| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Co musi się znaleźć w umowie o pracę?

Co musi się znaleźć w umowie o pracę?

Pracownik i pracodawca zawierając umowę o prace muszą zawrzeć w jej treści pewne niezbędne elementy. Pominięcie jednego z nich może spowodować nieważność umowy o pracę.

Umowa o pracę powoduje powstanie pomiędzy pracownikiem a pracodawcą stosunku pracy. Na jego podstawie pracownik zobowiązuje się do świadczenia pracy na rzecz i pod kierownictwem pracodawca, a pracodawca zobowiązuje się do zatrudnienia pracownika i wypłacania mu wynagrodzenia.

Minimalnymi składnikami każdej umowy o pracę jest wskazanie w jej treści rodzaju pracy, która ma być świadczona prze pracownika oraz zobowiązania do zapłaty wynagrodzenia. Są to dwa niezbędne elementy każdej umowy o pracę. Bez nich umowa o pracę staje się nieważna.

Określenie rodzaju pracy

Wskazanie rodzaju pracy, jaką m świadczyć pracodawca może nastąpić na parę sposobów. Po pierwsze wskazanie rodzaju pracy może polegać na wskazaniu stanowiska pracy pracownikowi. Po drugie rodzaj pracy można wskazać przez podanie w umowie o pracę zawodu. Rodzaj pracy może być w umowie wskazany w sposób mniej lub bardziej dokładny. Nie ma żadnych przeszkód, aby w treści umowy o pracę pracownik zobowiązał się do pracy więcej niż jednego rodzaju.

W przypadku, kiedy wyraźnie z treści umowy o pracę, ani z innych okoliczności nie można wywnioskować, jaki rodzaj pracy ma świadczyć pracownik, umowa o pracę jest nieważna.

Zobacz: Zakaz dyskryminowania pracownika na wychowawczym

Zapłata za pracę

W treści każdej umowy o prace musi znaleźć się zapis zobowiązujący pracodawcę do zapłaty wynagrodzenia pracownikowi za jego pracę.

W umowie nie musi się zostać podana dokładna kwota, jaką pracodawca będzie wypłacą pracownikowi. Wysokość wynagrodzenia za pracę ustalana jest stosownie do rodzaju pracy świadczonej przez pracownika. W umowie musi się zostać wprowadzone zobowiązanie do zapłaty za pracę.

Ważne elementy umowy o pracę

Elementami niezbędnymi umowy o pracę są wskazanie rodzaju płacy oraz zobowiązanie do wypłaty wynagrodzenia.

Jednak prawidłowo sformułowana umowa o pracę ponadto powinna określać:

  • strony umowy – stronami umowy o pracę są pracodawca i pracownik. Pracodawca może być jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej oraz, a może przede wszystkim osoba fizyczna. Pracownikiem natomiast może być tylko i wyłącznie osoba fizyczna. 
  • rodzaj umowy – wskazanie, czy umowa o prace zawarta została, jako umowa o pracę na czas nieokreślony, na czas określony, na okres próbny, na zastępstwo czy może na czas wykonania określonej pracy.
  • datę zawarcia umowy – wskazanie daty zawarcia pomiędzy pracownikiem a pracodawcą umowy o pracę.
  • rodzaj pracy – wskazanie stanowiska, zawodu lub zakresu czynności, jakie ma świadczyć pracownik.
  • miejsce wykonywania pracy – miejsce, w którym pracownik zazwyczaj wykonuje swoje obowiązki wynikające ze stosunku pracy. Jest to bądź stały punkt (w znaczeniu geograficznym) lub pewien oznaczony obszar kraju, w którym ma nastąpić świadczenie pracy. Jeśli w treści umowy o prace nie znajdzie się zapis o miejscu świadczenia pracy, to taka umowa o pracę jest ważna, a miejscem pracy pracownika będzie siedziba pracodawcy.
  • wynagrodzenie za pracę – wskazanie wszystkich elementów decydujących o uprawnieniach płacowych pracownika, zarówno wynagrodzenia zasadniczego, jak i składników zmiennych.
  • wymiar czasu pracy – wskazanie, czy pracownik będzie świadczył pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, czy w niepełnym wymiarze. W przypadku pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy, należy wskazać, jaki ma to być wymiar czasu pracy.
  • termin rozpoczęcia pracy – może zostać wskazany przez podanie konkretnej daty kalendarzowej lub poprzez wskazanie zdarzenia, które jest pewne. Jeśli w treści umowy nie ma wzmianki o terminie rozpoczęcia pracy, przyjmuje się, za ten termin dzień, w którym zawarto umowę o pracę.

Wskazane powyżej elementy, które powinny znaleźć się w każdej prawidłowo skonstruowanej umowie o pracę, nie są jedynymi, które mogą znaleźć się w takiej umowie. W treści umowy można zawrzeć także inne postanowienia.

Postanowienia umowy o pracę nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż postanowienia przepisów prawa pracy, w tym w szczególności Kodeksu pracy. Postanowienia mniej korzystne dla pracownika są nieważne i są zastępowanie przez postanowienia powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy. Postanowienia korzystniejsze obowiązuje i są dla obu stron umowy o pracę wiążące.

Podstawa prawna: Art. 29 Kodeksu pracy

Zobacz serwis: Wypowiedzenie

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

iBHP Sp. z o.o.

ekspert z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »