| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Well-being, czyli ocean możliwości dla świadomych

Well-being, czyli ocean możliwości dla świadomych

Nowoczesne instytucje zarządzane przez dobrze przygotowanych, kompetentnych menedżerów coraz odważniej stawiają na podejście, w którym dominuje teza, iż istotą powodzenia w czasach dynamizacji rynku pracy jest umiejętne dostosowanie wewnętrznej polityki do aktualnych trendów. Co jest dziś najważniejsze? Przede wszystkim dbałość o samopoczucie pracowników – zarówno psychiczne, jak i fizyczne.

- Sens, czyli purpose – nastawienie proaktywne do wykonywanej pracy, satysfakcja z zadań, które realizujemy, poczucie sensu i spełnienia

- relacje, czyli socjal – dbałość o dobry kontakt z pracownikami, który jest oparty na zaufaniu, szczerości, wzajemnym motywowaniu się i wspieraniu w działaniach na niwie zawodowej

- finanse, czyli financial – zbudowanie przekonania, iż zarobki są adekwatne do zadań, a także ogólne poczucie stabilizacji finansowej

- społeczność, czyli community – przywiązanie emocjonalne do swojej firmy, poczucie dumy, iż jest się jednym z trybów całości dobrze prosperującej maszyny, jaką jest nasze miejsce pracy

- stan fizyczny, czyli physical – zdrowe odżywianie i sportowy tryb życia dodający energii do wykonywania zadań, a także cieszenia się wolnym czasem

Wyniki badań są zatrważające. Ledwie 7% respondentów czuje, że w swoim środowisku pracy spełniane są wszystkie pięć czynników. 28% badanych uważa, że żaden z elementów nie tyczy się  jego życia zawodowego.

Inna teoria koncentruje się wokół trzech aspektów well-beingu: psychologicznym, społecznym oraz zdrowotnym. Pierwszy to odczuwanie szczęścia, poczucie sensu i umiejętność opanowywania stresu, drugi oscyluje wokół relacji, natomiast trzeci odnosi się do sposobu odżywiania, aktywności sportowej i długości oraz jakości snu. Wszystkie trzy składają się na jakość życia w środowisku pracy.

W zarządzaniu wellbeingowym pracodawca może wybrać drogę eliminacji źródeł zagrożenia dla pracownika. Mogą to być wszelkie kwestie, które mogłyby wpłynąć na poczucie wypalenia zawodowego i nudy, a także poczucia, iż etap pracy w danym miejscu powinien się skończyć. Tutaj receptą jest wspomniana wcześniej rozmowa, delegowanie nowych zadań w porozumieniu z pracobiorcą, a także inwestycja w jego rozwój.

Inną drogą jest tworzenie atrakcyjnego środowiska pracy, czyli działania proaktywnego i wyprzedzającego wszelkie możliwe problemy. Tutaj mogą to być wszelkiego rodzaju benefity, które winny być dobrane pod konkretną osobę. W żadnym wypadku obu metody nie wykluczają się i mogą być wdrażane równocześnie. Od skuteczności zarządzania zależy wszakże czy za moment nie będziemy musieli szukać kolejnego pracownika, a w erze bardzo niskiego bezrobocia niesie to o wiele wyższe straty i ryzyko błędnego wyboru, niż w przeszłości. Obie wartości niosą za sobą takie skutki, jak obniżenie kosztów przeznaczanych na proces rekrutacyjny czy budowa wartości podnoszących jakość życia, co może skutkować stopniowym zwiększaniem poziomu lojalności do pracodawcy i tym samym związaniem się z przedsiębiorstwem na dłużej.

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

DOKUMENTACJA PRACOWNICZA 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Enadis

Oprogramowanie dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »