REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy popełniają młodzi na rynku pracy?

Młodzi na rynku pracy. /Fot. Fotolia
Młodzi na rynku pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na rynek pracy wkracza pokolenie młodych, ambitnych ludzi. My, świeżo upieczeni absolwenci, już na wstępie kariery zawodowej jesteśmy pewni swojej wiedzy i zdobytych umiejętności. Mamy jasno określone cele, zorientowani jesteśmy na siebie i na rozwój. Jednak taka postawa nie zawsze wróży sukces.

Jako młodzi pracownicy niejednokrotnie posiadamy zbyt wysokie oczekiwania, które nie idą w parze z naszą wiedzą i doświadczeniem. Pycha to tylko jedno z kilku przewinień, jakich dopuszczamy się na początku ścieżki zawodowej. Często zupełnie nieświadomie popełniamy szereg błędów, które uniemożliwiają nam znalezienie pracy, utrzymanie jej lub awans. Jak możemy ich uniknąć? Jak powinniśmy się zachować na starcie kariery?

Autopromocja

Przede wszystkim – wiedza i umiejętności

Brak wiedzy z dziedziny, w której ubiegamy się o pracę, już na samym wstępie nas dyskwalifikuje. Przy składaniu aplikacji powinniśmy zatem „celować” w te branże, które powiązane są z naszym kierunkiem studiów. Zdobyte wiadomości warto jest utrwalić w sposób praktyczny, dlatego rozejrzyjmy się również za praktykami lub stażem. Jest to możliwe nawet podczas nauki, trzeba tylko wygospodarować czas (i chęci) na to dodatkowe zajęcie. Taka postawa na pewno zaprocentuje w przyszłości, gdyż będziemy mieli większe szanse na znalezienie pracy zgodnej z wykształceniem. Również okres adaptacji w pierwszym bądź kolejnym miejscu zatrudnienia minie nam szybciej i znacznie przyjemniej. Niezbędna jest także znajomość zasad savoir-vivre’u, szczególnie w dziedzinie dress code’u czy kontaktu z innymi pracownikami i klientami. Pozwoli uniknąć wielu niezręcznych sytuacji, chociażby na rozmowie kwalifikacyjnej. Odpowiedni ubiór i sposób komunikowania się ukażą nas w dobrym świetle.

Odpowiednia postawa

Posiadając wymaganą wiedzę i umiejętności, często dajemy ponieść się ambicji i marzeniom o szybkim, zawodowym sukcesie. Stawiamy siebie na równi z pracownikami starszymi stażem, oczekując podobnego traktowania i wynagradzania. Zdarza się, że kieruje nami pycha czy nawet arogancja. Zawsze warto być ambitnym i mierzyć wysoko, jednak pamiętajmy, że na sukces trzeba zapracować. Na starcie nikt nie zapewni nam pensji należnej pracownikom z wyższego szczebla. Nie bez powodu mówi się, że na początku „trzeba sobie wyrobić markę”. Marką w tym wypadku jest nasza osoba, nasz sposób działania i postawa. Popracujmy zatem nad swoim wizerunkiem. Dobrze jest zachować skromną postawę i wykonywać skrupulatnie powierzone obowiązki. W razie wątpliwości powinniśmy pytać lub zasięgać opinii, by wyjaśnić wszelkie niejasności. Na pewno nie unikniemy błędów czy pomyłek, dlatego kiedy już się wydarzą, dobrze jest przeprosić i zadbać, by w przyszłości ustrzec się przed podobnymi sytuacjami. Spotkamy się również z krytyką, dlatego wypracujmy w sobie odpowiednią reakcję na nią. Jeśli jest ona sprawiedliwa i ma na celu zwrócenie nam uwagi na ważne kwestie, nie zrażajmy się i wyciągnijmy z niej wnioski. Pamiętajmy również, by przestrzegać norm i przepisów BHP. Bardziej doświadczeni pracownicy niech staną się dla nas wzorem do naśladowania – są osobami, od których możemy się wiele nauczyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikacja

Porozumiewanie się ze współpracownikami lub klientami niektórym z nas może dostarczyć pewnych trudności. Nie każdy jest mistrzem w kontaktach międzyludzkich, dlatego nie zniechęcajmy się początkowymi trudnościami – pracujmy nad sobą i nad tym, w jaki sposób mówimy. Najważniejsza jest kultura osobista, wzajemny szacunek, poprawne wysławianie się i słuchanie naszego rozmówcy. Niemniej istotne jest także przestrzeganie zasad komunikowania się, panujących w danym miejscu pracy. Dbajmy o to, by mówić poprawnie i konkretnie. Pamiętajmy o tych zasadach także w korespondencji e-mailowej czy przy tworzeniu pism formalnych. Przestrzeganie zasad gramatyki i interpunkcji zawsze jest mile widziane. Zastosowanie ich przy pisaniu życiorysu oraz listu motywacyjnego zapewni nam kilka dodatkowych punktów już na starcie.

Zobacz serwis: Rekrutacja

Jako młode pokolenie pracowników powinniśmy uświadomić sobie, że właśnie wkraczamy w dorosłość. Panują tu nieco inne zasady niż te, z którymi spotkaliśmy się na studiach, bowiem wymagają zmiany naszego zachowania. Początki zawsze są trudne, wiążą się ze stresem, zwiększonymi nakładami pracy, czasem też z niepowodzeniami. Nie zrażajmy się napotkanymi trudnościami, nie unikniemy ich, dlatego warto nauczyć się radzić sobie z nimi. Dobrze jest połączyć wiedzę z praktycznymi umiejętnościami, zadbać o odpowiednią postawę i pamiętać, jakich błędów należy unikać. Zdobycie lub utrzymanie wymarzonej pracy jest możliwe, nie zapominajmy jednak, że zawsze potrzeba na to sporo wysiłku i czasu, a niejednokrotnie – także i szczęścia. Dorosłość wymaga wielu nowych działań, dajmy sobie czas na nauczenie się ich. Warto uzbroić się w cierpliwość i pozytywne myślenie – będą nam potrzebne na starcie.

Autor: Ewelina Kaczanowska, www.treco.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

Pracodawca nie dokonał wpłat do PPK w terminie? Pracownik może żądać odszkodowania i odsetek!

Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.

REKLAMA

50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Sytuacja jest stabilna, pewna i optymistyczna – zapewnia minister pracy

Na ostatnim posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o 50 mln zł z Funduszu Pracy dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Szefowa MRPiPS przedstawiła także informacje o inicjatywach i działaniach podległego jej ministerstwa.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - zmiany w kodeksie pracy do 2026 r.

Koniec z luką płacową ze względu na płeć. Do 7 czerwca 2026 r. w Kodeksie Pracy zajdą nie małe zmiany! Już niespełna rok temu uchwalono w UE akt prawny na który czekało miliony kobiet. Mowa o dyrektywie w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Jednak co z tym faktem zrobiła Polska? Póki co nie wiele. Co więcej już podczas rozmowy rekrutacyjnej czy w ofercie pracy trzeba będzie określić wynagrodzenie - wreszcie będzie więc jawność i przejrzystość zarobków. Czas nagli, ponieważ państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2026 r. Mamy więc 2 lata na tą rewolucyjną zmianę na ryku pracy.

Zasiłek z ZUS z powodu otyłości - to możliwe!

Otyłość to choroba przewlekła. W niektórych przypadkach otyłość może być wręcz uznana za niepełnosprawność. W związku z tym ZUS, biegli i sąd pracy mogą uznać, że z powodu otyłości przysługuje zasiłek chorobowy czy renta - ponieważ osoba otyła nie jest zdolna do świadczenia pracy. Problem otyłości w Polsce jest ogromny - choruje na nią około 9 mln osób!

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Wiele osób zastanawia się, czy może pracować na podstawie dwóch umów o pracę. O ile, prostą wydaje się odpowiedź na pytanie o dwie umowy na pół etatu, o tyle wątpliwości mogą powstawać przy umowach w wyższym wymiarze czasu pracy. Czy dwie umowy o pracę na pełny etat są możliwe?

REKLAMA

300000 zł dofinansowania z ZUS na poprawę warunków bhp. Wpłynęło ponad 5000 wniosków

W konkursie ZUS na projekty dotyczące poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy można zdobyć dofinansowanie w wysokości 300000 zł. Wpłynęło ponad 5000 wniosków.

Będzie waloryzacja o 15 proc. Czy dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wzrośnie do 4140 zł?

PFRON wypłaca comiesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Za pośrednictwem Rady Dialogu Społecznego pracodawcy starają się o zwiększenie tego dofinansowania. Na ostatnim posiedzeniu Rady ogłoszono, że na ten cel udało się wygospodarować 770 mln zł na rok 2024 i kolejny.

REKLAMA