| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Co należy wiedzieć przy podpisaniu umowy o pracę?

Co należy wiedzieć przy podpisaniu umowy o pracę?

Podpisanie umowy o pracę oznacza nawiązanie stosunku pracy. Pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Na co należy zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy o pracę?

Umowa o pracę to nie jedyny dokument, z którego treścią będzie musiał zapoznać się nowozatrudniony. Obok umowy o pracę, nieodłącznym elementem łączącego strony stosunku pracy jest informacja o warunkach zatrudnienia, która jak sama nazwa wskazuje, zawiera dodatkowe informacje na temat warunków zatrudnienia danej osoby.

Pracodawca jest zobowiązany potwierdzić na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy informacje dotyczące:

  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
  • wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
  • obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  • układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty.

Jeśli pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników, co oznacza, że nie jest zobowiązany do utworzenia regulaminu pracy, musi dodatkowo poinformować pracowników o:

  • porze nocnej,
  • miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia,
  • przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy.

Kodeks pracy - zmiany 2015

Dodatkowe dokumenty, z którymi nowozatrudniony może się spotkać na etapie dopełniania formalności związanych z zatrudnieniem, to m.in.:

  • szczegółowy zakres czynności wykonywanych na danym stanowisku,
  • upoważnienie do przetwarzania danych osobowych,
  • dokument potwierdzający zapoznanie z treścią regulaminu obowiązującego w danym zakładzie pracy,
  • dokument potwierdzający zapoznanie z zagrożeniami i ryzykiem zawodowym występującym na danym stanowisku pracy oraz zobowiązanie do przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • informacja o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych i ewentualnej wypłacie świadczeń urlopowych,
  • zgoda na udostępnienie pracodawcy danych osobowych zawartych w kwestionariuszach osobowych,
  • dokument potwierdzający zapoznanie się z przepisami dotyczącymi równego traktowania,
  • umowa o zakazie konkurencji.

Przepisy Kodeksu pracy nie uzależniają ważności umowy o pracę od zachowania formy pisemnej. Stosunek pracy zostaje zawarty mimo niezachowania formy pisemnej, np. w sytuacji gdy umowa o pracę została zawarta ustnie lub poprzez dopuszczenie pracownika do pracy.

Treść umowy o pracę

Warto wiedzieć jakie elementy umowy o pracę powinny znaleźć się w jej treści i na co szczególnie zwrócić uwagę. W myśl przepisów Kodeksu pracy, umowa o pracę powinna określać strony umowy, rodzaj zawartej umowy, datę jej zawarcia oraz miejsce wykonywania pracy, wysokość ustalonego wynagrodzenia za pracę, wymiar czasu pracy oraz termin rozpoczęcia pracy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Michał Jarski

Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »