| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > ZUS > Formularze ZUS > Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZBA

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZBA

Formularz ZUS ZBA należy wypełnić w celu zawiadomienia o rachunkach bankowych płatnika składek, nowym rachunku bankowym, zamknięciu dotychczasowego rachunku, lub zmianie/korekcie danych dotyczących rachunku bankowego.

Zgodnie z art. 43 ust. 4 i 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnik składek w zgłoszeniu podaje wykaz rachunków bankowych. W przypadku gdy płatnik składek posiada więcej niż jeden rachunek bankowy, wypełnia formularz ZUS ZBA, który stanowi załącznik do formularza ZUS ZPA lub ZUS ZFA. Formularz ten wypełnia płatnik, który w zgłoszeniu:

  • ZUS ZPA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – w bloku IV pole 02 lub
  • ZUS ZFA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby fizycznej – w bloku V pole 02 podał, iż posiada inne rachunki bankowe.

Płatnik składek, będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, rozpoczynając tę działalność we wniosku EDG-1 wypełnia część EDG-RB wniosku o wpis (Informacja o rachunkach bankowych). Zmiany dotyczące numerów rachunków bankowych płatnik składek zgłasza bezpośrednio do ZUS, na formularzu ZUS ZBA.

Zobacz: Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZWPA

I. Dane organizacyjne

Bloku I nie wypełnia płatnik składek.
Pól 01 i 02 – nie wypełnia się.

II. Dane identyfikacyjne płatnika składek

Blok ten należy wypełniać ze szczególną starannością, wpisując dane podane w zgłoszeniu płatnika składek ZUS ZPA, ZUS ZFA lub we wniosku EDG-1, a w przypadku zmiany/korekty danych identyfikacyjnych płatnika składek – dane podane w bloku III dokumentu ZUS ZIPA lub we wniosku EDG-1.
W polu 01 – należy wpisać numer NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) nadany płatnikowi przez urząd skarbowy, nie oddzielając kreskami poszczególnych członów.
W polu 02 – należy wpisać numer REGON nadany płatnikowi przez Główny Urząd Statystyczny i ewidencjonowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (numer ten może mieć 9 lub 14 znaków i należy go wpisać wraz z występującymi „0”).
Pola 03-05 – wypełnia płatnik składek będący osobą fizyczną:

  • w polu 03 – należy wpisać numer PESEL – numer ewidencyjny nadany przez Rządowe Centrum Informatyczne Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności;
  • pola 04 i 05 – wypełnia się wyłącznie w sytuacji, gdy płatnikowi składek nie nadano numerów NIP, REGON lub PESEL albo jednego z nich; w polu 04 – w zależności od rodzaju dokumentu należy wpisać:

1 – w przypadku dowodu osobistego,
2 – w przypadku paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość obywatela Unii Europejskiej; w polu 05 – należy wpisać serię i numer – odpowiednio do kodu wpisanego w pole 04 – dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość obywatela Unii Europejskiej.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Ostaszewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »