| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Jak zgłosić pracownika do ZUS?

Jak zgłosić pracownika do ZUS?

Pracodawca zatrudniając pracownika ma obowiązek zgłoszenia go do ubezpieczeń społecznych. Zgłoszenie pracownika do ZUS musi nastąpić w ciągu 7 dni od dnia zatrudnienia pracownika. Pracownicy wykonujący prace na podstawie umowy o pracę podlegają z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym. Płatnikiem składek na ubezpieczenie jest pracodawca. Pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do ZUS i odprowadzać za niego składki.

1. 7 dni na zgłoszenie

Pracownikiem jest osoba pozostającą w stosunku pracy. Nie zaliczymy do pracowników osób świadczących dla pracodawcy pracę na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Pracownik podlega przez cały czas trwania stosunku pracy obowiązkowo wszystkim ubezpieczeniom:

Pracownik podlega ubezpieczeniom społecznym od pierwszego dnia nawiązania stosunku pracy, aż do jego zakończenia.

Pracownik podlega ubezpieczeniom społecznym z każdej umowy o pracę; jeśli jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę u wielu pracowników, każdy z jego pracodawców ma obowiązek opłacać za niego składki na ubezpieczenie społeczne.

Pracodawca zgłasza pracownika do ZUS na specjalnym druku ZUS ZUA. Formularz ten zawiera następujące informacje:

  • dane płatnika składek, który zgłasza daną osobę do ubezpieczeń,
  • dane osoby zgłaszanej do ubezpieczeń:
  • PESEL, NIP, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano tych numerów lub jednego z nich – serię i numer dowodu osobistego lub paszportu,
  • nazwisko, imię pierwsze i drugie, nazwisko rodowe,
  • data urodzenia,
  • obywatelstwo,
  • płeć,
  • tytuł ubezpieczenia oznaczony kodem,
  • stopień niepełnosprawności,
  • posiadanie ustalonego prawa do emerytury lub renty,adres zameldowania na stałe miejsce pobytu, adres zamieszkania, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stałe miejsce pobytu, adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stałe miejsce pobytu i adres zamieszkania,
  • datę, od której dana osoba ubezpieczeniom i rodzaj ubezpieczeń do których jest zgłaszana.

Formularz zgłoszenia do ubezpieczeń powinien być podpisany przez pracownika.

Pracodawca ma z góry określony termin, w którym musi dokonać zgłoszenia pracownika do ZUS. Pracodawca dokonuje zgłoszenia w ciągu 7 dni od dnia zatrudnienia pracownika.

Pracodawca zawarł z pracownikiem umowę o pracę w dniu 2 czerwca. W umowie, jako dzień nawiązania stosunku pracy wskazano datę 6 czerwca. Pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do ubezpieczeń społecznych na druku ZUS ZUA, w ciągu 7 dni do dnia 13 czerwca.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Król

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »