| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Zatrudnianie cudzoziemców > Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce - niezbędne informacje

Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce - niezbędne informacje

Zatrudnienie cudzoziemców w Polsce odbywa się na ściśle określonych zasadach. Kiedy w celu podjęcia pracy wymaga się zezwolenia na pracę cudzoziemca? Jak legalnie go zatrudnić? W jakich przypadkach unieważnia się zezwolenie na pracę? Którzy cudzoziemcy nie muszą posiadać zezwolenia na pracę? Jakie kary mogą zostać nałożone na pracodawcę za nielegalne zatrudnienie?

O czym należy pamiętać, aby legalnie zatrudnić cudzoziemca

Podstawą do powierzenia pracy cudzoziemcowi (na czas nie dłuższy, niż termin ważności udzielonego zezwolenia na pracę), jest uzyskanie zezwolenia na wykonywanie pracy i otrzymanie przez cudzoziemca stosownego dokumentu potwierdzającego prawo pobytu na terytorium RP.

Wydawanie zezwoleń na zatrudnienie cudzoziemców na terytorium RP odbywa się w trybie wydawania decyzji administracyjnych przez właściwego wojewodę. Pracodawca (podmiot powierzający wykonywanie pracy) zamierzający na podstawie umowy lub innego stosunku prawnego powierzyć wykonywanie pracy cudzoziemcowi, składa pisemny wniosek wraz z oryginałami wymaganych dokumentów oraz kserokopiami do ich uwierzytelnienia. Wniosek wraz z wymaganymi dokumentami pracodawca jest zobowiązany złożyć na minimum 30 dni przed planowanym terminem zatrudnienia cudzoziemca. Zezwolenie na pracę jest wydawane w trzech egzemplarzach (dwa dla pracodawcy, przy czym jeden egzemplarz pracodawca przekazuje cudzoziemcowi). Dokument wydaje się dla danego cudzoziemca, określa pracodawcę, stanowisko lub rodzaj pracy oraz okres ważności zezwolenia.

Warunkiem wydania przez wojewodę zezwolenia na pracę (albo zezwolenia na pracę w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji), jest uzyskanie przez podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi informacji od starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy.

Zezwolenie na pracę jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata i może być przedłużone. Jeżeli cudzoziemiec pełni funkcję w zarządzie osoby prawnej, która na dzień złożenia wniosku zatrudnia powyżej 25 osób, wojewoda może wydać zezwolenie na pracę na okres do 5 lat. Zezwolenia wydawane są dla konkretnego pracodawcy, konkretnego cudzoziemca oraz na pracę w konkretnym miejscu i na konkretnym stanowisku.

Zatrudnianie cudzoziemców po zmianach od 1 maja 2015 r.

Ustawa wskazuje maksymalny okres na jaki może zostać wydane zezwolenie na pracę. Wojewoda, w swoim rozporządzeniu, może skrócić okres, na jaki wydawane są zezwolenia na pracę w danym województwie. Maksymalna długość okresu ważności zezwolenia na pracę może różnić się pomiędzy województwami.

Składając wniosek pracodawca musi przedstawić dokumenty sporządzone w języku obcym wraz z ich tłumaczeniem na język polski przygotowanym przez tłumacza przysięgłego. Wyjątkiem są dokumenty potwierdzające tożsamość oraz dokument podróży będący dowodem w postępowaniu o wydanie zezwolenia.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Prymakowska

Ekoconsultant sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »