| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > ZUS > Formularze ZUS > Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZBA

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZBA

Formularz ZUS ZBA należy wypełnić w celu zawiadomienia o rachunkach bankowych płatnika składek, nowym rachunku bankowym, zamknięciu dotychczasowego rachunku, lub zmianie/korekcie danych dotyczących rachunku bankowego.

Zgodnie z art. 43 ust. 4 i 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnik składek w zgłoszeniu podaje wykaz rachunków bankowych. W przypadku gdy płatnik składek posiada więcej niż jeden rachunek bankowy, wypełnia formularz ZUS ZBA, który stanowi załącznik do formularza ZUS ZPA lub ZUS ZFA. Formularz ten wypełnia płatnik, który w zgłoszeniu:

  • ZUS ZPA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – w bloku IV pole 02 lub
  • ZUS ZFA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby fizycznej – w bloku V pole 02 podał, iż posiada inne rachunki bankowe.

Płatnik składek, będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, rozpoczynając tę działalność we wniosku EDG-1 wypełnia część EDG-RB wniosku o wpis (Informacja o rachunkach bankowych). Zmiany dotyczące numerów rachunków bankowych płatnik składek zgłasza bezpośrednio do ZUS, na formularzu ZUS ZBA.

Zobacz: Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZWPA

I. Dane organizacyjne

Bloku I nie wypełnia płatnik składek.
Pól 01 i 02 – nie wypełnia się.

II. Dane identyfikacyjne płatnika składek

Blok ten należy wypełniać ze szczególną starannością, wpisując dane podane w zgłoszeniu płatnika składek ZUS ZPA, ZUS ZFA lub we wniosku EDG-1, a w przypadku zmiany/korekty danych identyfikacyjnych płatnika składek – dane podane w bloku III dokumentu ZUS ZIPA lub we wniosku EDG-1.
W polu 01 – należy wpisać numer NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) nadany płatnikowi przez urząd skarbowy, nie oddzielając kreskami poszczególnych członów.
W polu 02 – należy wpisać numer REGON nadany płatnikowi przez Główny Urząd Statystyczny i ewidencjonowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (numer ten może mieć 9 lub 14 znaków i należy go wpisać wraz z występującymi „0”).
Pola 03-05 – wypełnia płatnik składek będący osobą fizyczną:

  • w polu 03 – należy wpisać numer PESEL – numer ewidencyjny nadany przez Rządowe Centrum Informatyczne Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności;
  • pola 04 i 05 – wypełnia się wyłącznie w sytuacji, gdy płatnikowi składek nie nadano numerów NIP, REGON lub PESEL albo jednego z nich; w polu 04 – w zależności od rodzaju dokumentu należy wpisać:

1 – w przypadku dowodu osobistego,
2 – w przypadku paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość obywatela Unii Europejskiej; w polu 05 – należy wpisać serię i numer – odpowiednio do kodu wpisanego w pole 04 – dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość obywatela Unii Europejskiej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Duda

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK