REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczęśliwy pracownik to najlepsza inwestycja!

Paweł Drąg
Szczęśliwy pracownik to najlepsza inwestycja!/fot.Shutterstock
Szczęśliwy pracownik to najlepsza inwestycja!/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trudno o pojęcie bardziej względne niż szczęście. Nasze relacje, poszczególne doświadczenia, dobrzy ludzie spotykani na drodze – wszystko to tworzy codzienność i krok po kroku buduje poczucie zadowolenia. Jedną z istotniejszych kwestii warunkujących poczucie ogólnej satysfakcji jest również szczęście osiągane w miejscu, w którym spędzamy 1/3 życia – w pracy.

Jakkolwiek by to nie zabrzmiało banalnie, to na końcu wszelkich udanych przedsięwzięć stoją ludzie. Do sukcesów firmy prowadzą zmotywowani i energiczni pracobiorcy, którzy widzą sens w tym, co robią. Bez całościowego zadbania o ich morale trudno liczyć na harmonijny rozwój i szereg korzyści. Przedsiębiorstwo skoncentrowane wyłącznie na zadaniach, gdzie nie słychać śmiechu i szczerych rozmów, zazwyczaj jest w jakimś stopniu wybrakowane. Tak jakby brakowało w nim przysłowiowej „kropki nad i”, która mocno popycha ją w oczekiwaną przez pracodawcę stronę.

Autopromocja

- Wszyscy funkcjonujemy w kulturze sukcesu. To towar, po który chcemy sięgać zarówno poprzez indywidualne, jak i zespołowe osiągnięcia. Wyzwolenie z ludzi wszystkiego najlepszego, co w sobie mają, nie jest łatwym zadaniem. Jako pracodawca staram się jednak każdego dnia stwarzać warunki, które sprzyjają wspólnej integracji, a także rozwojowi kompetencji. Często powtarzam, że do mojego pokoju drzwi są zawsze otwarte. Czas poświęcony zespołowi to jak kamfora na drobne rany, które w każdej organizacji muszą powstawać. Pomagam rozwiązywać problemy, szukam rozwiązań, które sprawią, że każda osoba będzie czuła się w pracy dobrze – wyjaśnia Katarzyna Opiekulska, dyrektor zarządzająca LSJ HR Group.

 

Rola pracy w codziennym funkcjonowaniu jest nie do przecenienia. To ona warunkuje statut społeczny, kreuje tożsamość, pozwala nawiązać kontakty zawodowe i prywatne, wpływa na nasz nastrój i każdą odmianę samopoczucia. Jej strata zazwyczaj wiąże się z niepokojem, niepewnością, poczuciem zagrożenia. Podobne emocje wywołuje również praca, która nie daje satysfakcji. Wszakże niemalże wszelkie przeprowadzane badania wskazują, iż szczęśliwy pracownik jest wysoce zmotywowany, zaangażowany w wykonywane czynności, a także pozytywnie usposobiony oraz mniej nerwowy i pod każdym względem zdrowszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Już w 2010 roku Instytut Gallupa opublikował głośno komentowane dane, z których wynikało, iż firmy z USA każdego roku tracą blisko 300 miliardów dolarów z powodu braku zaangażowania swoich pracowników. Trudno wyobrazić sobie, aby ten trend się zmienił i raczej można przypuszczać, iż straty finansowe mogą być o wiele wyższe. To kolejny argument skłaniający do tego, aby nie lekceważyć kwestii szczęścia.

>>> Warsztaty z istotnych zmian w prawie pracy

Do budowania zaufania wewnątrz zespołu coraz częściej zatrudnia się osoby na stanowisko chief happiness oficera. W naszym kraju ta funkcja nie jest jeszcze popularna, ale pomału przebija się do świadomości przedsiębiorców. Do jego podstawowych zadań zaliczają się:

  • regularne rozmowy z pracownikami i reakcja na ich wnioski
  • stwarzanie warunków, poprzez przeróżne działania wewnętrzne, do tego, aby pracownicy mieli dostęp do rozmów z przełożonym i mogli swobodnie wyrażać opinię
  • umożliwianie autonomii w zakresie zarządzania ich zakresem kompetencji
  • pomoc w przepływie informacji
  • dbałość o to, aby wartości i zasady wyznawane w firmie były znane wszystkim pracownikom

Każdy człowiek, który rozumie co robi i w jakim celu, będzie czuł się o wiele lepiej, niż ten, który ma wrażenie, iż jest niezauważanym trybem w maszynie całej firmy. Tym samym buduje się dzięki temu poczucie przynależności do firmy i tworzy satysfakcję z wykonywanych zadań.

Skompletuj zespół biorąc pod uwagę ich cechy charakteru, a także wyznawane wartości. Oczywiście, nie zawsze jest to możliwe, ale jeśli instynkt ci podpowiada, że dana osoba kompletnie nie pasuje charakterologicznie i poglądowo do zarządzanej grupy, to nie ryzykuj utraty waszej harmonii.

- Wychodź z inicjatywą i słuchaj swoich współpracowników. Pozwól na to, aby uwierzyli, że ich głos jest dla ciebie naprawdę ważny. Kadra kompetentnych osób to niewyczerpane źródło poglądów, doświadczeń i wizji – od prowadzenia całych działów, po drobiazgi, które mogłyby ulec korektom. Pracodawcy nie mają monopolu na słuszność każdej decyzji. Dobre rady to niewyobrażalnie wielka wartość i każdy rozsądny przedsiębiorca nie będzie się na nie obrażał, tylko  postara się wyciągnąć konstruktywne wnioski – dodaje Katarzyna Opiekulska.

Jednym z podstawowych i najczęściej używanych środków do osiągania zadowolenia są benefity pracownicze. Niestety, wciąż najczęściej są one od początku do końca wybierane przez pracodawców. Łatwo wtedy o błędy. Nie każdy ma ochotę na wypad z namiotem do lasu czy cotygodniowe zajęcia fitness. Dlatego i w tej kwestii najlepszym wyjściem jest szczera rozmowa z zespołem i dopasowanie indywidualnych, spersonalizowanych benefitów. Pamiętaj jednak przy tym, że człowiek zmienia się całe życie i możliwe, że to co na pewnym etapie mu odpowiadało, później już przestaje być dla niego cenne. Wtedy reaguj, niewerbalnie komunikując, iż satysfakcja pracownika jest dla ciebie naprawdę ważna.

Każda zmotywowana, chętna do rozwoju jednostka, potrzebuje wyzwań. Uczyń z tego swoją broń i stwórz możliwości, aby wykorzystać to zarazem dla dobra zespołu, jak i firmy. Dobrym pomysłem może być choćby system oparty na nagradzaniu najlepszych pracowników. Wyzwanie i odrobina rywalizacji nie powinna zaszkodzić. Tym bardziej, że możesz tworzyć wyzwania grupowe, gdzie dodatkowe premie będą wręczane wtedy, kiedy zespół osiągnie łącznie wyznaczony cel.

- Wszystko, o czym rozmawiamy, wynika z jasno określonej filozofii firmy i trwałej kultury organizacyjnej. Przyjazne miejsce pracy, do którego chce się przychodzić każdego dnia, na pewno jest wyzwaniem dla pracodawcy. Wszyscy mamy jednak jeden określony cel – chcemy osiągać nasze zamierzenia. Aby tak się stało, musimy pamiętać, że człowiek jest najważniejszy – zakończyła Katarzyna Opiekulska.

Zadowoleni pracobiorcy są o wiele bardziej produktywni, zdecydowanie kreatywniejsi, rzadziej korzystają ze zwolnień chorobowych, nie szukają nowych wyzwań zawodowych, a także pozytywnie wpływają na morale grupy. Te wszystkie elementy tworzą stały rozwój firmy. Nie warto przechodzić obok tego obojętnym! Tym bardziej, że to najdogodniejsza ścieżka do drogi biznesowego sukcesu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Majówka 2024 – kiedy dni wolne?

    Majówka 2024 – kiedy wypada? Jakie dni wolne wypadają w majówkę? W maju 2024 roku mamy aż 4 święta wolne od pracy. Sprawdź, kiedy wypada długi weekend majowy, a może nawet i dwa długie weekendy!

    Przygotuj się na ograniczenia w handlu w Wielką Sobotę. Sklepy będą pracować krócej!

    Wielkanoc tuż, tuż, więc nic dziwnego, że sklepy są oblężone. W Wielki Piątek wiele z nich przedłużyło godziny handlu. Warto zrobić wcześniej zakupy, bowiem w sobotę handel będzie ograniczony. W jakich godzinach sklepy będą handlować w Wielką Sobotę?

    ZUS: 1431 zł odszkodowania za każdy procent uszczerbku na zdrowiu. Od 1 kwietnia 2024 r. nowe kwoty odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

    Od 1 kwietnia 2024 r. obowiązują nowe, wyższe kwoty odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Lekarz orzecznik może przyznać 1431 zł za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.

    Czy 14 kwietnia 2024 to niedziela handlowa?

    Czy 14 kwietnia 2024 to niedziela handlowa? Czy przed weekendem majowym jest niedziela handlowa? Jak wypadają niedziele handlowe w kwietniu?

    REKLAMA

    Czy 7 kwietnia 2024 to niedziela handlowa?

    Czy 7 kwietnia 2024 to niedziela handlowa? Czy w kwietniu 2024 jest niedziela handlowa? Jakie kary za pracę w dni niehandlowe?

    ZUS odpowiada: Czy po 1 kwietnia składać wniosek o ponowne przeliczenie emerytury [nowe tablice GUS]?

    Od 1 kwietnia, przy obliczaniu przyszłych emerytur, ZUS skorzysta z nowej tablicy dalszego trwania życia GUS, co sprawi, że emerytura osoby w wieku 60 lat będzie niższa o 3,7 proc., a osoby w wieku 65 lat – o 4,1 proc. niż obliczona na podstawie poprzedniej tablicy – poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

    Dodatki funkcyjne w sądach

    Dodatki funkcyjne w sądach - trwają prace nad przepisami. Mają się zmienić zasady wynagradzania sędziów pełniących funkcje rzeczników dyscyplinarnych. Proponowane zmiany mają charakter przekrojowy, dotyczą modyfikacji wysokości dodatków funkcyjnych przysługujących Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Sędziów Sądów Powszechnych, Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych, zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającemu przy sądach apelacyjnych, zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającemu przy sądach okręgowych oraz Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Ministra Sprawiedliwości, i służą dostosowaniu wysokości dodatków do rzeczywistego obciążenia zadaniami związanymi z pełnieniem tych funkcji. 

    Jak zarządzać zespołem? Liderem nie trzeba się urodzić. Liczy się cel i chęć współpracy z innymi

    Osoby zarządzające zespołem mają kluczowe znaczenie dla firmy. Prawie co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa.

    REKLAMA

    Odmienne poglądy polityczne pracownika a dyskryminacja

    Zbliżają się wybory samorządowe. W wielu miejscach, w tym w pracy, trwają rozmowy, spory i wymiana myśli politycznych co do programów i kandydatów. Trzeba jednak wiedzieć, że pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, m.in. bez względu na przekonania polityczne. Nie można więc ponosić negatywnych konsekwencji w miejscu pracy, szczególnie jeżeli ma się odmienne poglądy od pracodawcy. Nawet jeżeli jest się zatrudnionym w jednotach samorządu terytorialnego, gdzie niestety często ma miejsce rotacja pracowników ze względu na tzw. układy polityczne - powinna obowiązywać zasada wolności słowa i własnych poglądów politycznych.

    Urlop bezpłatny - zastanów się czy chcesz iść, możesz być wytypowany do zwolnienia

    Urlop bezpłatny - zastanów się czy chcesz iść, możesz być wytypowany do zwolnienia. Dal pracodawcy liczy się dyspozycyjność pracownika. Wytypowanie do zwolnienia pracownika, przebywającego na długotrwałym urlopie bezpłatnym i korzystającego w tym czasie z innego źródła utrzymania, stanowi obiektywne i racjonalne kryterium doboru do wypowiedzenia umowy o pracę, co nie świadczy o charakterze dyskryminacyjnym zwolnienia. Zgodne z zasadami współżycia społecznego jest przyjęcie przez pracodawcę jako kryterium doboru pracowników do zwolnienia ich dyspozycyjności, rozumianej jako możliwość liczenia na obecność pracownika w pracy, w czasie na nią przeznaczonym, gdy przeciwieństwem tak rozumianej dyspozycyjności są częste absencje pracownika, spowodowane złym stanem zdrowia, jak również inne przypadki usprawiedliwionej nieobecności.

    REKLAMA