| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > ZUS > Informacje ogólne > Załatwianie spraw z ZUS przez internet

Załatwianie spraw z ZUS przez internet

Platforma Usług Zintegrowanych udostępnia obywatelom i przedsiębiorcom usługi z zakresu działalności ZUS oraz usprawnia realizację tychze usług, umożliwiając korzystanie z nich za pośrednictwem nowoczesnych kanałów komunikacji. Jak załatwiać sprawy w ZUS poprzez internet?

  • Platforma usług elektronicznych umożliwia m.in. sprawdzenie stanu konta, składanie formularzy czy przekazywanie reklamacji
  • Swój internetowy profil można uzyskać po zarejestrowaniu się w portalu Pue.zus.pl
  • W zależności od tego, w jakiej roli występuje klient, do takich danych uzyskuje dostęp po zarejestrowaniu na platformie

Dostępny bez ograniczenia czasu i miejsca internet stał się powszechnym sposobem wymiany informacji, a załatwianie spraw drogą elektroniczną jest wygodną formą kontaktu klienta z wybraną instytucją. W przypadku ZUS taką możliwość daje platforma usług elektronicznych (PUE).

Portal dla wszystkich

Platforma jest to zestaw zintegrowanych ze sobą systemów informatycznych, które za pomocą portalu PUE, centrum obsługi telefonicznej i samoobsługowych urządzeń Informacyjnych udostępniają obywatelom i przedsiębiorcom usługi z zakresu objętego działalnością ZUS oraz usprawniają realizację tych usług, umożliwiając korzystanie z nich za pośrednictwem nowoczesnych kanałów komunikacji.

W portalu PUE zamieszczane są treści ogólnodostępne, dedykowane dla wszystkich klientów oraz tych zarejestrowanych.

Po wejściu na stronę internetową Pue.zus.pl użytkownik witany jest przez wirtualnego doradcę. Awatar na bieżąco udziela ogólnych informacji na tematy związane z funkcjonowaniem ZUS oraz ubezpieczeniami społecznymi. Można zadać pytanie z zakresu zasiłków, świadczeń emerytalno-rentowych, kapitału początkowego, ubezpieczenia zdrowotnego oraz składek i ulg związanych z ich opłacaniem, a wirtualny doradca udzieli odpowiedzi w czasie rzeczywistym.

Zaufany profil

W celu skorzystania z usług spersonalizowanych należy posiadać na PUE swój profil (konto). Profil PUE można uzyskać po zarejestrowaniu się na portalu Pue.zus.pl. Dla bezpieczeństwa danych, do których uzyskuje się dostęp, po rejestracji trzeba potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wówczas profil PUE zostanie aktywowany.

Osoby, które posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) samodzielnie podczas rejestracji profilu PUE.

W tych przypadkach uzyskanie spersonalizowanego dostępu do danych w ZUS nie wymaga wizyty klienta w placówce, ponieważ stosując certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany ePUAP, klient sam potwierdza swoją tożsamość. Natomiast pozostałe osoby muszą „zaufać swój profil”, czyli potwierdzić dane, dla których rejestrowane jest konto dostępu do indywidualnych danych w ZUS. W tym celu muszą osobiście odwiedzić jednostkę ZUS i na podstawie okazanego dokumentu tożsamości pracownik ZUS „zaufa profil”.

Cały artykuł znajdziesz w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Sprawdź

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »