REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Assessment i Development Center - podobieństwa i różnice

Sabina Nikodemska
Assessment Centre Fot. Shutterstock
Assessment Centre Fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczą i podstawową różnicą między Assessment a Development Center jest cel zastosowania metody oraz sposób wykorzystania jej wyników. Sesję DC od sesji AC może różnić również zestaw wykorzystywanych narzędzi diagnostycznych.

Assessment Center - to ocena kompetencji znajdująca zastosowanie przede wszystkim w procesach rekrutacyjnych, wspierająca proces podejmowania decyzji o wyborze kandydata, który z największym prawdopodobieństwem będzie dopasowany do wymagań stanowiska. Osoby organizujące AC jako etap procesu rekrutacyjnego poszukują przede wszystkim odpowiedzi na pytanie, jakie kompetencje posiada kandydat, co stanowi jego mocną stronę, jakich umiejętności mu brakuje. Ale zdarza się, że obszarem zainteresowania są także preferowane wartości, którymi w codziennym działaniu kieruje się kandydat i ich spójność z wartościami ogólnofirmowymi. Na tej podstawie rekruterzy starają się ocenić stopień dopasowania kandydata do zespołu czy nawet oczekiwań lub preferencji przyszłego przełożonego.

Autopromocja

Zasadniczą i podstawową różnicą między Assessment a Development Center jest CEL zastosowania metody oraz sposób wykorzystania jej wyników.

W praktyce metoda AC bywa wykorzystywana w procesach rekrutacyjnych na każdym poziomie zarządzania. Począwszy od dużych procesów selekcyjnych kandydatów do udziału w programach stażowych, poprzez identyfikację talentów - osób z wysokim potencjałem, które otrzymują zaproszenie do udziału w organizowanym przez firmę programie rozwojowym, po mniejsze procesy selekcyjne kandydatów na stanowiska menedżerskie średniego lub wyższego szczebla. Specyfika procesu, w którym metoda jest wykorzystywana, decyduje często o tym, jaki jest charakter sesji - grupowy czy indywidualny, oraz jakie zadania są w nich wykorzystywane.

Sesje grupowe organizowane są częściej w większych procesach selekcyjnych oraz w rekrutacji wewnętrznej lub zewnętrznej osób na stanowiska ekspertów czy menedżerów średniego szczebla zarządzania. Sesje indywidualne organizowane są przede wszystkim w procesach rekrutacyjnych dla stanowisk z wyższego szczebla zarządzania, gdy chcemy zadbać o zachowanie poufności dotyczącej kandydatów (zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych).

Ze względu na realizowany cel w procesach rekrutacyjnych najbardziej zasadne wydaje się być projektowanie i stosowanie zadań i symulacji, które w największym stopniu odzwierciedlają kontekst biznesowy oraz charakter wyzwań, z jakimi mierzyć się będzie osoba na danym stanowisku pracy. W szczególności odgrywać to może rolę w rekrutacji na stanowiska ekspertów i menedżerów. Szczególnie ważne staje się wówczas odzwierciedlenie w zadaniach charakteru problemów, z jakimi może mierzyć się osoba na tym stanowisku, zakresu odpowiedzialności i decyzyjności przypisanej do tego stanowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sesjach AC, których uczestnikami są młodzi ludzie, studenci, często niemający jeszcze doświadczeń zawodowych, kontekst biznesowy może mieć bardziej swobodny charakter. Niekonwencjonalny, angażujący i interesujący może ułatwić ujawnienie się i obserwację zachowań świadczących o potencjale kompetencyjnym kandydata. Młodzi ludzie łatwiej angażują się w realizację zadań, których kontekst jest bliższy ich doświadczeniu czy sposobowi myślenia - budują biznesplan dla nowego kompleksu rozrywki, rozwijają koncept nietypowego start-upu lub budują założenia niekonwencjonalnej strategii marketingowej. Ale obecnie kontekst i rodzaj zadań symulacyjnych, wykorzystywanych podczas rekrutacyjno-selekcyjnych sesji AC, ma również na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy rozumiejącego młode pokolenie. Coraz częściej zdarza się więc, że klasyczna formuła sesji jako jednodniowego wydarzenia, odbywającego się w zamkniętej przestrzeni z jasno zdefiniowanym scenariuszem i układem zadań, przenosi się w inną przestrzeń niż sala konferencyjna lub szkoleniowa (las, przestrzeń budynku firmy, centrum handlowe, escape room czy nawet przestrzeń wirtualna). Poza tym poszczególne zadania i aktywności kandydatów bardziej przypominają zabawę, angażującą nieraz przez kilka dni grę polegającą na realizacji zleconych misji, niż poważne wyzwania o biznesowym charakterze. Ponadto wspierane są wykorzystaniem nowych technologii - misje do wykonania kandydat otrzymuje w specjalnie zaprojektowanej aplikacji na smartfona, a instrukcję do zadania ogląda w formie filmu na tablecie. Trend ten prawdopodobnie będzie się nadal rozwijać, stanowiąc odpowiedź na oczekiwania nowego pokolenia wchodzącego na rynek pracy, a klasyczna sesja AC może coraz częściej przekształcać się w projekty o charakterze grywalizacyjnym.

Development Center - metoda wykorzystywana przede wszystkim jako narzędzie do identyfikacji mocnych stron i obszarów rozwojowych biorących w niej udział osób. Znajduje zastosowanie w wewnętrznych procesach rekrutacyjnych lub jako bardziej zaawansowane narzędzie diagnozy potrzeb określonej grupy pracowniczej, będące np. pierwszym etapem uruchamianego programu rozwojowego. Przedmiotem obserwacji i oceny w przypadku DC są, podobnie jak w AC, kryteria kompetencyjne, niekiedy postawy lub wartości. Zasadnicza różnica, która wyznacza cel sesji DC, to poszukiwanie odpowiedzi nie tylko na pytanie, jakie kompetencje posiada uczestnik sesji na "tu i teraz", ale jaki ma potencjał, aby te umiejętności rozwinąć i w jakim czasie jest w stanie osiągnąć ich oczekiwany, wyższy poziom. Dlatego sesje DC, które realizują ten cel, zostają zaprojektowane w taki sposób, aby uruchomić w trakcie ich trwania proces uczenia się osoby. Rozwiązania, które wspierają takie podejście, to bieżący feedback udzielany w trakcie sesji (po wykonaniu każdego zadania lub jakiejś ich sekwencji), możliwość powtórnego wykonania zadania o podobnym charakterze, aby móc wykorzystać otrzymane wskazówki oraz różnego rodzaju działania mające na celu pogłębienie autorefleksji i samoświadomości jako kluczowych mechanizmów samorozwoju.

Sesję DC od sesji AC może różnić również zestaw wykorzystywanych narzędzi diagnostycznych. Kluczowym celem DC jest ocena potencjału i/lub potrzeb rozwojowych, a punktem odniesienia dla nich są nowe wyzwania, jakie ma podjąć w bliższej lub dalszej przyszłości dana osoba. DC ma nam odpowiedzieć, w jaki sposób poradzi sobie dana osoba w przyszłości z nowymi wyzwaniami, w przeciwieństwie do AC, które odpowiada na pytanie - jak poradzi sobie tutaj i teraz. Dlatego podczas AC częściej wykorzystywane są zadania symulacyjne, które odzwierciedlają rzeczywistość pracy na danym stanowisku. Zaś podczas DC wykorzystywane są zadania symulacyjne kontekstowo od tej rzeczywistości oddalone. Potencjał ujawnia się w bardziej widoczny sposób, gdy osoba mierzy się z nowymi dla siebie wyzwaniami niż wówczas, gdy wykorzystuje znane sobie doskonale schematy działania i rozwiązania powtarzalnych problemów.

Zasadniczo od strony przyjętych kryteriów oceny, typów zastosowanych narzędzi diagnozy czy struktury sesji formuła Assessment Center niewiele różni się od sesji Development Center. Zasadniczą i podstawową różnicą jest CEL zastosowania metody oraz sposób wykorzystania jej wyników.

Artykuł niniejszy jest fragmentem publikacji Assessment/ Development Center - Projektowanie procesu i narzędzi oceny

Assessment Development Centre Sabina Nikodemska

Assessment Development Centre Sabina Nikodemska

Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co to są kompetencje przyszłości i dlaczego są tak ważne na rynku pracy?

Czasy pracy przez całe życie w jednej firmie już minęły. Teraz pracownicy zmieniają stanowiska, branże, kształcą się w nowych kierunkach. Bardzo ważna staje się zdolność do adaptacji i rozwijania nowych umiejętności. Czym są kompetencje przyszłości? I które z nich mogą okazać się kluczowe na przyszłym rynku pracy?

Od 300 zł do 1200 zł: tyle wyniesie bon energetyczny. Od czego będzie zależeć jego wysokość?

Od 300 zł do 1200 zł – taką wartość ma mieć bon energetyczny wypłacany gospodarstwom domowym w drugim półroczu 2024 r. Cena prądu dla gospodarstw domowych wyniesie 500 zł za MWh.

Wczasy pod gruszą 2024 r.: Ile w budżetówce, firmach prywatnych. Jak u nauczycieli? Ile u mundurowych?
Igrzyska olimpijskie za mniej niż 100 dni! Polscy sportowcy będą walczyli o medale ale też o olimpijską emeryturę

Gdzie odbędą się igrzyska olimpijskie w 2024 roku? Ile obecnie trwają igrzyska olimpijskie? Kiedy odbędą się najbliższe igrzyska olimpijskie? Jakie dyscypliny na igrzyskach? Gdzie będą igrzyska 2028? Ile wynosi emerytura olimpijska w 2024? Komu przysługuje emerytura olimpijska?

REKLAMA

Rząd: 10 dodatkowych dni urlopu wypoczynkowego dla opiekunek. Pracownicy: My też chcemy 36 dni urlopu

Opiekunowie pracujący w żłobkach otrzymają przywilej w postaci 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego rocznie. Wywołało to reakcję innych pracowników "My też chcemy 36 dni urlopu wypoczynkowego rocznie".

2 dni lub 16 godzin za połowę wynagrodzenia. Pracodawca nie może odmówić

Pracownik może wykorzystać zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w określonych sytuacjach. Kodeks pracy wymienia pilne sprawy rodzinne spowodowane chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika.

Prace interwencyjne PUP - co to? Jakie to korzyści dla pracodawcy i bezrobotnego?

Czym są prace interwencyjne z PUP? Dlaczego warto skorzystać z tego wsparcia z urzędu pracy? Jakie korzyści ma bezrobotny, a jakie pracodawca? Ile wynosi refundacja wynagrodzenia?

1780,96 zł brutto do 19 kwietnia 2024 r. dla tej grupy emerytów

W piątek, 19 kwietnia 2024 r., na konta 6,6 mln emerytów trafi ponad 11 mld złotych. Tego dnia ZUS przeleje kolejną transzę trzynastych emerytur.

REKLAMA

Policjant chciał uzyskać dodatkowy płatny urlop bo pracował gdy był smog. Czy uzyskał?

Przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach toczyła się ciekawa sprawa, która trafiła tam na skutek wniesienia przez policjanta A.K. skargi na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji. Dlaczego policjant wniósł skargę? Ponieważ decyzja nie była wydana po jego myśli. Mianowicie Komendant nie przyznał policjantowi dodatkowego płatnego urlopu, o który ten wnosił. Policjant chciał dostać urlop ze względu, na jego zdaniem, pracę w szkodliwych dla zdrowia warunkach - gdy stężenie SMOGU było wysokie.

Zmiany w kodeksie pracy co do BHP - dotyczą wielu branż

To będzie nie mała rewolucja dla takich branż i rodzajów pracy jak: praca przy produkcji i stosowaniu pestycydów, produkcji i przetwórstwie tworzyw sztucznych, w przemyśle gumowym, farmaceutycznym, metalurgicznym, kosmetycznym, w budownictwie, w placówkach ochrony zdrowia, w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych i warsztatach samochodowych. Dlaczego? Ponieważ Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało kolejny już projekt zmian w zakresie prawa pracy. Tym razem chodzi o pewne czynniki oraz procesy stwarzające szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników. Trzeba będzie zmienić rejestry prac i pracowników.

REKLAMA