REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klimat porozumienia, czyli rola menedżera w procesie komunikacji w firmie

Maria Wawrzyniak

REKLAMA

Komunikacja to społeczna konieczność. Dzięki komunikowaniu się ludzie realizują działania o bardzo złożonej strukturze. Komunikując się, określają i kreują otaczającą ich rzeczywistość społeczną – podejmują, realizują i koordynują własne działania z działaniami innych ludzi. Wypełniają społeczne rytuały, zaspokajają własne potrzeby emocjonalne, a także wyjaśniają sens dokonanych i podjętych działań własnych i cudzych.

Przeobrażenia w biznesie wymuszają konieczność odmiennego spojrzenia na rolę komunikacji. Rewolucja w technologiach teleinformatycznych przynosi nowe sprawniejsze, szybsze i tańsze narzędzia, które stwarzają nowe możliwości. Komunikacja staje się kluczowym elementem kultury korporacyjnej zakładającej ciągłą wymianę informacji, wielokierunkową i wielostronną, w której uczestnikami są menedżerowie i pracownicy.

Autopromocja

Informacje przekazywane są wertykalnie – od kierowników do pracowników i odwrotnie, ale też horyzontalnie – między menedżerami i między pracownikami. Sprawnie działający system komunikacji może przynieść wiele korzyści dla organizacji, gdyż dzięki temu pracownicy będą w stanie rozumieć strategię działania i cele biznesowe. Wzrośnie również efektywność pracy i motywacja, zyska morale pracowników. Jest to ważne, gdyż wizerunek pracodawcy w oczach pracowników przekłada się bezpośrednio na wizerunek firmy wśród lokalnej społeczności, klientów i opinii publicznej.

Funkcje menedżera

Ze względu na różnorodność pracowników i pełnioną przez nich funkcję w organizacji, każdy z nich będzie potrzebował nieco innych informacji, przekazywanych w różnych formach i czasie. Dlatego też jednym z głównych zadań menedżera jest poznanie podwładnych, ich umiejętności, wiedzy, talentów, a także potrzeb. Dopiero wtedy szef będzie mógł zastosować najlepsze metody i formy przekazu informacji, tak by efekt przekazu był jak najlepszy.

Obecnie zarządzanie organizacją wymaga skutecznego przywództwa. Na proces zarządzania składają się: planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie. Funkcje te menedżer realizuje, odgrywając role: interpersonalną, informacyjną i decyzyjną. Koordynowanie zadań, przetwarzanie i przekazywanie odpowiednich informacji oraz podejmowanie racjonalnych decyzji wymaga odpowiednich kompetencji, w tym wysokich predyspozycji interpersonalnych połączonych z umiejętnościami komunikacji międzyludzkiej i międzygrupowej.

Komunikowanie jest zatem istotną częścią zakresu zadań menedżera, gdyż znajduje się on w centrum sieci komunikacyjnej, gdzie komunikowanie odbywa się w wielu kierunkach: z jego własnym przełożonym, z kierownikami innych szczebli i jednostek organizacyjnych, z podwładnymi, a także innymi osobami z organizacji. Każdy z kontaktów wymaga innej formy komunikowania, gdyż różnić się będzie to, co i komu menedżer przekazuje, jakim językiem się posługuje, jakiej używa formy i czasu. Menedżer, by mógł wypełniać właściwie swoje role, musi umieć jasno wypowiadać się, aktywnie słuchać, a także być spostrzegawczy, wspierający, przekonywający, sprawiedliwy i otwarty, skłonny do rozmowy z każdym członkiem organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zrobić, żeby komunikacja była efektywna

● Zadbaj o korzystne warunki zewnętrzne, czyli takie, które pozwolą na koncentrację na Twojej wypowiedzi (usuń zagłuszacze).

● Określ sobie cel i treść własnej wypowiedzi.

● Poznaj swoich odbiorców, ich oczekiwania, potrzeby i zainteresowania.

● Zadbaj o zrozumienie swoich wypowiedzi przez dostosowanie swojego języka do poziomu wykształcenia słuchaczy, ich wiedzy, doświadczeń życiowych, a także wieku.

● Pomóż swoim odbiorcom w zapamiętaniu Twojego przekazu, np. przez zachęcanie ich do notowania, przypominanie najważniejszych faktów, odwoływanie się do przykładów z życia wziętych.

● Namawiaj słuchaczy do aktywnego udziału w procesie komunikacji przez zachęcanie do zadawania pytań dotyczących komunikatu, parafrazowanie, podsumowywanie przekazanych danych, odzwierciedlanie emocji odbiorców.

● Postaraj się stworzyć klimat porozumienia i współpracy przez szacunek i otwartość wobec odbiorców.

Komunikowanie to proces

Komunikowanie to celowy sposób odnoszenia się i oddziaływania na odbiorcę komunikatu, to także sposób zachowania i mówienia. Chcąc efektywnie komunikować się z otoczeniem, należy odpowiedzieć na kilka pytań.

● Z kim się komunikujemy? – kto to jest, jaka jest rola tej osoby w organizacji. Informacje te pomogą określić potrzeby i zainteresowania naszego odbiorcy, jego poziom wiedzy, jakie pytania można zadać podczas procesu komunikacji, jak szczegółowe mają być przekazywane informacje, a także język, jakim należy się posłużyć oraz formy przekazu, jakich należy użyć.

● Dlaczego się komunikujemy? – odpowiadając na to pytanie, dochodzimy do sedna procesu komunikacji, czyli jego celu lub wyniku. Pytanie to określa, jakie jest zadanie naszego komunikowania, tzn. pouczenie, wskazanie, informowanie, motywowanie czy nawiązanie dobrych stosunków itp.

● Gdzie będziemy się komunikować? – tj. czy będzie to spotkanie w cztery oczy, w sali narad, w hali produkcyjnej; czy charakter spotkania będzie oficjalny czy nie, czy będzie ono zapowiedziane czy z zaskoczenia. Odpowiedzi na te pytania dadzą istotne wskazówki, jak przygotować się do przekazania komunikatu, gdzie będzie go można najlepiej przekazać, gdyż np. udzielenie upomnienia podwładnemu na jego stanowisku pracy w hali produkcyjnej, przy jego współpracownikach przyniesie o wiele gorszy efekt niż spotkanie w cztery oczy w biurze kierownika.

● Kiedy i co będziemy komunikować? – właściwe zaplanowanie czasu na przekazanie komunikatu pozwala uniknąć np. niepotrzebnych plotek, ponieważ ich konsekwencje są przeważnie nie do naprawienia. Dlatego należy starać się je uprzedzić lub choćby szybko na nie reagować. Niedopuszczalny jest zupełny brak komunikacji, np. z powodu braku czasu, gdyż może to świadczyć o nadawcy, że odbiorcy są dla niego nieważni, niedoceniani i nieszanowani, nie ufa się im. Natomiast z przekazujących komunikat czyni niegodnych zaufania, tych, którzy z komunikatu próbują uczynić rodzaj władzy. Takie postępowanie z pewnością niweczy założenia misji organizacji, w której otwartość komunikacji jest jednym z jej filarów.


Odpowiedź na pytanie, co będziemy komunikować, związana jest z treścią komunikatu, jego przedmiotem, stopniem szczegółowości, poziomem, ale także punktem widzenia problemu i tego, jakie jest zdanie przekazującego komunikat. Ważne jest, czy komunikat dotyczy pracy lub wykonywanych zadań – ten wymaga bowiem bezpośredniego komunikowania. W przypadku informacji dotyczących organizacji i jej funkcjonowania należy skorzystać z narad i wniosków pracowniczych. Jeśli zaś komunikat jest integrujący, można skorzystać z gazetki zakładowej, w przypadku porządkowego – właściwa będzie tablica ogłoszeń.

● Jak będziemy się komunikować i jakimi środkami się posłużymy? – to bardzo istotne, gdyż przygotowanie właściwego komunikatu jest najważniejszym krokiem w kierunku dobrej komunikacji. Można wykorzystać: formy ustne (w cztery oczy, spotkania na posiedzeniach), pisemne (list, notatki, e-maile, sprawozdania, zawiadomienia na tablicach ogłoszeń) lub wizualne (prezentacje, wykresy, schematy, filmy, fotografie).

Poszukując odpowiedniej formy wypowiedzi, należy zwrócić uwagę na preferencje odbiorców. O formie komunikatu decyduje także jego znaczenie dla funkcjonowania organizacji, gdyż jeden będzie miał znaczenie fundamentalne, a inny dużo mniejsze. Istotny jest także kanał przekazu, który powinien być dostosowany do treści, zasięgu i formy komunikatu, a tu ważne jest to, by informacja nie uległa zniekształceniu, co może spowodować efekt odmienny od założonego. Istotne jest również to, czy do przekazania komunikatu zastosujemy formę ustną czy też pisemną. Forma ustna będzie skuteczna, gdy dobrze ją zaplanujemy, przeprowadzimy w przyjaznej atmosferze i w niewielkim gronie. Forma pisemna będzie odpowiednia, gdy trzeba przekazać dużą liczbę informacji za jednym razem. Pozwoli to zapoznać się z treścią przekazu w czasie i okolicznościach dla każdego najbardziej odpowiednich.

Feedback dla szefa

Ważną rolę w procesie komunikacji w organizacji odgrywa również sam menedżer, jego pozycja w hierarchii organizacyjnej, ale także język, jakim się posługuje, zachowanie i mowa jego ciała. Na jego zachowanie w procesie komunikacji wpływa samo stanowisko, jakie zajmuje, stanowisko jego odbiorcy, ale także otoczenie, w jakim pracuje (np. luksusowe biuro, pokój biurowy z licznymi biurkami, hala produkcyjna), czy podwładni są ubrani w garnitury czy też kombinezony. Dlatego, by komunikacja była efektywna, ważne jest dostosowanie się do odbiorców zarówno w formie, miejscu, jak i sposobie przekazu komunikatu.

To, jak podwładni odbierają komunikaty wysyłane przez menedżera, wpływa także na sposób, w jaki traktują zadanie, które wykonują. Gdy wiedzą, jak wysokie znaczenie ma ich praca dla funkcjonowania organizacji, z pewnością będą bardziej zmotywowani, podwyższy się jakość ich pracy. Jeśli zaś będą mieli poczucie, że ich praca nie ma znaczenia, znacznie obniży się poziom ich pracy, ale także zdecydowanie zostanie zakłócona efektywność procesu komunikacji między nimi a menedżerem.

Menedżer, aby mógł być skuteczny w swym komunikowaniu, musi być zgodny w tym, co komunikuje, z tym, co czyni. Brak zgodności całkowicie podważa jego wiarygodność, a co za tym idzie – także efektywność jego komunikatów, mimo że będą miały doskonałą formę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca w Święta Wielkanocne

    Kiedy wypadają Święta Wielkanocne 2024? Praca w Poniedziałek Wielkanocny i Niedzielę Wielkanocną - czy przysługuje za to dodatek? Czy za pracę w Wielkanoc (w niedzielę oraz święto) przysługuje rekompensata?

    Komunikat ZUS: 29 marca 2024 r. kontakt z ZUS będzie możliwy tylko przez Platformę Usług Elektronicznych - PUE ZUS

    W Wielki Piątek, 29 marca 2024 r., wszystkie placówki ZUS będą zamknięte. W tym dniu czynna będzie jedynie Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

    BHP: Bony, talony, kupony zamiast posiłku profilaktycznego. Kiedy i komu przysługują, kto wydaje

    Pracownicy zatrudnieni w warunkach szczególnie uciążliwych mają prawo do posiłków profilaktycznych. Zamiast posiłku w formie dania gorącego pracodawca może im przekazać bony, talony, kupony i inne dowody uprawniające do otrzymania produktów spożywczych lub posiłku.

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią?

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią? Profilaktyk będzie się zajmował oceną sytuacji zdrowotnej i społecznej populacji, jej potrzeb, określaniem priorytetów jak i opracowywaniem danych epidemiologicznych. Trzeba wiedzieć, że od dnia 26 marca obowiązują nowe zawody medyczne, takie jak: profilaktyk, asystentka stomatologiczna, elektroradiolog, higienistka stomatologiczna, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy.

    REKLAMA

    Terapeuta zajęciowy - nowość, szczególnie dla niepełnosprawnych

    Terapeuta zajęciowy, często pracuje z osobami wykluczonymi społecznie (chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi, bezrobotnymi). Często wykorzystuje różnorodne metody aktywności życiowej pacjentów, stara się przeciwdziałać powstawaniu przewlekłego stanu chorobowego lub trwałego kalectwa oraz wspierać podopiecznego w przystosowaniu do życia w społeczności szpitalnej i pozaszpitalnej. Głównymi zadaniem terapeuty zajęciowego jest dobór odpowiednich form terapii, dostosowanych do stanu zdrowia, potrzeb, zainteresowań i możliwości podopiecznego. Trzeba wiedzieć, że to nowy zawód medyczny.

    Dożywotnie świadczenie honorowe: Co miesiąc dodatkowe 6246,13 zł od ZUS

    Świadczenie honorowe to dodatkowe pieniądze od ZUS dla osób, które ukończyły 100 lat życia. Od 1 marca 2024 r. kwota świadczenia honorowego dla nowych stulatków wynosi 6246,13 zł brutto.

    Rada Ochrony Pracy: Marszałek Sejmu Szymon Hołownia wręczył akty powołania członkom Rady

    27 marca 2024 r. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu RP, powołał nową Radę Ochrony Pracy. Akty powołania na nową kadencję odebrało 25 członków Rady.

    10000 zł brutto – ile to netto?

    10000 zł brutto wynagrodzenia - ile to netto? Umowa o pracę zawiera wynagrodzenie brutto, od którego należy odjąć składki ZUS, składkę zdrowotną i zaliczkę na podatek. Pozostaje wynagrodzenie netto. Oblicz za pomocą kalkulatora, ile na rękę z 10000 zł brutto otrzyma pracownik.

    REKLAMA

    Wybierasz się do urzędu, ZUS-u , czy na pocztę w Wielki Piątek? Lepiej sprawdź, które placówki są czynne

    Wielki Piątek nie jest dniem wolnym od pracy, ale nie wszystkie urzędy będą otwarte. Niektóre urzędy marszałkowskie i gminne będą zamknięte, a inne skrócą godziny pracy do 13:00.

    Pracownicy chcą zmienić pracodawcę - raport z rynku pracy

    Aż 45% pracowników w Polsce chce zmienić pracodawcę - taka informacja wynika z raportu "Barometr Rynku Pracy".

    REKLAMA