| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Odpowiedzialność pracodawcy za błędy pracownika

Odpowiedzialność pracodawcy za błędy pracownika

Odpowiedzialność sprawcy za wyrządzoną przez niego szkodę to jedna z podstawowych zasad prawa cywilnego. Na gruncie prawa pracy ciężar odpowiedzialności za błędy zatrudnionego pracownika, będącego sprawcą szkody, ponosi wyłącznie pracodawca.

Pracodawca odpowiada za pracownika, który nieumyślnym działaniem lub zaniechaniem wyrządził szkodę, pozostającą w normalnym funkcjonalnym związku przyczynowym z powierzonymi mu czynnościami, podjętymi w ramach wykonywania zadań związanych z działalnością tego pracodawcy. Wyjątkiem od tej zasady jest fakt, iż poszkodowany może dochodzić naprawienia szkody bezpośrednio od pracownika, gdy pracodawca jest niewypłacalny, lub gdy zakład pracy przestał istnieć.

Osobą trzecią, która może być pokrzywdzona, w związku z czym ma prawo dochodzić od pracodawcy naprawienia szkody, może być inna jednostka organizacyjna, osoba fizyczna niezatrudniona u tego pracodawcy, jak i pracownik zatrudniony w tym zakładzie pracy co sprawca szkody.

W przypadku wyrządzenia szkody innemu pracownikowi tego samego zakładu pracy, odpowiedzialność pracodawcy ogranicza się do świadczeń należnych poszkodowanemu pracownikowi przewidzianych w ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Zobacz także: Czego oprócz odszkodowania może domagać się poszkodowany?

W przypadku pracowników tymczasowych odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez takiego pracownika osobie trzeciej, ponosi agencja pracy tymczasowej.

Roszczenie regresowe pracodawcy wobec pracownika

Pracodawcy, który naprawił szkodę wyrządzoną przez jego pracownika osobie trzeciej, przysługuje wobec sprawcy roszczenie regresowe.

Pracodawca może zatem domagać się od pracownika, który odpowiada na zasadach zawartych w art. 114-122 Kodeksu pracy, zwrotu kosztów poniesionych w związku z naprawą szkody. Przepisy prawa pracy ograniczają odpowiedzialność pracownika w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.

Odszkodowanie należne od pracownika nie może przekraczać wysokości 3-miesiącznego wynagrodzenia przysługującego temu pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody, jeżeli jednak pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest zobowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości. Pracownik odpowiada w pełnej wysokości także wówczas, gdy nie rozliczył się z powierzonego mu mienia osoby trzeciej, przy spełnieniu warunków określonych w art. 124 k.p.

 Zadaj pytanie: Forum

Roszczenia pracodawcy o odszkodowanie za naprawienie szkody, wyrządzonej przez pracownika wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych, ulegają przedawnieniu z upływem 1 roku od chwili naprawienia przez pracodawcę szkody, nie później jednak niż z upływem 3 lat od jej wyrządzenia(w przypadku winy umyślnej z upływem 10 lat).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Talento

Firma konsultingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »