| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Zatrudnianie niepełnosprawnych > Jakiej ochronie podlegają pracownicy niepełnosprawni?

Jakiej ochronie podlegają pracownicy niepełnosprawni?

Chciałbym zatrudnić osobę niepełnosprawną. Czy osobie takiej przysługują jakieś dodatkowe uprawnienia?

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych mianem tym określa osoby, których stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza bądź uniemożliwia wypełnianie ról społecznych, w szczególności wykonywanie pracy zawodowej, jeżeli uzyskały orzeczenie o zakwalifikowaniu przez organy orzekające o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy.

Osoba taka ze względu na pewne ograniczenia spowodowane niesprawnością organizmu wymaga szczególnej ochrony w pracy.
Ochrona pracy niepełnosprawnych sprowadza się przede wszystkim do:

  • ustanowienia ustawowego limitu czasu pracy tj. czas pracy osoby niepełnosprawnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo, a osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności – 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo,
  • zakazu zatrudniania w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych,
  • prawa do dodatkowej 15-minutowej przerwy na wypoczynek lub gimnastykę usprawniającą,
  • prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 10 dni dla osób
  • zaliczonych do znacznego lub miarkowanego stopnia niepełnosprawności,
  • prawa do zwolnienia osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia (celem uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym lub w celu wykonania specjalistycznych badań i zabiegów).

Zobacz: Na jakich pracowników niepełnosprawnych przysługuje dofinansowanie?

Stosowanie obniżonych norm czasu pracy osób niepełnosprawnych nie powoduje obniżenia wysokości wynagrodzenia wypłacanego w stałej miesięcznej wysokości.

Osobie zatrudnionej, która w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej utraciła zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku, pracodawca jest obowiązany wydzielić lub zorganizować odpowiednie stanowisko pracy z podstawowym zapleczem socjalnym.

Podstawa prawna: Art. 11–20 ustawy z 27.07.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Zobacz serwis: Zlecenie

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Przyborowska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »