REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie szacunku do pracownika

Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Znaczenie szacunku do pracownika. /Fot. Fotolia
Znaczenie szacunku do pracownika. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy niezadowoleni z pracy szukają innych miejsc zatrudnienia, a przy tym opowiadają innym o warunkach pracy i płacy funkcjonujących w firmie. Warto zapoznać się z wynikami badania Harvard Business School, według których ponad 70 proc. kryzysów medialnych to efekty doniesień byłych bądź aktualnych pracowników. Jakie zatem jest znaczenie szacunku do pracownika?

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Autopromocja

O tym, że trzeba dbać o promocję swojej firmy, wie każdy przedsiębiorca. Różnice między marketingiem a PR-em potrafi określić co któryś z kolei menedżer, a PR wewnętrzny? Wielu pracodawców nawet nie wie, na czym on polega. A jeśli już jest prowadzony, to zwykle… nieświadomie.

Mimo iż nie wymaga wielkich nakładów finansowych, zwykle jest niedoceniany i spychany w kąt. PR wewnętrzny, bo o nim mowa, to wciąż w wielu firmach temat tabu. Jeśli już pracodawca zaoferuje jakikolwiek pakiet socjalny, chociażby w postaci dofinansowania wczasów i przydziału kompletu pościeli po przepracowanym roku, to zwykle uznaje to za szczyt hojności ze swojej strony. Wiele firm inwestuje w promocję wielkie pieniądze, ale dzięki bojkotowaniu polityki wewnętrznego PR-u, traci dużo więcej, niż zyskuje. Jak to możliwe?

Promocja a PR

Strategia promocyjna charakteryzuje się przede wszystkim dużym nakładem środków finansowych i efektem widocznym niemal natychmiast (o ile promocja jest prawidłowo prowadzona). Budowanie PR-u firmy jest procesem długofalowym, niewymagającym aż tak wielkich nakładów finansowych jak w przypadku działań marketingowych. Dodatkowo nakłady finansowe mogą być rozłożone w czasie, więc stają się niemal nieodczuwalne. Swoistym minusem jest to, iż działania PR-owskie dają efekty po dłuższym czasie, ale jednocześnie są bardziej trwałe. Dobrym przykładem może być chociażby przykład marek samochodowych. Znajdziemy tu przykłady firm,  które wypracowały sobie renomę samochodów rodzinnych, a tym samym bezpiecznych. Inne marki z kolei dość długo walczyły z negatywnym postrzeganiem i utożsamianiem z nierozsądnymi kierowcami, lekkoduchami czy tzw. lanserami. Jak łatwo można dostrzec, są to przykłady działań wizerunkowych związanych z zewnętrznym PR-em danych marek. Równie ważne jak wizerunek zewnętrzny jest postrzeganie wewnętrzne firmy. Bez tych wzajemnie sprzężonych czynników nawet najlepiej prowadzona promocja i PR zewnętrzny mogą zamienić się w… idealną antyreklamę.

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wewnętrzna strategia promocji

Bez względu na to, czy firma przynależy do sektora MSP, czy jest wielkim koncernem, czarny PR jest w stanie skutecznie przekreślić jej zyski, a przynajmniej znacząco je osłabić. Nawet jeśli dane przedsiębiorstwo stara się być postrzegane jako postępowe, nowoczesne, przyjazne środowisku, zaangażowane społecznie, to gdy nie dba o swoich pracowników, bardzo szybko taka informacja przedostaje się na zewnątrz, a zła opinia skutecznie przyćmiewa pozytywne działania danej firmy. Walka z negatywnym postrzeganiem jest zajęciem długofalowym i wymagającym prowadzenia znacznie bardziej przemyślanej strategii niż po prostu wprowadzenie programu wewnętrznego PR-u. Doskonały przykład próby odnowienia wizerunku stanowi pewna sieć hipermarketów spożywczych, która nadal częściej kojarzona jest z ciężkimi warunkami pracy niż bogatym systemem socjalnym i zmianami oraz udogodnieniami dla pracowników, jakie zostały wprowadzone po tym, jak do mediów dotarła informacja o trudnych warunkach pracy zatrudnionych tam osób. Sytuacja uległa znacznej poprawie, pracodawca podjął działania, które mogłyby być wzorem dla innych, a mimo to etykietkę, która została przyklejona do marki, bardzo trudno oderwać.

Zadaj pytanie na FORUM

Jak nie zarządzać wewnętrznym PR-em?

Lista błędów jest długa i bardzo urozmaicona. Podstawą jest samo podejście do pracownika. Jak podkreślają specjaliści zajmujący się tematem prowadzenia działań PR-owskich, bardzo popularne w polskich firmach jest stosowanie rozbudowanej tytulatury. Tego rodzaju nazewnictwo sprzyja tworzeniu dystansu i podkreśla hierarchiczność oraz uwypukla nierówności wśród pracowników. Tym, co wyróżnia kierownika czy menedżera, nie jest nazwa stanowiska, ale większa wiedza i doświadczenie, które przecież on posiada. Aby to udowodnić, nie trzeba zasłaniać się tytułami, tu powinna wystarczyć osobowość, charyzma i właśnie - szeroka wiedza.

Innym aspektem, wynikającym jednak z poprzedniego, jest brak podmiotowego traktowania pracownika. W tego typu organizacji nie liczy się każdy głos, nie jest brane pod uwagę zdanie przeciętnego pracownika, mało tego, nie jest on nawet o zdanie pytany. Informacje i zarządzenia, nowe rozporządzenia czy harmonogramy są ustalane odgórnie, bez jakichkolwiek konsultacji, co nie tylko negatywnie wpływa na kształt tych ostatnich, lecz także utrudnia pracę.

Jak powinno wyglądać przywitanie i uścisk dłoni?

Poważnym błędem jest też niewłaściwe komunikowanie zmian pracownikom lub, co gorsza, niekomunikowanie ich w ogóle. Brak przepływu informacji, wytłumaczenia sytuacji jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej rażących błędów w polskich organizacjach. Brak oficjalnych komunikatów powoduje, iż rozwija się nieformalny obieg informacji w biurze. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest nagromadzenie plotek, niesprawdzonych informacji i podejrzeń, co wpływa negatywnie na atmosferę w pracy, a często wręcz poważnie ją utrudnia.

Konsekwencje ignorowania wewnętrznego PR-u

Nawet jeśli firma jest dobrze wypromowana i popularna na rynku, szybko traci ten status, gdy na światło dzienne zaczną wychodzić opinie zatrudnionych w niej pracowników. To oni mają przecież największą wiedzę o tym, co dzieje się w firmie, jak są traktowani w niej ludzie (czyli nie tylko pracownicy, lecz także klienci). Pracownicy, którzy ze względu na atmosferę w pracy i nierówne traktowanie szukają innych miejsc zatrudnienia, opowiadają innym o warunkach pracy i płacy. Brak pracy zespołowej, dobrej atmosfery i zdrowej współpracy skutkuje bardzo szybko ucieczką z miejsca zatrudnienia. Nie bez znaczenia jest fakt, iż, jak podają badania Harvard Business School, ponad 70 proc. kryzysów medialnych wynika z doniesień byłych bądź aktualnych pracowników.

Onboarding czyli powitanie nowego pracownika

Pozytywne działania wewnątrz firmy

Na budowę prawidłowo prowadzonej strategii komunikacyjnej wewnątrz danej organizacji wpływa kilka czynników. Od zarządzających zależy, jakie elementy w budowie wewnętrznego PR-u wykorzystają. Podstawą jest jednak opracowanie i wdrożenie strategii komunikacji wewnętrznej. Jej realizacja może przejawiać się wielorako, na przykład w formie tworzenia komunikatów i przekazów, wydawania branżowej prasy, prowadzenia specjalnego konta na Facebooku dla pracowników, stworzenia firmowego bloga, organizacji konkursów, wyjazdów integracyjnych, nieoficjalnych spotkań.

Mimo wielu zaniedbań w tym zakresie, skostniałych przepisów, być może uwarunkowań historycznych oraz stosunkowo młodego kapitalizmu polskie firmy zaczynają powoli dostrzegać potęgę realizacji wewnętrznego PR-u. Patrząc obiektywnie, apogeum dobrego, polskiego PR-u wewnętrznego, miejmy nadzieję, jest jeszcze przed nami…

Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 1

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Elektroradiolog - kim jest i co robi?

    Elektroradiolog to nowy zawód medyczny. Wielu idąc na tzw. prześwietlenie, tj. n. badanie w pracowniach rentgenowskich RTG - nie zdaje sobie sprawy, że jest to wymagający zawód, który wiąże się z pracą w szkodliwych i trudnych warunkach dla zdrowia tego pracownika - ze względu na promieniowanie. Praca przy wykonywaniu badań z zakresu diagnostyki obrazowej (rentgenografia, rentgenoskopia, radiologia stomatologiczna, mammografia, densytometria rentgenowska, tomografia komputerowa) jest wymagająca.

    Kim jest technik sterylizacji medycznej?

    Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zostać technikiem sterylizacji medycznej? Jakie czynności wykonuje technik sterylizacji medycznej? To główne pytania, które się pojawiają. Niektórzy pytają też: dlaczego ten zawód został wpisany na listę zawodów medycznych - odpowiedź jest prosta jest to zawód wymagający specjalistycznych kwalifikacji. Technicy muszą mieć szczególne prawa ale i obowiązki. Muszą też ponosić odpowiedzialność z powodu swoich błędów medycznych. W gruncie rzeczy, gdyby nie technicy i nienależyta dezynfekcja i sterylizacja wyrobów medycznych - wielu pacjentów byłoby narażonych na choroby zakaźne - zagrażające życiu i zdrowiu. 

    Praca w Święta Wielkanocne

    Kiedy wypadają Święta Wielkanocne 2024? Praca w Poniedziałek Wielkanocny i Niedzielę Wielkanocną - czy przysługuje za to dodatek? Czy za pracę w Wielkanoc (w niedzielę oraz święto) przysługuje rekompensata?

    Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

    Dzień 2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie. Wiele osób neuroróżnorodnych wciąż spotyka się z trudnościami w znalezieniu odpowiedniego dla siebie miejsca pracy. Kiedy dojdzie już do zatrudnienia ważne jest to jak pracodawcy i współpracownicy traktują osoby z autyzmem. 

    REKLAMA

    Komunikat ZUS: 29 marca 2024 r. kontakt z ZUS będzie możliwy tylko przez Platformę Usług Elektronicznych - PUE ZUS

    W Wielki Piątek, 29 marca 2024 r., wszystkie placówki ZUS będą zamknięte. W tym dniu czynna będzie jedynie Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

    BHP: Bony, talony, kupony zamiast posiłku profilaktycznego. Kiedy i komu przysługują, kto wydaje

    Pracownicy zatrudnieni w warunkach szczególnie uciążliwych mają prawo do posiłków profilaktycznych. Zamiast posiłku w formie dania gorącego pracodawca może im przekazać bony, talony, kupony i inne dowody uprawniające do otrzymania produktów spożywczych lub posiłku.

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią?

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią? Profilaktyk będzie się zajmował oceną sytuacji zdrowotnej i społecznej populacji, jej potrzeb, określaniem priorytetów jak i opracowywaniem danych epidemiologicznych. Trzeba wiedzieć, że od dnia 26 marca obowiązują nowe zawody medyczne, takie jak: profilaktyk, asystentka stomatologiczna, elektroradiolog, higienistka stomatologiczna, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy.

    Terapeuta zajęciowy - nowość, szczególnie dla niepełnosprawnych

    Terapeuta zajęciowy, często pracuje z osobami wykluczonymi społecznie (chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi, bezrobotnymi). Często wykorzystuje różnorodne metody aktywności życiowej pacjentów, stara się przeciwdziałać powstawaniu przewlekłego stanu chorobowego lub trwałego kalectwa oraz wspierać podopiecznego w przystosowaniu do życia w społeczności szpitalnej i pozaszpitalnej. Głównymi zadaniem terapeuty zajęciowego jest dobór odpowiednich form terapii, dostosowanych do stanu zdrowia, potrzeb, zainteresowań i możliwości podopiecznego. Trzeba wiedzieć, że to nowy zawód medyczny.

    REKLAMA

    Dożywotnie świadczenie honorowe: Co miesiąc dodatkowe 6246,13 zł od ZUS

    Świadczenie honorowe to dodatkowe pieniądze od ZUS dla osób, które ukończyły 100 lat życia. Od 1 marca 2024 r. kwota świadczenia honorowego dla nowych stulatków wynosi 6246,13 zł brutto.

    Rada Ochrony Pracy: Marszałek Sejmu Szymon Hołownia wręczył akty powołania członkom Rady

    27 marca 2024 r. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu RP, powołał nową Radę Ochrony Pracy. Akty powołania na nową kadencję odebrało 25 członków Rady.

    REKLAMA