na co dzień pracują ich rodzice, rodzinne wyjazdy integracyjne.


Eleganckie pożegnanie

Żaden z zatrudnianych pracowników nie deklaruje, że będzie pracował w firmie do końca swoich dni. Eleganckie pożegnanie to jeden z istotniejszych elementów budowy lojalności. Warto zadbać, by odchodzący pracownik stał się ambasadorem organizacji, niż jej zagorzałym przeciwnikiem. Były pracownik staje się wiarygodnym źródłem informacji o firmie, dlatego można przeprowadzić z nim exit interview - dzięki, któremu pozyskuje się cenne informacje o funkcjonowaniu firmy. Wiele firm decyduje się także na odprawy dla odchodzących pracowników, czy też stwarza im możliwość zachowania niektórych przywilejów pracowniczych (do końca okresu wypowiedzenia), takich jak np. możliwość korzystania z opieki medycznej lub ze służbowego samochodu. Dobrym pomysłem dla pracowników, którzy odchodzą z inicjatywy firmy, jest zaproponowanie im programów zwolnień monitorowanych, czyli outplacementu, dzięki któremu łatwiej odnajdą się na rynku pracy. Dla odchodzącej kadry menedżerskiej, firmy oferują coaching.

Dzięki dobremu rozstaniu pracownik będzie dobrze wspominał firmę, a co ważniejsze, nie mówił o niej źle. Zdarzają się przecież także takie sytuacje, że pracownicy do poprzedniego pracodawcy wracają.

Pamiętać jednak trzeba, że lojalność podlega zmianom. Jak pokazują badania 40 proc. badanych stwierdziło, iż nie można być tak samo lojalnym pracownikiem obecnie, jak w przeszłości3.

Takie wyniki nie powinny dziwić, każdy pracownik rozwija się, a wpływ na jego lojalność mają takie czynniki, jak zmieniający się rynek pracy, jego samoświadomość, zaspokajanie jego potrzeb (finansowych czy rozwojowych), nastawienie do pracy. Dobrze jest więc znać oczekiwania pracowników, żeby przygotowane programy motywacyjne, lojalnościowe trafiały w jego potrzeby.

Wdrażanie programów lojalnościowych wydaje się szczególnie istotne z punktu widzenia zmiany pokoleniowej. Na rynek pracy wchodzi właśnie pokolenie Y (osoby urodzone po 1980 roku), dla którego perspektywa częstej zmiany pracy (a tym bardziej pracodawcy, który nie spełnia ich oczekiwań) nie wydaje się szczególnie stresująca, a raczej jest postrzegana jako standard.

To się opłaca

Budowanie lojalności pracownika jest dla każdej firmy opłacalne. Dzięki podjętym działaniom zmniejsza się fluktuacja personelu, zwiększa się także odporność na propozycje nowej pracy. Lojalni pracownicy są bardziej zaangażowani w pracę i życie organizacji, chętniej i częściej podejmują własne inicjatywy. Nie bez znaczenia jest także fakt, że lojalni pracownicy stają się najlepszą reklamą firmy jako dobrego pracodawcy.

I na koniec rzecz najważniejsza - można mieć pewność, że lojalny pracownik nie zostawi firmy w trudnym czasie kryzysu. I to jest właśnie największa wartość lojalności.

PRZYPISY

1 IIBR i pracuj.pl, „Satysfakcja z pracy 2007”.

2 Badania Hewitt Associates 2003.

3 www.synovate. com/loyalty; badania NFI Research.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Elektroradiolog - kim jest i co robi?

    Elektroradiolog to nowy zawód medyczny. Wielu idąc na tzw. prześwietlenie, tj. n. badanie w pracowniach rentgenowskich RTG - nie zdaje sobie sprawy, że jest to wymagający zawód, który wiąże się z pracą w szkodliwych i trudnych warunkach dla zdrowia tego pracownika - ze względu na promieniowanie. Praca przy wykonywaniu badań z zakresu diagnostyki obrazowej (rentgenografia, rentgenoskopia, radiologia stomatologiczna, mammografia, densytometria rentgenowska, tomografia komputerowa) jest wymagająca.

    Kim jest technik sterylizacji medycznej?

    Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zostać technikiem sterylizacji medycznej? Jakie czynności wykonuje technik sterylizacji medycznej? To główne pytania, które się pojawiają. Niektórzy pytają też: dlaczego ten zawód został wpisany na listę zawodów medycznych - odpowiedź jest prosta jest to zawód wymagający specjalistycznych kwalifikacji. Technicy muszą mieć szczególne prawa ale i obowiązki. Muszą też ponosić odpowiedzialność z powodu swoich błędów medycznych. W gruncie rzeczy, gdyby nie technicy i nienależyta dezynfekcja i sterylizacja wyrobów medycznych - wielu pacjentów byłoby narażonych na choroby zakaźne - zagrażające życiu i zdrowiu. 

    Praca w Święta Wielkanocne

    Kiedy wypadają Święta Wielkanocne 2024? Praca w Poniedziałek Wielkanocny i Niedzielę Wielkanocną - czy przysługuje za to dodatek? Czy za pracę w Wielkanoc (w niedzielę oraz święto) przysługuje rekompensata?

    Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

    Dzień 2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie. Wiele osób neuroróżnorodnych wciąż spotyka się z trudnościami w znalezieniu odpowiedniego dla siebie miejsca pracy. Kiedy dojdzie już do zatrudnienia ważne jest to jak pracodawcy i współpracownicy traktują osoby z autyzmem. 

    REKLAMA

    Komunikat ZUS: 29 marca 2024 r. kontakt z ZUS będzie możliwy tylko przez Platformę Usług Elektronicznych - PUE ZUS

    W Wielki Piątek, 29 marca 2024 r., wszystkie placówki ZUS będą zamknięte. W tym dniu czynna będzie jedynie Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

    BHP: Bony, talony, kupony zamiast posiłku profilaktycznego. Kiedy i komu przysługują, kto wydaje

    Pracownicy zatrudnieni w warunkach szczególnie uciążliwych mają prawo do posiłków profilaktycznych. Zamiast posiłku w formie dania gorącego pracodawca może im przekazać bony, talony, kupony i inne dowody uprawniające do otrzymania produktów spożywczych lub posiłku.

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią?

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią? Profilaktyk będzie się zajmował oceną sytuacji zdrowotnej i społecznej populacji, jej potrzeb, określaniem priorytetów jak i opracowywaniem danych epidemiologicznych. Trzeba wiedzieć, że od dnia 26 marca obowiązują nowe zawody medyczne, takie jak: profilaktyk, asystentka stomatologiczna, elektroradiolog, higienistka stomatologiczna, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy.

    Terapeuta zajęciowy - nowość, szczególnie dla niepełnosprawnych

    Terapeuta zajęciowy, często pracuje z osobami wykluczonymi społecznie (chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi, bezrobotnymi). Często wykorzystuje różnorodne metody aktywności życiowej pacjentów, stara się przeciwdziałać powstawaniu przewlekłego stanu chorobowego lub trwałego kalectwa oraz wspierać podopiecznego w przystosowaniu do życia w społeczności szpitalnej i pozaszpitalnej. Głównymi zadaniem terapeuty zajęciowego jest dobór odpowiednich form terapii, dostosowanych do stanu zdrowia, potrzeb, zainteresowań i możliwości podopiecznego. Trzeba wiedzieć, że to nowy zawód medyczny.

    REKLAMA

    Dożywotnie świadczenie honorowe: Co miesiąc dodatkowe 6246,13 zł od ZUS

    Świadczenie honorowe to dodatkowe pieniądze od ZUS dla osób, które ukończyły 100 lat życia. Od 1 marca 2024 r. kwota świadczenia honorowego dla nowych stulatków wynosi 6246,13 zł brutto.

    Rada Ochrony Pracy: Marszałek Sejmu Szymon Hołownia wręczył akty powołania członkom Rady

    27 marca 2024 r. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu RP, powołał nową Radę Ochrony Pracy. Akty powołania na nową kadencję odebrało 25 członków Rady.

    REKLAMA