REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy

Marzena Królak-Makowska

REKLAMA

Ocena stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe powinna być przeprowadzana zarówno dla nowo tworzonych stanowisk, jak i po każdej zmianie organizacji i wyposażenia stanowisk pracy.

Ustawodawca nie określa sposobu przeprowadzania oceny stanowisk pracy z monitorem ekranowym, jak i nie nakłada na pracodawcę obowiązku udokumentowania jej na piśmie. Jednak wskazane jest przeprowadzenie takiej oceny na piśmie oraz przechowywanie udokumentowanej oceny stanowiska pracy.

Autopromocja

Zapewnienie właściwej organizacji stanowisk pracy

Pracodawca musi zapewnić właściwą organizację stanowisk pracy poprzez rozmieszczenie elementów wyposażenia, np.: biurka, klawiatury, monitora czy drukarki itd.

Pracodawca musi zapewnić w szczególności:

  • dojścia do stanowisk pracy. Należy zapewnić ciągi komunikacyjne, tj. drogi i przejścia mające wymiary odpowiednie do liczby potencjalnych użytkowników oraz rodzajów i wielkości stosowanych urządzeń. I tak, wysokość dojścia do stanowiska pracy na całej długości nie powinna być mniejsza w świetle niż 2 m, przejścia muszą mieć szerokość co najmniej 0,6 m; jeżeli w przejściach odbywa się ruch dwukierunkowy – co najmniej 1 m,
  • drogi i wyjścia ewakuacyjne. Ponadto miejsca niebezpieczne na przejściach zagrażające potknięciem się, upadkiem lub uderzeniem (np. stopnie, progi) powinny być pomalowane barwami bezpieczeństwa;
  • przestrzeń na stanowisku pracy. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.);
  • odpowiednią wysokość pomieszczenia stałej pracy, która nie może być mniejsza niż 3 m w świetle; dopuszczalna jest wysokość pomieszczenia do 2,5 m, jeżeli w pomieszczeniu pracuje nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz poniżej 3 m w świetle przy zastosowaniu klimatyzacji.

Ponadto na terenie pomieszczeń, głównie biurowych, obecnie coraz częściej stosowane są ściany działowe bądź drzwi z tafli szklanych przezroczystych – w takiej sytuacji należy zapewnić, aby były one wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub wykonane ze szkła hartowanego oraz odpowiednio oznakowane w widocznym miejscu (jednoznacznie oznakowane oraz wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub tak osłonięte, aby niemożliwe było zetknięcie się pracownika ze ścianą lub jego zranienie w razie rozbicia tej ściany).


Bezpieczne wykonywanie pracy

Stan elementów wyposażenia stanowisk pracy musi zapewniać bezpieczne wykonywanie pracy. Na terenie pomieszczeń biurowych szczególną uwagę należy zwrócić na zagrożenia wynikające z niewłaściwej eksploatacji urządzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca ma obowiązek m.in. chronić pracowników przed porażeniem prądem elektrycznym wynikającym z eksploatacji urządzeń oraz potwierdzić pomiarami skuteczność ochrony przeciwporażeniowej. Należy pamiętać o tym, że stan izolacji urządzeń elektroenergetycznych ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo obsługi i prawidłowe ich funkcjonowanie. Dobry stan izolacji oraz zabezpieczenia przeciwporażeniowe (uziemienie, zerowanie obudowy urządzenia) to również gwarancja ochrony przed porażeniem przy dotyku bezpośrednim (czyli przed porażeniem pracowników prądem elektrycznym).

Ponadto pracodawca ma obowiązek zapewnić ochronę obiektów budowlanych i urządzeń technicznych przed gromadzeniem się ładunków i wyładowaniami elektryczności statycznej – stwarzającymi zagrożenia w środowisku pracy. W tym celu musi zwrócić szczególną uwagę na powierzchnie podłóg (wskazane jest stosowanie wykładzin antyelektrostatycznych).

Obciążenia zdrowotne

Pracodawca musi zapewnić, aby praca przy monitorze ekranowym nie powodowała nadmiernego obciążenia narządu wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego pracowników.

Obciążenie czynnikami fizycznymi środowiska pracy

Pracodawca musi zadbać o to, aby przy pracy z monitorem ekranowym zminimalizować obciążenie pracowników czynnikami fizycznymi środowiska pracy, do których możemy zaliczyć m.in.: oświetlenie, temperaturę, wentylację, hałas oraz wilgotność powietrza.

We wszystkich miejscach na terenie zakładu pracy, w których mogą przebywać pracownicy, pracodawca ma obowiązek zapewnić oświetlenie elektryczne w porze nocnej lub w sytuacji, gdy oświetlenie dzienne jest niewystarczające.

Oświetlenie dzienne na poszczególnych stanowiskach pracy, jak również oświetlenie elektryczne powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac i wymaganej dokładności oraz powinno spełniać wymagania określone w Polskich Normach.

W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C. W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy – jednak nie niższą niż 14°C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.


Należy przestrzegać następujących zasad związanych z wentylacją:

  • pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz;
  • klimatyzacja lub wentylacja nie mogą powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy;
  • strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy;
  • systematycznie należy przeprowadzać kontrole urządzeń klimatyzacyjnych, jak również dokonywać cyklicznej wymiany filtrów.

Najkorzystniejsza jest wilgotność w przedziale 40–60% wilgotności względnej. Wilgotność należy jednak dostosować tak, aby u pracowników nie powstawało uczucie suchości, tj. wysychanie śluzówek ust i nosa oraz suchości skóry (zbyt niska wilgotność sprzyja gromadzeniu się ładunków elektrycznych, jak również zwiększeniu podatności organizmu na stany zapalne i alergie).

W pomieszczeniu do pracy z komputerem poziom hałasu nie powinien przekraczać 65 dB, a w pomieszczeniach z maszynami do pisania, dalekopisami, urządzeniami liczącymi – 75 dB.

Obciążenia psychiczne

Pracodawca powinien podjąć starania w celu zastosowania na stanowiskach pracy przemiennego łączenia pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nieobciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała, przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub co najmniej 5-minutowej przerwy, wliczanej do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownikom z Ukrainy zakwaterowanie zapewniają pracodawcy

Liczba pracodawców zapewniających zakwaterowanie pracownikom z Ukrainy rośnie. Tymczasem od lipca 2024 r. anulowano dotacje dla ośrodków zbiorowego zakwaterowania uchodźców z Ukrainy.

ZUS ogłosił konkursy ofert na świadczenie usług rehabilitacyjnych

ZUS ogłosił konkursy ofert na świadczenie usług rehabilitacyjnych dla ośrodków rehabilitacyjnych oferujących obiekty, w których będzie prowadzona rehabilitacja lecznicza. Oferty można składać do 17 maja 2024 r.

GUS: W ciągu ostatniego kwartału populacja Polski zmniejszyła się o ponad 40 tys. osób. Jak zatrzymać spadek liczby Polaków?

Gwałtownie spada liczba ludności w Polsce. Na koniec marca 2024 r. Polaków było o ponad 40 tys. mniej niż na koniec 2023 r. Jak zaradzić wyludnianiu się naszego kraju?

Kiedy najlepiej wziąć urlop 2024?

Zbliża się sezon letni, a wraz z nim plany wyjazdowe. Sprawdź, kiedy najlepiej wziąć urlop, aby wypoczywać jak najdłużej. Zaplanuj wyjazd w maju, czerwcu, lipcu, sierpniu lub wrześniu. Poniższy kalendarz wskazuje, kiedy zaplanować wakacje w 2024 r. - 4 dni lub więcej.

REKLAMA

Podwyżki wynagrodzenia w branży IT. Zapotrzebowanie na specjalistów nadal jest bardzo duże, mogą zarobić nawet 25 tys. zł

Wynagrodzenia specjalistów IT rosną, mimo trudniejszego okresu w branży. Zapotrzebowanie na specjalistów nadal jest bardzo wysokie.

1 maja też wolne w Niemczech. Dni wolne od pracy Niemcy

Jakie są dni wolne od pracy w Niemczech? Jakie są dni wolne od pracy w Polsce? Okazuje się, że kilka dni się powiela - jest to m.in. 1 maja. W Niemczech nie zapowiada się jednak tak długa majówka jak w Polsce. Dlaczego? Ponieważ w Niemczech dni wolne od pracy są uniwersalne dla całego kraju ale tylko w pewnym zakresie, w innym reguluje to wewnętrzne prawo lokalne, dla danego landu. W Polsce dni wolne od pracy są uniwersalne dla całego kraju, obowiązuje jedna ustawa, nie ma różnicowania ze względu na województwa czy powiaty. Wewnętrzne prawo lokalne nie reguluje tej materii.

GUS: Stopa bezrobocia w marcu wyniosła 5,3 proc. Więcej zwolnień grupowych

W marcu br. było 822,2 tys. bezrobotnych w Polsce. Stopa bezrobocia wyniosła 5,3 proc.

Krajowy Rejestr Osób Pełniących Niektóre Funkcje Publiczne - projekt niezgodny z RODO

Osoby eksponowane politycznie tj. m.in. premier, członkowie Rady Ministrów, posłowie, senatorowie, sędziowie, prokuratorzy, wojewodowie, członkowie kolegiów samorządowych kolegiów odwoławczych i regionalnych izb obrachunkowych, radni JST, członkowie zarządów związków samorządowych, Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, członkowie zarządów i rad nadzorczych spółek handlowych JST - mają znaleźć się w Krajowym Rejestrze Osób Pełniących Niektóre Funkcje Publiczne. Założenia projektu są jednak niezgodne z RODO i mogą naruszać dane osobowe ww. osób jak ich rodziny. Dlaczego? W rejestrze mają się też znaleźć takie dane jak: imię (imiona) nazwisko i numer PESEL małżonka, rodziców, dziadków i innych wstępnych jak i pełnoletnich dzieci pierwszego stopnia oraz pełnoletniego rodzeństwa. Takie stanowisko przedstawił Prezes Urzędu Ochrony danych osobowych.

REKLAMA

Prawo cywilne, karne i rodzinne - będą nowe kodeksy!

Rząd zrobił nie małą niespodziankę. Można spodziewać się nowych projektów takich aktów prawnych jak: kodeks karny, kodeks cywilny i kodeks rodzinny. Co więcej powołał też Komisję Kodyfikacyjną Ustroju Sądownictwa i Prokuratury - czy będą nowe ustawy o SN czy KRS - wydaje się, że tak. Rok 2024 i 2025 to będzie czas wzmożonych prac nad tymi kluczowymi obszarami prawa w Polsce. Zmiany są potrzebne.

30 kwietnia 2024 r.: W tym terminie złóż wniosek do ZUS, jeśli chcesz zachować ciągłość wypłaty świadczenia

ZUS przyjmuje wnioski o 800 plus na okres świadczeniowy 2024/2025. Dokumenty trzeba złożyć do 30 kwietnia, żeby zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego.

REKLAMA