REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Assessment i Development Center - podobieństwa i różnice

Sabina Nikodemska
Assessment Centre Fot. Shutterstock
Assessment Centre Fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczą i podstawową różnicą między Assessment a Development Center jest cel zastosowania metody oraz sposób wykorzystania jej wyników. Sesję DC od sesji AC może różnić również zestaw wykorzystywanych narzędzi diagnostycznych.

Assessment Center - to ocena kompetencji znajdująca zastosowanie przede wszystkim w procesach rekrutacyjnych, wspierająca proces podejmowania decyzji o wyborze kandydata, który z największym prawdopodobieństwem będzie dopasowany do wymagań stanowiska. Osoby organizujące AC jako etap procesu rekrutacyjnego poszukują przede wszystkim odpowiedzi na pytanie, jakie kompetencje posiada kandydat, co stanowi jego mocną stronę, jakich umiejętności mu brakuje. Ale zdarza się, że obszarem zainteresowania są także preferowane wartości, którymi w codziennym działaniu kieruje się kandydat i ich spójność z wartościami ogólnofirmowymi. Na tej podstawie rekruterzy starają się ocenić stopień dopasowania kandydata do zespołu czy nawet oczekiwań lub preferencji przyszłego przełożonego.

Autopromocja

Zasadniczą i podstawową różnicą między Assessment a Development Center jest CEL zastosowania metody oraz sposób wykorzystania jej wyników.

W praktyce metoda AC bywa wykorzystywana w procesach rekrutacyjnych na każdym poziomie zarządzania. Począwszy od dużych procesów selekcyjnych kandydatów do udziału w programach stażowych, poprzez identyfikację talentów - osób z wysokim potencjałem, które otrzymują zaproszenie do udziału w organizowanym przez firmę programie rozwojowym, po mniejsze procesy selekcyjne kandydatów na stanowiska menedżerskie średniego lub wyższego szczebla. Specyfika procesu, w którym metoda jest wykorzystywana, decyduje często o tym, jaki jest charakter sesji - grupowy czy indywidualny, oraz jakie zadania są w nich wykorzystywane.

Sesje grupowe organizowane są częściej w większych procesach selekcyjnych oraz w rekrutacji wewnętrznej lub zewnętrznej osób na stanowiska ekspertów czy menedżerów średniego szczebla zarządzania. Sesje indywidualne organizowane są przede wszystkim w procesach rekrutacyjnych dla stanowisk z wyższego szczebla zarządzania, gdy chcemy zadbać o zachowanie poufności dotyczącej kandydatów (zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych).

Ze względu na realizowany cel w procesach rekrutacyjnych najbardziej zasadne wydaje się być projektowanie i stosowanie zadań i symulacji, które w największym stopniu odzwierciedlają kontekst biznesowy oraz charakter wyzwań, z jakimi mierzyć się będzie osoba na danym stanowisku pracy. W szczególności odgrywać to może rolę w rekrutacji na stanowiska ekspertów i menedżerów. Szczególnie ważne staje się wówczas odzwierciedlenie w zadaniach charakteru problemów, z jakimi może mierzyć się osoba na tym stanowisku, zakresu odpowiedzialności i decyzyjności przypisanej do tego stanowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sesjach AC, których uczestnikami są młodzi ludzie, studenci, często niemający jeszcze doświadczeń zawodowych, kontekst biznesowy może mieć bardziej swobodny charakter. Niekonwencjonalny, angażujący i interesujący może ułatwić ujawnienie się i obserwację zachowań świadczących o potencjale kompetencyjnym kandydata. Młodzi ludzie łatwiej angażują się w realizację zadań, których kontekst jest bliższy ich doświadczeniu czy sposobowi myślenia - budują biznesplan dla nowego kompleksu rozrywki, rozwijają koncept nietypowego start-upu lub budują założenia niekonwencjonalnej strategii marketingowej. Ale obecnie kontekst i rodzaj zadań symulacyjnych, wykorzystywanych podczas rekrutacyjno-selekcyjnych sesji AC, ma również na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy rozumiejącego młode pokolenie. Coraz częściej zdarza się więc, że klasyczna formuła sesji jako jednodniowego wydarzenia, odbywającego się w zamkniętej przestrzeni z jasno zdefiniowanym scenariuszem i układem zadań, przenosi się w inną przestrzeń niż sala konferencyjna lub szkoleniowa (las, przestrzeń budynku firmy, centrum handlowe, escape room czy nawet przestrzeń wirtualna). Poza tym poszczególne zadania i aktywności kandydatów bardziej przypominają zabawę, angażującą nieraz przez kilka dni grę polegającą na realizacji zleconych misji, niż poważne wyzwania o biznesowym charakterze. Ponadto wspierane są wykorzystaniem nowych technologii - misje do wykonania kandydat otrzymuje w specjalnie zaprojektowanej aplikacji na smartfona, a instrukcję do zadania ogląda w formie filmu na tablecie. Trend ten prawdopodobnie będzie się nadal rozwijać, stanowiąc odpowiedź na oczekiwania nowego pokolenia wchodzącego na rynek pracy, a klasyczna sesja AC może coraz częściej przekształcać się w projekty o charakterze grywalizacyjnym.

Development Center - metoda wykorzystywana przede wszystkim jako narzędzie do identyfikacji mocnych stron i obszarów rozwojowych biorących w niej udział osób. Znajduje zastosowanie w wewnętrznych procesach rekrutacyjnych lub jako bardziej zaawansowane narzędzie diagnozy potrzeb określonej grupy pracowniczej, będące np. pierwszym etapem uruchamianego programu rozwojowego. Przedmiotem obserwacji i oceny w przypadku DC są, podobnie jak w AC, kryteria kompetencyjne, niekiedy postawy lub wartości. Zasadnicza różnica, która wyznacza cel sesji DC, to poszukiwanie odpowiedzi nie tylko na pytanie, jakie kompetencje posiada uczestnik sesji na "tu i teraz", ale jaki ma potencjał, aby te umiejętności rozwinąć i w jakim czasie jest w stanie osiągnąć ich oczekiwany, wyższy poziom. Dlatego sesje DC, które realizują ten cel, zostają zaprojektowane w taki sposób, aby uruchomić w trakcie ich trwania proces uczenia się osoby. Rozwiązania, które wspierają takie podejście, to bieżący feedback udzielany w trakcie sesji (po wykonaniu każdego zadania lub jakiejś ich sekwencji), możliwość powtórnego wykonania zadania o podobnym charakterze, aby móc wykorzystać otrzymane wskazówki oraz różnego rodzaju działania mające na celu pogłębienie autorefleksji i samoświadomości jako kluczowych mechanizmów samorozwoju.

Sesję DC od sesji AC może różnić również zestaw wykorzystywanych narzędzi diagnostycznych. Kluczowym celem DC jest ocena potencjału i/lub potrzeb rozwojowych, a punktem odniesienia dla nich są nowe wyzwania, jakie ma podjąć w bliższej lub dalszej przyszłości dana osoba. DC ma nam odpowiedzieć, w jaki sposób poradzi sobie dana osoba w przyszłości z nowymi wyzwaniami, w przeciwieństwie do AC, które odpowiada na pytanie - jak poradzi sobie tutaj i teraz. Dlatego podczas AC częściej wykorzystywane są zadania symulacyjne, które odzwierciedlają rzeczywistość pracy na danym stanowisku. Zaś podczas DC wykorzystywane są zadania symulacyjne kontekstowo od tej rzeczywistości oddalone. Potencjał ujawnia się w bardziej widoczny sposób, gdy osoba mierzy się z nowymi dla siebie wyzwaniami niż wówczas, gdy wykorzystuje znane sobie doskonale schematy działania i rozwiązania powtarzalnych problemów.

Zasadniczo od strony przyjętych kryteriów oceny, typów zastosowanych narzędzi diagnozy czy struktury sesji formuła Assessment Center niewiele różni się od sesji Development Center. Zasadniczą i podstawową różnicą jest CEL zastosowania metody oraz sposób wykorzystania jej wyników.

Artykuł niniejszy jest fragmentem publikacji Assessment/ Development Center - Projektowanie procesu i narzędzi oceny

Assessment Development Centre Sabina Nikodemska

Assessment Development Centre Sabina Nikodemska

Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Elektroradiolog - kim jest i co robi?

    Elektroradiolog to nowy zawód medyczny. Wielu idąc na tzw. prześwietlenie, tj. n. badanie w pracowniach rentgenowskich RTG - nie zdaje sobie sprawy, że jest to wymagający zawód, który wiąże się z pracą w szkodliwych i trudnych warunkach dla zdrowia tego pracownika - ze względu na promieniowanie. Praca przy wykonywaniu badań z zakresu diagnostyki obrazowej (rentgenografia, rentgenoskopia, radiologia stomatologiczna, mammografia, densytometria rentgenowska, tomografia komputerowa) jest wymagająca.

    Kim jest technik sterylizacji medycznej?

    Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zostać technikiem sterylizacji medycznej? Jakie czynności wykonuje technik sterylizacji medycznej? To główne pytania, które się pojawiają. Niektórzy pytają też: dlaczego ten zawód został wpisany na listę zawodów medycznych - odpowiedź jest prosta jest to zawód wymagający specjalistycznych kwalifikacji. Technicy muszą mieć szczególne prawa ale i obowiązki. Muszą też ponosić odpowiedzialność z powodu swoich błędów medycznych. W gruncie rzeczy, gdyby nie technicy i nienależyta dezynfekcja i sterylizacja wyrobów medycznych - wielu pacjentów byłoby narażonych na choroby zakaźne - zagrażające życiu i zdrowiu. 

    Praca w Święta Wielkanocne

    Kiedy wypadają Święta Wielkanocne 2024? Praca w Poniedziałek Wielkanocny i Niedzielę Wielkanocną - czy przysługuje za to dodatek? Czy za pracę w Wielkanoc (w niedzielę oraz święto) przysługuje rekompensata?

    Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

    Dzień 2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie. Wiele osób neuroróżnorodnych wciąż spotyka się z trudnościami w znalezieniu odpowiedniego dla siebie miejsca pracy. Kiedy dojdzie już do zatrudnienia ważne jest to jak pracodawcy i współpracownicy traktują osoby z autyzmem. 

    REKLAMA

    Komunikat ZUS: 29 marca 2024 r. kontakt z ZUS będzie możliwy tylko przez Platformę Usług Elektronicznych - PUE ZUS

    W Wielki Piątek, 29 marca 2024 r., wszystkie placówki ZUS będą zamknięte. W tym dniu czynna będzie jedynie Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

    BHP: Bony, talony, kupony zamiast posiłku profilaktycznego. Kiedy i komu przysługują, kto wydaje

    Pracownicy zatrudnieni w warunkach szczególnie uciążliwych mają prawo do posiłków profilaktycznych. Zamiast posiłku w formie dania gorącego pracodawca może im przekazać bony, talony, kupony i inne dowody uprawniające do otrzymania produktów spożywczych lub posiłku.

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią?

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią? Profilaktyk będzie się zajmował oceną sytuacji zdrowotnej i społecznej populacji, jej potrzeb, określaniem priorytetów jak i opracowywaniem danych epidemiologicznych. Trzeba wiedzieć, że od dnia 26 marca obowiązują nowe zawody medyczne, takie jak: profilaktyk, asystentka stomatologiczna, elektroradiolog, higienistka stomatologiczna, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy.

    Terapeuta zajęciowy - nowość, szczególnie dla niepełnosprawnych

    Terapeuta zajęciowy, często pracuje z osobami wykluczonymi społecznie (chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi, bezrobotnymi). Często wykorzystuje różnorodne metody aktywności życiowej pacjentów, stara się przeciwdziałać powstawaniu przewlekłego stanu chorobowego lub trwałego kalectwa oraz wspierać podopiecznego w przystosowaniu do życia w społeczności szpitalnej i pozaszpitalnej. Głównymi zadaniem terapeuty zajęciowego jest dobór odpowiednich form terapii, dostosowanych do stanu zdrowia, potrzeb, zainteresowań i możliwości podopiecznego. Trzeba wiedzieć, że to nowy zawód medyczny.

    REKLAMA

    Dożywotnie świadczenie honorowe: Co miesiąc dodatkowe 6246,13 zł od ZUS

    Świadczenie honorowe to dodatkowe pieniądze od ZUS dla osób, które ukończyły 100 lat życia. Od 1 marca 2024 r. kwota świadczenia honorowego dla nowych stulatków wynosi 6246,13 zł brutto.

    Rada Ochrony Pracy: Marszałek Sejmu Szymon Hołownia wręczył akty powołania członkom Rady

    27 marca 2024 r. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu RP, powołał nową Radę Ochrony Pracy. Akty powołania na nową kadencję odebrało 25 członków Rady.

    REKLAMA