REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lato w biurze – jak zmniejszyć negatywne skutki upałów?

Lato w biurze – jak zmniejszyć negatywne skutki upałów?/fot. Fotolia
Lato w biurze – jak zmniejszyć negatywne skutki upałów?/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lipiec i sierpień to czas urlopów, podczas których można zregenerować siły i odpocząć od codziennych obowiązków zawodowych. Jednak wakacje trwają krótko, a panujące latem upały zmniejszają efektywność pracowników. Promieniowanie UV dociera także do wnętrz, powodując m.in. wzrost temperatury. Ta z kolei negatywnie wpływa na samopoczucie i obniża poziom skupienia osób przebywających w budynku. Co zrobić, żeby zapewnić im komfortowe warunki pracy w gorące dni?

Panująca w pomieszczeniach zbyt wysoka temperatura i odbijające się w monitorach światło, nie sprzyjają wykonywaniu obowiązków służbowych. I choć lato można uznać za najpiękniejszą porę roku, w kontekście pracy bywa największym utrapieniem. Weekendowy wyjazd za miasto czy tygodniowy urlop przynoszą tylko chwilowe ukojenie.  

Autopromocja

Częste rozwiązania na upały

Pogorszenie warunków pracy w okresie letnim (a czasem także wiosennym) wynika przede wszystkim ze wzrostu temperatury zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynków. W trosce o pracowników możemy zastosować kilka rozwiązań: klimatyzatory, wentylatory, rolety wewnętrzne, żaluzje. Wiele osób decyduje się również na biurkowe wiatraczki.

Jednym z najpopularniejszych sposobów walki z upałem jest klimatyzacja. Mimo iż niesie ukojenie, źle użytkowana może prowadzić m.in. do wysuszenia skóry i spojówek lub stać się przyczyną przeziębienia. Wymaga też częstego oczyszczania, co jest szczególnie istotne dla alergików. Bywa, że staje się źródłem sporów wśród ludzi, którzy mają różne upodobania, jeśli chodzi o temperaturę w pomieszczeniu.

Polecamy: Personel i Zarządzanie – prenumerata

Klimatyzacja nie rozwiązuje ponadto problemu światła odbijającego się w monitorach. Tu w sukurs przychodzą żaluzje i rolety – zmniejszają one jednak temperaturę w nieznacznym stopniu i często wymuszają pracę przy sztucznym oświetleniu. Dlatego część pracodawców decyduje się na połączenie kilku różnych produktów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciepło – jak zatrzymać go na zewnątrz?

Dobrym rozwiązaniem jest montaż nowoczesnych markiz lub markizolet zewnętrznych do okien pionowych, które absorbują promienie słoneczne już przed szybą i emitują dzięki temu ciepło na zewnątrz. – Z przeprowadzonych przez nas badań, wynika, że markizy i markizolety montowane na zewnątrz są aż do 8 razy skuteczniejsze niż rolety wewnętrzne, a dzięki ich zastosowaniu temperatura wewnątrz pomieszczeń jest nawet do 10°C niższa – mówi Wojciech Chronowski, ekspert marki FAKRO. Tkanina markizy posiada prześwit i nie zasłania zupełnie widoku na zewnątrz, a z drugiej strony zapewnia prywatność w ciągu dnia. To ważne w przypadku pokojów, gabinetów czy sali zlokalizowanych na partnerze budynku lub kiedy obiekt biurowy, w którym mieści się siedziba firmy znajduje się w niedalekim sąsiedztwie innego. Taki produkt będzie też pełnić funkcję moskitiery, co okaże się szczególnie przydatne w miejscach zlokalizowanych blisko wody lub takich, w których pracownicy wykonują swoje obowiązki także w godzinach wieczornych – do pomieszczeń wpada wtedy zazwyczaj więcej owadów.

Komfort podstawą dobrej pracy

Poza ograniczeniem nadmiernego nagrzewania się wnętrz, na efektywność pracy i komfort pracowników wpływa również równomierny rozkład natężenia światła. Ma on istotne znaczenie nie tylko w przypadku przestrzeni, w których pracujemy na co dzień, lecz także sali konferencyjnych, gdzie prowadzone są szkolenia i prezentacje, często z użyciem projektora oraz ekranu. Większość z nas spotkała się zapewne z sytuacją, gdy promienie słoneczne utrudniały wewnętrzne zebranie zespołu lub, co gorsza, biznesowe spotkanie.

Ten aspekt nabiera szczególnego znaczenia, gdy w firmie prowadzone są badania – od komfortu pracowników i respondentów zależy ich wiarygodność. – Nie możemy sobie pozwolić, aby jakikolwiek czynnik spowodował dyskomfort naszego respondenta. Wpływ wysokiej temperatury lub zbyt dużego promieniowania słonecznego może spowodować szybkie zmęczenie osoby badanej, której reakcje na badane zjawisko lub przedmiot mogą być przez to zakłócone – komentuje  Małgorzata Walczak-Gomuła, Prezes ASM – Centrum Badan i Analiz Rynku.

W ochronie sprzętu

Nie tylko pracownicy wymagają jednak ochrony przed upałem. Właściciele czy osoby zarządzające obiektem biurowym lub firmą, powinni być także świadomi tego, jak wysokie temperatury wpływają na znajdujące się w przedsiębiorstwie wyposażenie. Okazuje się, że już przy 30°C procesory komputerów zwalniają i mogą się przegrzać, co często prowadzi do bezpośredniej awarii sprzętu. Skutki tego ostatniego, związane nie tylko z utratą urządzeń, ale przede wszystkim – czasu pracownika i zawartością dysku, bywają dotkliwe. Montując zabezpieczenie przeciw upałom warto więc mieć również i to na uwadze. Tym bardziej, że lista wartościowych urządzeń, jakimi dysponują przedsiębiorstwa, jest zazwyczaj długa.

Doraźna pomoc

Pamiętajmy, że jeżeli pracownicy wykonują pracę w zamkniętych pomieszczeniach w temperaturze ponad 28°C, pracodawca zobowiązany jest  dostarczyć im bezpłatne napoje. To istotne także z praktycznego punktu widzenia –  wypijanie zbyt małej ilości płynów może negatywnie wpływać na pracę mózgu, obniżać koncentrację, zwiększać uczucie zmęczenia i senności.

Jeżeli w naszej firmie obowiązuje wewnętrzny regulamin określający zasady biurowego dress code’u i o ile nie koliduje to z polityką funkcjonowania przedsiębiorstwa, warto uwzględnić w takim dokumencie specjalne warunki ubioru w okresie letnim. Gdy zasady dopuszczają mniej oficjalne stroje, panowie mogą wybrać nieco swobodniejszą koszulę, koszulkę polo czy garderobę z przewiewnych materiałów, np. lnu. W przypadku pań, popularną czerń i granat, można na przykład zastąpić jasnymi kolorami (beże, szarości, biel, pastele), które nie przyciągają promieni słonecznych.

Sezon wakacyjny trwa, część pracowników odpoczywa z dala od miejsca pracy. Zadbajmy więc o ich komfort tuż po powrocie. Niezależnie od tego, czy jesteśmy właścicielem biura, szefem firmy czy kierownikiem działu Human Resources. Komfortowe warunki pracy, kiedyś spychane na margines, dziś stały się wręcz obowiązkiem pracodawców i jednym z podstawowych wymagań pracowników. Z korzyścią dla obu grup.

FAKRO

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy 14 kwietnia 2024 to niedziela handlowa?

    Czy 14 kwietnia 2024 to niedziela handlowa? Czy przed weekendem majowym jest niedziela handlowa? Jak wypadają niedziele handlowe w kwietniu?

    Czy 7 kwietnia 2024 to niedziela handlowa?

    Czy 7 kwietnia 2024 to niedziela handlowa? Czy w kwietniu 2024 jest niedziela handlowa? Jakie kary za pracę w dni niehandlowe?

    ZUS odpowiada: Czy po 1 kwietnia składać wniosek o ponowne przeliczenie emerytury [nowe tablice GUS]?

    Od 1 kwietnia, przy obliczaniu przyszłych emerytur, ZUS skorzysta z nowej tablicy dalszego trwania życia GUS, co sprawi, że emerytura osoby w wieku 60 lat będzie niższa o 3,7 proc., a osoby w wieku 65 lat – o 4,1 proc. niż obliczona na podstawie poprzedniej tablicy – poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

    Dodatki funkcyjne w sądach

    Dodatki funkcyjne w sądach - trwają prace nad przepisami. Mają się zmienić zasady wynagradzania sędziów pełniących funkcje rzeczników dyscyplinarnych. Proponowane zmiany mają charakter przekrojowy, dotyczą modyfikacji wysokości dodatków funkcyjnych przysługujących Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Sędziów Sądów Powszechnych, Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych, zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającemu przy sądach apelacyjnych, zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającemu przy sądach okręgowych oraz Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Ministra Sprawiedliwości, i służą dostosowaniu wysokości dodatków do rzeczywistego obciążenia zadaniami związanymi z pełnieniem tych funkcji. 

    REKLAMA

    Jak zarządzać zespołem? Liderem nie trzeba się urodzić. Liczy się cel i chęć współpracy z innymi

    Osoby zarządzające zespołem mają kluczowe znaczenie dla firmy. Prawie co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa.

    Odmienne poglądy polityczne pracownika a dyskryminacja

    Zbliżają się wybory samorządowe. W wielu miejscach, w tym w pracy, trwają rozmowy, spory i wymiana myśli politycznych co do programów i kandydatów. Trzeba jednak wiedzieć, że pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, m.in. bez względu na przekonania polityczne. Nie można więc ponosić negatywnych konsekwencji w miejscu pracy, szczególnie jeżeli ma się odmienne poglądy od pracodawcy. Nawet jeżeli jest się zatrudnionym w jednotach samorządu terytorialnego, gdzie niestety często ma miejsce rotacja pracowników ze względu na tzw. układy polityczne - powinna obowiązywać zasada wolności słowa i własnych poglądów politycznych.

    Urlop bezpłatny - zastanów się czy chcesz iść, możesz być wytypowany do zwolnienia

    Urlop bezpłatny - zastanów się czy chcesz iść, możesz być wytypowany do zwolnienia. Dal pracodawcy liczy się dyspozycyjność pracownika. Wytypowanie do zwolnienia pracownika, przebywającego na długotrwałym urlopie bezpłatnym i korzystającego w tym czasie z innego źródła utrzymania, stanowi obiektywne i racjonalne kryterium doboru do wypowiedzenia umowy o pracę, co nie świadczy o charakterze dyskryminacyjnym zwolnienia. Zgodne z zasadami współżycia społecznego jest przyjęcie przez pracodawcę jako kryterium doboru pracowników do zwolnienia ich dyspozycyjności, rozumianej jako możliwość liczenia na obecność pracownika w pracy, w czasie na nią przeznaczonym, gdy przeciwieństwem tak rozumianej dyspozycyjności są częste absencje pracownika, spowodowane złym stanem zdrowia, jak również inne przypadki usprawiedliwionej nieobecności.

    Elektroradiolog - kim jest i co robi?

    Elektroradiolog to nowy zawód medyczny. Wielu idąc na tzw. prześwietlenie, tj. n. badanie w pracowniach rentgenowskich RTG - nie zdaje sobie sprawy, że jest to wymagający zawód, który wiąże się z pracą w szkodliwych i trudnych warunkach dla zdrowia tego pracownika - ze względu na promieniowanie. Praca przy wykonywaniu badań z zakresu diagnostyki obrazowej (rentgenografia, rentgenoskopia, radiologia stomatologiczna, mammografia, densytometria rentgenowska, tomografia komputerowa) jest wymagająca.

    REKLAMA

    Kim jest technik sterylizacji medycznej?

    Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zostać technikiem sterylizacji medycznej? Jakie czynności wykonuje technik sterylizacji medycznej? To główne pytania, które się pojawiają. Niektórzy pytają też: dlaczego ten zawód został wpisany na listę zawodów medycznych - odpowiedź jest prosta jest to zawód wymagający specjalistycznych kwalifikacji. Technicy muszą mieć szczególne prawa ale i obowiązki. Muszą też ponosić odpowiedzialność z powodu swoich błędów medycznych. W gruncie rzeczy, gdyby nie technicy i nienależyta dezynfekcja i sterylizacja wyrobów medycznych - wielu pacjentów byłoby narażonych na choroby zakaźne - zagrażające życiu i zdrowiu. 

    Praca w Święta Wielkanocne

    Kiedy wypadają Święta Wielkanocne 2024? Praca w Poniedziałek Wielkanocny i Niedzielę Wielkanocną - czy przysługuje za to dodatek? Czy za pracę w Wielkanoc (w niedzielę oraz święto) przysługuje rekompensata?

    REKLAMA