| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Jak wprowadzić zadaniowy system czasu pracy?

Jak wprowadzić zadaniowy system czasu pracy?

Zadaniowy system czasu pracy polega na ustaleniu niezbędnych do wykonania zadań, oraz czasu, w jakim dane zadania mają być przez pracownika wykonane, pozostawiając jednak pracownikowi swobodę w zakresie organizowania własnego czasu pracy. To oznacza, że pracownik może pracować nieprzerwanie 15 godzin, aby potem mieć dwa dni wolne, byleby tylko wyrobił się z zadaniami w określonym przez pracodawcę terminie.

Pracodawca chcąc wprowadzić do swojego zakładu pracy zadaniowy system czasu pracy musi w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy dla konkretnej, docelowej grupy pracowników, wprowadzenie takiego systemu czasu pracy jest dopuszczalne.

Pracodawca może zastosować zadaniowy system czasu pracy gdy jest to uzasadnione:
• rodzajem pracy, np. pracownik pracuje twórczo jako dziennikarz, architekt, informatyk programista,
• organizacją pracy (dla pracodawcy nie ma znaczenia, w jakich godzinach pracownik rozpoczyna pracę, istotne jest to, by była ona wykonana) lub
• miejscem wykonywania pracy, np. przedstawiciel handlowy, który świadczy pracę na określonym terenie i sam sobie organizuje spotkania z klientami w dogodnych dla niego godzinach pracy, telepracownik, który pracuje zdalnie z domu.

Wprowadzając taką organizację czasu pracy pracodawca musi jednak pamiętać, że nie może obarczać pracownika zadaniami, których czas wykonania znacznie przewyższa termin wskazany przez pracodawcę, w zwyczajowo przyjętych warunkach.

Pani Joanna jest tłumaczem. Wcześniej była zatrudniona na cały etat w normalnym wymiarze czasu pracy i pracowała od godziny 9.00 do 17.00. Dziennie Pani Joanna oraz inni tłumacze tłumaczyli ok. 30 stron maszynopisu, co daje ok. 150 stron tygodniowo. Kiedy w zakładzie pracy zmieniono czas pracy na system pracy zadaniowej, pracodawca wyznaczył Pani Joannie 5 – dniowy termin na przetłumaczenie 250 stron. Takie działanie nie będzie zgodne z prawem, gdyż w zadaniowym systemie czasu pracy zlecone zadania nie mogą przekraczać powszechnie przyjętej normy.

Stosowanie zadaniowego czasu pracy nie może prowadzić do obchodzenia przepisów o godzinach nadliczbowych.

Polecamy: serwis Zatrudnienie

Polecamy: Wady i zalety telepracy

Kiedy pracodawca podejmie decyzję o wprowadzeniu zadaniowego czasu pracy dla określonej grupy pracowników, powinien wyraźnie zapisać to w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy, a jeśli jest pracodawcą zatrudniającym mniej niż 20 pracowników i nie ma regulaminu pracy ani nie jest objęty układem zbiorowym pracy – w obwieszczeniu.

reklama

Ekspert:

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Jakie są cechy zadaniowego systemu czasu pracy?
Jakie są cechy zadaniowego systemu czasu pracy?

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Buchholc

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »